Ny processorfläkt "Fel" håll (varm/låter mycket) ?

Permalänk
Medlem

Ny processorfläkt "Fel" håll (varm/låter mycket) ?

Jag köpte en ny processor för dryga halvåret sedan (AMD Phenom II x4 965) smällde då även till men en ny fläkt då de fläktar som följer med brukar vara si så där. Nu har hela datorn börjat låta som fan. Tycker också att den bli överdrivet varm om jag spelar något spel!
Tidigare fläkt och även den medförande till Phenom II är fläktar som riktats MOT chassit (rakt upp från moderkortet). Men den jag köpte till är av annan form så den riktas "nedåt", mot grafikkortet . Kan det spelat någon roll? Därför den börjar låta och blir så varm? Kan de bli så att nätagget får för lite luft nu när den är riktad bort från agget? Rensade den på damm förra veckan och då var det ett omänskligt lager på P-fläkten ^^

Någon kunnig som vet?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Jag köpte en ny processor för dryga halvåret sedan (AMD Phenom II x4 965) smällde då även till men en ny fläkt då de fläktar som följer med brukar vara si så där. Nu har hela datorn börjat låta som fan. Tycker också att den bli överdrivet varm om jag spelar något spel!
Tidigare fläkt och även den medförande till Phenom II är fläktar som riktats MOT chassit (rakt upp från moderkortet). Men den jag köpte till är av annan form så den riktas "nedåt", mot grafikkortet . Kan det spelat någon roll? Därför den börjar låta och blir så varm? Kan de bli så att nätagget får för lite luft nu när den är riktad bort från agget? Rensade den på damm förra veckan och då var det ett omänskligt lager på P-fläkten ^^

Någon kunnig som vet?
Tack!

Nu förstår jag inte riktigt... Vilken fläkt har du bytt? hela cpu kylaren?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Nu förstår jag inte riktigt... Vilken fläkt har du bytt? hela cpu kylaren?

Ja precis, CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Har du satt på kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Jag köpte en ny processor för dryga halvåret sedan (AMD Phenom II x4 965) smällde då även till men en ny fläkt då de fläktar som följer med brukar vara si så där. Nu har hela datorn börjat låta som fan. Tycker också att den bli överdrivet varm om jag spelar något spel!
Tidigare fläkt och även den medförande till Phenom II är fläktar som riktats MOT chassit (rakt upp från moderkortet). Men den jag köpte till är av annan form så den riktas "nedåt", mot grafikkortet . Kan det spelat någon roll? Därför den börjar låta och blir så varm? Kan de bli så att nätagget får för lite luft nu när den är riktad bort från agget? Rensade den på damm förra veckan och då var det ett omänskligt lager på P-fläkten ^^

Någon kunnig som vet?
Tack!

först kan det va som iSw3de sa. Men som du nog vet så stiger varm luft och om fläkten är under kylaren, ska den blåsa upp. Är den fläkten ovanpå så ska den suga uppåt. (förstod inte riktigt hur det ser ut men uppfattade det så)

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Länka vilken kylare du har köpt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du "riktat" den "mot" grafikkortet? Den sitter ju antingen horisontellt eller vertikalt, tolkar det som att du har den horisontellt? Men åt vilket håll blåser den luften? Optimalt är ju att varmluften blåses bakåt eller uppåt i chassit, beroende på hur chassits kylning ser ut. Eller har du månne köpt en tornkylare med dubbla fläktar och riktat båda fläktarna in mot kylaren?

Berätta gärna mer om din dator; vilket chassi, vilken kylare, vilket grafikkort, om du satt extra fläktar i chassit etc.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Kylpasta drog jag på när jag bytte processor och fläkt så de är lugnt! Ja jag är nog sämst på att förklara så jag tog en bild på allt istället så blir det nog lättare.
Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger. en sån här modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093. Dock inte just denna utan de är fläktarna jag fått med processorn.

Chassit: Cooler Master Elite 310
Grafikkort: XFX Radeon HD 5830
Nätagg: Corsair VX 550W PSU

Nya processorn som jag haft i ca 6 mån nu är AMD PHENOM II X4 965 och köpte till ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO som fläkt.

