Varför fungerar inte dessa minnen med detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Varför fungerar inte dessa minnen med detta moderkort?

När jag sätter in 4 GB av detta minne i detta moderkort så börjar datorn tjuta och vägrar starta.

De ska ju vara kompatibla, eller är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis testat ett minne i taget eller de äldre minnena igen? Resetta också cmos

Permalänk
Medlem

och uppdatera till nyaste BETA BIOS

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Har du möjligtvis testat ett minne i taget eller de äldre minnena igen? Resetta också cmos

Jag har testat en i taget och det blir samma resultat.
De äldre minnena fungerar som de ska med moderkortet och det är de som datorn kör på nu.
Jag vet inte vad cmos är, är det troligt att problemet ligger i vad nu det är för något?

Skrivet av mfm:

och uppdatera till nyaste BETA BIOS

Du menar att det kan vara något fel i det gamla BIOS:et som gör att den inte vill acceptera minnen som ska vara kompatibla?

Permalänk
Medlem

Vad har du för spänning till minnena på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Inte helt säker men har för mig jag hade samma moderkort och xms2 minnen utan större strul. Var dock inte Extreme versionen. Kanske kräver extreme versionen mer volt eller nått så det strular? Testa sätta in ett gammal minne. Ställ in bios manuellt på vad dina XMS2 skall ha för volt och värden. Spara och stäng av. Byt minne och testa starta. Auto är inte alltid det fungerar med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Du menar att det kan vara något fel i det gamla BIOS:et som gör att den inte vill acceptera minnen som ska vara kompatibla?

Jag vet att det var strul med andra Gigabyte-kort och de minnena, vilket på de andra moderkorten fixades med bios-uppdateringar. Steg ett när minnen inte fungerar är att uppdatera BIOS.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Vad har du för spänning till minnena på moderkortet?

Har inte varit inne och pillat i BIOS så det är default spänning.

Skrivet av Ctrl:

Inte helt säker men har för mig jag hade samma moderkort och xms2 minnen utan större strul. Var dock inte Extreme versionen. Kanske kräver extreme versionen mer volt eller nått så det strular? Testa sätta in ett gammal minne. Ställ in bios manuellt på vad dina XMS2 skall ha för volt och värden. Spara och stäng av. Byt minne och testa starta. Auto är inte alltid det fungerar med.

Såg inte att minnena jag länkade var någon xtreme version, jag har den vanliga icke xtrem varianten. Jag ska prova att göra som du säger och återkomma.

Skrivet av mfm:

Jag vet att det var strul med andra Gigabyte-kort och de minnena, vilket på de andra moderkorten fixades med bios-uppdateringar. Steg ett när minnen inte fungerar är att uppdatera BIOS.

Om inte Dr_Spackels förslag fungerar får vi prova uppdatera BIOS.