Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar?

Hej!

Precis som de flesta av er är jag en hårdvaru-älskare.
Älskar lukten när man packar upp korten och att bygga dator helt enkelt.

Jag har hängt med sen tidigt 90-tal, och det har hänt extremt mycket. Men nu tycker jag att det har hänt "för mycket" =).

Jag var för en tid sedan ute efter att ersätta min Core2Duo. Den dög bra för mina behov men jag behövde en processor som kunde hantera fler trådar ibland, då jag multitaskar en del i Linux.

Tittade på Amd FX, i7 & i5 och massa annat i high-end området.
Tyckte att i7 var dyr, och FX hade tydligen en urdålig fläkt som medföljde så då fick man en extrakostnad.

Efter många timmar på forum, test-sidor, och här så klart, så gav jag upp. Jag köpte en Athlon 651, då jag tänkte att denna dator skulle vara ett litet mellanting. MEN!

Har aldrig gått över 80% i cpu-användning. Och har testat i både Ubuntu och W7. Köpte 16Gb ram, och har aldrig använt mer än 5Gb.

Kör ofta spel på ena skärmen medans en film rullar på i andra. Mer än så klarar inte min hjärna av. Och inte ens då svettas den nämnvärt.

Spel brukar ju vara GPU-bundna. Men jag kör med ett Gtx460!

En gammal sanning var att mjukvaran brukar vara långt före hårdvaran. Men jag är beredd att säga att hårdvaran har gått om idag! Har sett att i7:an är ca 3 grr snabbare än min nya. eller 2,5 då. Men vad är det som står bakom dörren och väntar på att utnjyttja denna ENORMA kraft?!

Om 3-4 år är jag skittrött på vilket rigg jag än köper idag.

Spelen, som var den stora resursätaren förr i tiden är kodade för att funka på en Xbox. Och bara för att jag kan köra dem med lite bättre synfält, FSAA och högre upplösning, gör ju inte dem speciellt mycket mer systemkrävande, i alla fall inte för annat än GPU:n!? Eller? Har jag fel?

Så för er som inte renderar en scen i ert favorit-3D-program eller kodar HD-filmer på löpande.
Varför behövde ni en i7:a i ert nya rigg? Och vad motiverade 1800kr mer i prisklass?

Jag menade inte att man är idiot för att man köper en supersnabb cpu. Men jag hade känt mig lite småblåst, och heldre investerat i en till SSD, alternativt nytt grafikkort. Nåja.

Och varför bråkar vi om vilken cpu som är bäst mellan AMD och Intels senaste? De är ju både Megabra!

Kom gärna med synpunkter!

Tack för att ni läste min "krönika" Haha!

Lev väl

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Namnet i7 och 590 räckte för att det skulle läcka ut lite i mina byxor

Nej men seriöst så har jag råd att köpa det värsta och man vet aldrig när det väl behövs.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Sötast

Det ligger mycket i det du säger.

Priset tenderar att öka markant i high end segmentet men till liten skillnad.. exempel.

Datorpris/Prestanda

6000 - 100% Prestanda
12000- 180% Prestanda
18000- 220% Prestanda
24000- 240% Prestanda

Tycker helt klart det kan vara värt att lägga lite mindre pengar på kärndelarna och lite mer på tillbehören idag.

Istället för att köpa "super" gpu/cpu så kan man lägga lite mer på SSD, diskret ljudkort och så vidare då de sista tusenlapparna tenderar till att brännas för inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det ligger mycket i det du säger.

Priset tenderar att öka markant i high end segmentet men till liten skillnad.. exempel.

Datorpris/Prestanda

6000 - 100% Prestanda
12000- 180% Prestanda
18000- 220% Prestanda
24000- 240% Prestanda

Tycker helt klart det kan vara värt att lägga lite mindre pengar på kärndelarna och lite mer på tillbehören idag.

Istället för att köpa "super" gpu/cpu så kan man lägga lite mer på SSD, diskret ljudkort och så vidare då de sista tusenlapparna tenderar till att brännas för inget.

Tycker inte din graf är speciellt bra där, min rigg kostade 15000kr och är lätt 220%+ prestanda

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Namnet i7 och 590 räckte för att det skulle läcka ut lite i mina byxor

Nej men seriöst så har jag råd att köpa det värsta och man vet aldrig när det väl behövs.

Så är det väl. Jag kände väl inte att jag orkade motivera i7:ans prislapp för sambon. Haha

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Tycker inte din graf är speciellt bra där, min rigg kostade 15000kr och är lätt 220%+ prestanda

Och mitt kostar ca 5000:- och jag är supernöjd. Behöver nog inte mer än 100%

MEN! Dina behov är inte mina, och jag säger inte att du gjort ett dåligt köp.