Och den har bara börjat låta mer på senaste tiden samt blir otroligt varm om jag inte höjer fläktarna via speedfan.

Permalänk
Medlem

ffullt med damm i mellan kylflänsarna?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Kylpasta drog jag på när jag bytte processor och fläkt så de är lugnt! Ja jag är nog sämst på att förklara så jag tog en bild på allt istället så blir det nog lättare.
Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger. en sån här modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093. Dock inte just denna utan de är fläktarna jag fått med processorn.

Chassit: Cooler Master Elite 310
Grafikkort: XFX Radeon HD 5830
Nätagg: Corsair VX 550W PSU

Nya processorn som jag haft i ca 6 mån nu är AMD PHENOM II X4 965 och köpte till ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO som fläkt.

Och den har bara börjat låta mer på senaste tiden samt blir otroligt varm om jag inte höjer fläktarna via speedfan.

om du vänder cpukylaren så att fläkten e mot hårddisken, Sen ska den fläkten blåsta igenom kylflänsen mot chassifläkt som i sin tur suger ut luften ur lådan.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

först kan det va som iSw3de sa. Men som du nog vet så stiger varm luft och om fläkten är under kylaren, ska den blåsa upp. Är den fläkten ovanpå så ska den suga uppåt. (förstod inte riktigt hur det ser ut men uppfattade det så)

Endast om man har två fläktar kan man använda en till sug (push-pull). Man har aldrig endast en sugande fläkt. Fläkten skapar turbulens och sitter därför framför flänsen och skjuter luften genom.

Skrivet av Kvisth:

Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger.

Ser inget stort fel med det där, även om det skulle kännas bättre med fläkten riktad så att den blåser bakåt. (I bilden blåser den uppåt, och inte mot grafikkortet som du skrev.) Det går väl att vrida kylaren. Men eftersom den troligtvis inte vridit sig själv så tror jag inte det är felet. Kolla om det är dammigt, som sagt. Kolla också så du är säker var oljudet kommer ifrån.

Och fläkten du hade tidigare säger du blåste mot kameran, men den modellen blåser alltid ner mot moderkortet.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvisth:

Kylpasta drog jag på när jag bytte processor och fläkt så de är lugnt! Ja jag är nog sämst på att förklara så jag tog en bild på allt istället så blir det nog lättare.
Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger. en sån här modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093. Dock inte just denna utan de är fläktarna jag fått med processorn.

Chassit: Cooler Master Elite 310
Grafikkort: XFX Radeon HD 5830
Nätagg: Corsair VX 550W PSU

Nya processorn som jag haft i ca 6 mån nu är AMD PHENOM II X4 965 och köpte till ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO som fläkt.

Och den har bara börjat låta mer på senaste tiden samt blir otroligt varm om jag inte höjer fläktarna via speedfan.

Som andra redan har skrivit så har du missförstått vilket håll den blåser åt, fläkten blåser luft igenom kylaren så nu har du den så att den blåser varmluft mot nätagget. Förslagsvis vänder du den 90 grader så att varmluften sugs ut av fläkten bak i chassit.

Det chassit har ju inget dammfilter, så troligtvis har du fått in en massa damm som hamnat mellan fläkten och kylaren och blockerar luftflödet, kolla det också. Vet inte var du har datorn idag, men undvik att ha den på golvet då det mesta damm samlas just på golvet, om du inte vill göra rent från damm ofta förstås.
När du ändå är i farten och kollar efter damm i kylaren, passa även på att kolla så att det inte är en massa damm i grafikkortet, min lillebrors förra kort grillades på det viset.

Vill du ha bättre kylning överlag kan du köpa en 120mm-fläkt och sätta i fronten, kanske en extra till intaget på sidopanelen med. Som sagt har ju chassit inget dammfilter men det kan du lösa genom att köpa flter löst eller genom att göra egna av t.ex. damstrumpor eller Sarita-tyg från Ikea.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Kylpasta drog jag på när jag bytte processor och fläkt så de är lugnt! Ja jag är nog sämst på att förklara så jag tog en bild på allt istället så blir det nog lättare.
Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger. en sån här modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093. Dock inte just denna utan de är fläktarna jag fått med processorn.

