Asus ZEUS, vad är det mina ögon skådar?!

Permalänk
Avstängd

Asus ZEUS, vad är det mina ögon skådar?!

ASUS ZEUS är ett moderkort och Ja, det kommer med två stycken kraftfulla grafikkretsar direkt integrerade på kretskortet. ASUS följer upp en svärm av unika mobila produkter med ett minst lika udda moderkort där Intels kraftfullaste CPU fått gått sällskap från AMD:s grafikkortsfamilj.
ASUS har för vana att trycka ut åtminstone något udda designkoncept på komponentmarknaden och som under Computex förra året är det återigen ett moderkort med integrerad grafikkrets som står i fokus. ASUS ZEUS bygger på Intels X79-plattform och stödjer alltså företagets kraftfullaste sexkärniga Core i7-processorer med sockel 2011. Moderkortet som visas upp på Computex 2012 är tillverkat på ett svart mönsterkort med silver och guldfärgade detaljer. Förutom en häftig estetisk design har ASUS släppt alla spärrar när det gäller bestyckningen.

Förutom en kraftfull 10 fasers Digi+ spänningsdel för processorn hittar vi åtta DDR3-minnesplatser med kapacitet för upp till hela 128GB RAM. Mer intressant blir det när vi letar oss söderut från själva processorsockeln. Här hittar vi två dedikerade spänningsdelar för inte en, utan två, dedikerade grafikkretsar direkt integrerade på moderkortet. ASUS själva har inte avslöjat något om vilka grafikkretsar som sitter inbakade på moderkortet men på VR-Zone tror man att det handlar om Radeon HD 7970 (Tahiti XT) kretsar i en CrossFireX-koppling. Det låter nästan lite väl saftigt måste vi säga men när vi hittar dubbla 8-pins och dubbla 6-pins strömkontakter nedanför grafikkretsarna står det utom tvivel att det är rejäla doningar ASUS tryckt in på sitt moderkort.

Grafikkretsarna får även sitt eget dedikerade grafikminne samt att de kopplas till moderkortets mini-DisplayPort och Thunderbolt-kontakt, men det finns även vanlig fullstor DisplayPort och HDMI utgång att välja mellan.

ASUS ZEUS är ingen lättviktare i övrig funktionalitet heller, 8 st. SATA 6,0 Gbps portar, 4 st. SATA 3,0 Gpbs portar, 12 st. USB 3.0 anslutningar och en Gigabit Ethernet anslutning. Det enda som egentligen fått stryka på foten är de traditionella PCI Express-platserna för expansionskort. Här tar nämligen grafikkretsarna och deras dedikerade komponenter upp allt utrymme.

Samtidigt som ZEUS är ett häftigt moderkortskoncept är chansen troligtvis väldigt liten att vi verkligen får sen kortet i produktion. Först och främst har vi inte den blekaste om hur ASUS tänkt sig kyla de två GPU-kretsarna med en enkel passiv kylning som visas på konceptmoderkortet, samtidigt som priset på en sådan här skapelse troligtvis skulle skrämma bort de flesta konsumenter. Ett häftigt designkoncept tackar vi dock aldrig nej till och ASUS fortsätter att visa framåtanda på komponentmarknaden.

Vad tror ni på sweclockers, är detta moderkort möjligt att kyla passivt, eventuella tankar/åsikter och dess liknande kan tas i tråden.

Permalänk
Avstängd

Väldigt snygg färgkombination tycker jag själv!

Permalänk
Avstängd

Jag tror att moderkortet kommer vara ett konceptkort. Om de hittar ut på marknaden kommer de troligtvis vara svindyrt!
Men annars är de rätt fränt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Imponerande syn. Lär väl dock kosta sina slantar. :l

Permalänk

underbart kort dock inte så genomtänkt xD vad händer när 7900 serien börjar bli utdaterad ?? xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Fyfan va jag vart kär!
Helt underbart moderkort ju!

Älskar verkligen färgtemat och var jäkligt snyggt övrigt!

Dock tror jag inte att det kommer ut för allmänheten om inte annars i bara ett begränsat antal på typ 10st.
Samt om det gör det lär det ju kosta ca 20 000kr minst att köpa ett sånt..

Permalänk
Medlem

kan vara värt att nämna att artikeln kommer ifrån Nordichardware

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

kan vara värt att nämna att artikeln kommer ifrån Nordichardware

Har tidigare fått negativ kritik genom länka till Nordichardware, och/eller prata gott om Nordichardware, så det återstår jag helst ifrån.

Permalänk
Skrivet av track_666:

underbart kort dock inte så genomtänkt xD vad händer när 7900 serien börjar bli utdaterad ?? xD

Då har nog Haswell kommit ut och spekulanter på ett kort som det har köpt nytt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Det där var en sannerligen sjuk skapelse!
Driva detta med Corsair AX1200i kanske?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag ser kylflänsar, men hur tusan ska värmen ifrån 2 stycken högpresterande grafikkretsar transporteras bort ifrån dessa flänsar har dom tänkt?

Edit: ser att den tveksamma kylningen har nämnts, undrar dock vad dom tänkte. (?)

Permalänk
Proffsmobbare

Oj oj oj! Nu snackar vi RIKTIGA nyheter!

Kan se detta i framtiden med en fri PCIe-slot eller två för tri/quadfire när det börjar hamna efter. Eller någon slags mer dynamisk SLI/CF-lösning och stöd.

Det är nog framtiden vi skådar här, ser ljust ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhodorCutter:

Har tidigare fått negativ kritik genom länka till Nordichardware, och/eller prata gott om Nordichardware, så det återstår jag helst ifrån.

Det må hända.

Men att knycka en hel artikel och sedan inte ge skribenten som skrivit hela patrasket någon cred alls, det är inte ok.
Det blir ju inte heller mindre diskret att använda fetstil på allt.
Skit i texten nästa gång i så fall.

Personligen har jag aldrig fått skit för att ha länkat till valfri site.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

underbart kort dock inte så genomtänkt xD vad händer när 7900 serien börjar bli utdaterad ?? xD

Man.. köper nytt moderkort?

Väldigt bra ide imo i vilket fall som helst, en sådan lösning kan göra att en speldator kan bli ännu mindre än vad man kan få i dagens läge (utan att kompromissa på prestandan alltförmycket)