Vad händer om man lägger på för mycket kylpasta?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man lägger på för mycket kylpasta?

Hej!
Jag undrar bara vad som händer om man råkar lägga på lite mycket kylpasta? XD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eken97:

Hej!
Jag undrar bara vad som händer om man råkar lägga på lite mycket kylpasta? XD

Skickades från m.sweclockers.com

du får kanske ett par grader högre temperatur på CPUn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Tja!

Men just exakt vad som händer vet jag inte. Men jag vet att tempraturen höjs mycket, mer än några grader. Tror att det beror på att värmen inte kan ta sig igenom hela kylpastan tror jag. Om du vet att du lagt på för mycket så är det lika bra att göra om! T

Permalänk
Medlem

Som sagt, det blir lite varmare, eftersom kylpasta inte leder värme lika bra som metall mot metall.

Anledningen till att man har på den alls är för att den leder värme bättre än luft som det blir i alla mikroskopiska hål och ojämnheter på CPUns kylplatta och kylflänsens bottenplatta, så man vill optimalt ha så lite som möjligt men tillräckligt för att det inte ska bli luftbubblor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kylpasta är värdelöst på att leda värme. Enda fördelen är att luft är ännu sämre, därför gör kylpasta nytta.

Permalänk

största risken är att kylpastan "svämmar över" och hamnar där den absolut ej bör vara och att du får köpa ny processor eller moderkort. Ett riskorn mitt på är allt som behövs.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

största risken är att kylpastan "svämmar över" och hamnar där den absolut ej bör vara och att du får köpa ny processor eller moderkort. Ett riskorn mitt på är allt som behövs.

Inte alla kylpastor som är konduktiva, t.ex Artic MX-2/4 kan flöda utan konsekvenser (prövas på egen risk ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kylpasta med mycket silver i sig bör leda mycket bra tycker jag

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir varm o kladdigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte alla kylpastor som är konduktiva, t.ex Artic MX-2/4 kan flöda utan konsekvenser (prövas på egen risk ).

Jo, jag är medveten om att det kan finnas kylpastor som inte medför stor risk för kortslutning. Men det är ändå största risken om man applicerar för mycket pasta. Dumt att smeta på extra bara för att man kan...

Less is more!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Avstängd

Beror väl helt på kylpastan men ett för tjockt lager gör att det blir problem med att leda bort värmen. Är dessutom kylpastan ledande så kan du kortsluta moderkortet. De flesta brukar applicera en klick (stort som ett riskorn ungefär) på IHS:en för att sedan trycka dit kylaren och låta trycket från kylarens platta gör resten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Jo, jag är medveten om att det kan finnas kylpastor som inte medför stor risk för kortslutning. Men det är ändå största risken om man applicerar för mycket pasta. Dumt att smeta på extra bara för att man kan...

Less is more!

Jupp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det beror helt vad som avses med för mycket. Lägger man ett tjockt lager så kommer det bara att svämma över.

Den här bilden från IBM får mig dock att bli lite skeptisk. Det hade säkerligen blivit betydligt bättre att använda linjemetoden istället. Dvs två streck i mitten av värmespridaren.