Men för mig va det lite antiklimax att köpa en ny burk som bara rullar tummarna, och där prestandaökningen finns, men inte märks nämnvärt. Och min nya är mycket snabbare. Förstår du vad jag menar?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Och mitt kostar ca 5000:- och jag är supernöjd. Behöver nog inte mer än 100%

MEN! Dina behov är inte mina, och jag säger inte att du gjort ett dåligt köp.

Men för mig va det lite antiklimax att köpa en ny burk som bara rullar tummarna, och där prestandaökningen finns, men inte märks nämnvärt. Och min nya är mycket snabbare. Förstår du vad jag menar?!

Förstår precis

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fronix:

Tycker inte din graf är speciellt bra där, min rigg kostade 15000kr och är lätt 220%+ prestanda

Självklart kan det inte alltid stämma, men det ger en hyfsat reell bild faktiskt.

Om du skulle slänga 10.000 till, skulle du få avsevärt bättre prestanda?
Nu med nya generationens grafikkort kanske du kan få vad, 30-50 fps mer när du redan ligger på 160+?
Och innan 6XX kom ut, vad hade du då fått?

Som sagt kan det självklart inte alltid stämma, men att den är långt ifrån sanningen skulle jag inte vilja påstå

Permalänk
Medlem

Jag blev sur när min AMD athlon inte klarade BF:BC2 så jag gick och köpte den bästa processorn jag hade råd med för att inte hamna i den sitsen på några år igen

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Självklart kan det inte alltid stämma, men det ger en hyfsat reell bild faktiskt.

Om du skulle slänga 10.000 till, skulle du få avsevärt bättre prestanda?
Nu med nya generationens grafikkort kanske du kan få vad, 30-50 fps mer när du redan ligger på 160+?
Och innan 6XX kom ut, vad hade du då fått?

Som sagt kan det självklart inte alltid stämma, men att den är långt ifrån sanningen skulle jag inte vilja påstå

Jag kommer då inte uppgradera min dator på ett tag eftersom jag kan i stort sett maxa alla spel fotfarande och förhoppningsvis ett tag framöver
Men det du säger stämmer.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg pengarna där de gör mest nytta och på saker som håller länge. Bra stol, skrivbord, bildskärmar, tangentbord ,möss, musmattor och såna saker är värt mycket mer än en 100mhz snabbare cpu eller ett marginellt snabbare grafikkort.

Köper du en bra stol idag så sitter du bra i den om 5 år också, antagligen om 10 år om du inte sliter ut den. Ett värstinggrafikkort idag för är värt nån hundralapp om fem år och knappt skrotvärdet om 10 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Jag blev sur när min AMD athlon inte klarade BF:BC2 så jag gick och köpte den bästa processorn jag hade råd med för att inte hamna i den sitsen på några år igen

Men min Core2Duo klarade spelet! Vad hade du för grafikkort?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Den som är smart köper det som löser uppgiften, att framtidssäkra sig är inte bra, inte heller att köpa status. det blir bara dyrt i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror att en välbalanserad dator är det viktigaste.. Cpun har nästan spelat ut sin roll.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Administrativ avgift

jag skulle vilja haft en i7 men nu har jag en fx 4100 oc till 4,6 men den duger men den är även flaskhals för mig då jag spelar sc2 och streamar xpslit käkar cpu prestanda även sc2. Sen ev kanske man photoshopar då och då? installerar massor program etc etc. Man vet aldrig när den kan komma men jag skulle köpt en i7 för att den ska vara framtidssäker.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den som är smart köper det som löser uppgiften, att framtidssäkra sig är inte bra, inte heller att köpa status. det blir bara dyrt i onödan.

Jepp. En SSD är den största prestandaökningen jag upplevt sen PENTIUM/2 kom på 90 talet. Faktist.
Balans balans balans.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men min Core2Duo klarade spelet! Vad hade du för grafikkort?!

Exakt, din Core2Duo.
Core2Duo är ganska känd för att ha klarat sig länge och jämfört med AMD's processorer från samma tid så är AMD's ganska skit.
Hade ett 9800GTX+ men det var inte det som var problemet då jag hade kompisar som lirade med samma eller sämre kort och fick bra mycke mer kräm ur sina system, nyckeln var att de hade bättre processor helt enkelt.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Exakt, din Core2Duo.
Core2Duo är ganska känd för att ha klarat sig länge och jämfört med AMD's processorer från samma tid så är AMD's ganska skit.
Hade ett 9800GTX+ men det var inte det som var problemet då jag hade kompisar som lirade med samma eller sämre kort och fick bra mycke mer kräm ur sina system, nyckeln var att de hade bättre processor helt enkelt.