Chassit: Cooler Master Elite 310
Grafikkort: XFX Radeon HD 5830
Nätagg: Corsair VX 550W PSU

Nya processorn som jag haft i ca 6 mån nu är AMD PHENOM II X4 965 och köpte till ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO som fläkt.

Och den har bara börjat låta mer på senaste tiden samt blir otroligt varm om jag inte höjer fläktarna via speedfan.

varför är kylaren monterad så?

vrid på den så att du blåser ut luften bakåt där ditt utsug är.. för jag antar att du suger ut luft med fläkten där bak? som en annan skrev i ett tidigare inlägg.. vrid på kylaren så fläkten hamnar vid hårdiskarna och sen blåser igenom kylaren bakåt i chassit.

du borde få ganska stor skillnad bara med det ingreppet.. sen ska ju du se till att du har monterat på kylaren ordentligt och tillräckligt med kylpasta..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Phukkitt: Ja antagligen, har aldrig tänkt åt vilket "håll" det blåser. Är nog för att jag aldrig haft att göra med fläktar tidigare. Den står tyvärr på golvet men jag rensar den på damm regelbundet (Gammal vana).

Akarr: Gick bara att montera så där eller att jag vrider på den 180grader. Men de gör väll ingen skillnad? Skulle ju som sagt behöva vrida den 90G men det går inte... Provade fläkten som följde med processorn nu. Men den låter ju som en gräsklippare. Så får köpa en ny helt enkelt. som passar mitt chassi osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Phukkitt: Ja antagligen, har aldrig tänkt åt vilket "håll" det blåser. Är nog för att jag aldrig haft att göra med fläktar tidigare. Den står tyvärr på golvet men jag rensar den på damm regelbundet (Gammal vana).

Akarr: Gick bara att montera så där eller att jag vrider på den 180grader. Men de gör väll ingen skillnad? Skulle ju som sagt behöva vrida den 90G men det går inte... Provade fläkten som följde med processorn nu. Men den låter ju som en gräsklippare. Så får köpa en ny helt enkelt. som passar mitt chassi osv.

Ah fläkten kan bara monteras i två riktningar för AMD. Trodde det var samma som jag haft, men det var Freezer 64 PRO. De är rätt lika!

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att det börjar låta mycket och bli varmt 6 månader efter att du byter kylare. Det skulle nog vara bäst att hitta felet innan du köper en ny kylare!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvisth:

Kylpasta drog jag på när jag bytte processor och fläkt så de är lugnt! Ja jag är nog sämst på att förklara så jag tog en bild på allt istället så blir det nog lättare.
Så här ser det ut i burken nu http://imgur.com/PkrbU och innan har det alltid varit en fläkt som blåst mot "bilden" om vi säger. en sån här modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=597093. Dock inte just denna utan de är fläktarna jag fått med processorn.

Chassit: Cooler Master Elite 310
Grafikkort: XFX Radeon HD 5830
Nätagg: Corsair VX 550W PSU

Nya processorn som jag haft i ca 6 mån nu är AMD PHENOM II X4 965 och köpte till ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO som fläkt.

Och den har bara börjat låta mer på senaste tiden samt blir otroligt varm om jag inte höjer fläktarna via speedfan.

Vad för temperatur är "varmt"? Finns de som tycker 30-40c är varmt, vilket är ganska svalt i CPU väg. Phenom II processorerna kan ligga runt 62-64c innan det påverkar prestandan.(Den throttlar)
Har du monterat av kylaren och sedan satt dit den utan att lägga på ny kylpasta?

Ser på bilden att ditt grafikkort inte är av referens typ. Vilket betyder att den blåser ut 60% eller mer av all värme i chassit, och efter som värme stiger så blir processorn varmare när grafikkortet pressas. Skulle gissa på att om du fixade bättre igenom strömning av luft igenom datorn så skulle du kunna sänka temperaturen.

Sen är jag lite imponerad att Speedfan fungerar då det aldrig fungerat på något av mina 5 olika moderkort.