Jag hade mitt GTX460 i min core2duo. Bytade grafikkort 3 grr i den burken, då det alltid gett mest för pengarna de senaste åren.

Då går våra åsikter isär- Trpr din dator hade sämre balans helt enkelt. Men å andra sidan tror jag inte det framkom vilken athlon du hade... Så jag vet inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Håller med. Datorer börjar bli lite som hifi. Det finns många som lägger enorma summor för väldigt små skillnader, samt motiverar sitt köp av processorer med att de renderar en liten filmsnutt en gång om året och då sparar 5 minuter..

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag hade mitt GTX460 i min core2duo. Bytade grafikkort 3 grr i den burken, då det alltid gett mest för pengarna de senaste åren.

Då går våra åsikter isär- Trpr din dator hade sämre balans helt enkelt. Men å andra sidan tror jag inte det framkom vilken athlon du hade... Så jag vet inte.

Här handlar det ju dock inte om åsikter, jag kunde dra ner lägsta grafiken och låg upplösning, runt 30fps, eller så kunde jag kräma på upp mot medium high, fortfarande 30fps. Jag eliminerade alltså grafikkortet som flaskhals.

Sen att våra åsikter skiljer i hur mycket jag behövde kräma på i min uppgradering är ju en annan sak.
Jag visste att jag inte skulle få användning av fulla kraften på minst ett år. Men jag kan ändå inte säga att jag hade valt annorlunda idag.
Möjligtvis att jag hade skippat hyperthreading och gått ner till en i5 istället. Men kan ju vara bra om nu utvecklingen går mycket mot trådade applikationer de närmaste åren om man nu kan slå på hyperthreading som en räddning.

Amd athlon 6000+ x2

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Håller med. Datorer börjar bli lite som hifi. Det finns många som lägger enorma summor för väldigt små skillnader, samt motiverar sitt köp av processorer med att de renderar en liten filmsnutt en gång om året och då sparar 5 minuter..

Jag försökte påpeka att det finns dem som verkligen behöver en super-cpu, till arbete, eller konstnärer, men då är vi inne på XEON/OPTERON cpuer och FirePro/Quadro grafikkort. Alltså summor man kan köpa en hyfsad beg. bil för.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Rekordmedlem

Jag sitter just nu och installerar ubuntustudio på min core 2duo laptop, cpun är ingen begränsning alls, däremot hade jag gärna haft mer ram än de 4GByte som är max.
Jag har inte heller ssd i min stationära, det gör ingen skillnad eftersom jag inte startar o stoppar särskilt ofta, bara när win uppdate kräver det, jag har testat med ssd men det var meningslöst i den maskinen, ram gav bättre effekt för mig, och för lagring så mekraid och en massa separata diskar.
Jag kör alltid en massa prog, så kärnor före Hz för min del, en i7 ger inget, skulle jag byta cpu så blir det Opteron, kanske en 12 kärnig (dodeca core vilket ord ) och mera ram priset blir som att ge sig på en bra i7 setup men multitaskingen blir mycket bättre.
Man ska helt enkelt definiera sitt behov och snabb enprogramkörning är menigslöst för de flesta som gör nått annat än spelar. ssd är bra i laptops, men i en stationär som nästan alltid är igång och har ram nog så man kan köra ramdisk är det inte så viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Här handlar det ju dock inte om åsikter, jag kunde dra ner lägsta grafiken och låg upplösning, runt 30fps, eller så kunde jag kräma på upp mot medium high, fortfarande 30fps. Jag eliminerade alltså grafikkortet som flaskhals.

Sen att våra åsikter skiljer i hur mycket jag behövde kräma på i min uppgradering är ju en annan sak.
Jag visste att jag inte skulle få användning av fulla kraften på minst ett år. Men jag kan ändå inte säga att jag hade valt annorlunda idag.
Möjligtvis att jag hade skippat hyperthreading och gått ner till en i7 istället. Men kan ju vara bra om nu utvecklingen går mycket mot trådade applikationer
de närmaste åren om man nu kan slå på hyperthreading som en räddning.

Amd athlon 6000+ x2

Ja då var det väl cpun. My bad. Trodde X2:an var helt ok. Men har inte ägt en så.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag sitter just nu och installerar ubuntustudio på min core 2duo laptop, cpun är ingen begränsning alls, däremot hade jag gärna haft mer ram än de 4GByte som är max.
Jag har inte heller ssd i min stationära, det gör ingen skillnad eftersom jag inte startar o stoppar särskilt ofta, bara när win uppdate kräver det, jag har testat med ssd men det var meningslöst i den maskinen, ram gav bättre effekt för mig, och för lagring så mekraid och en massa separata diskar.
Jag kör alltid en massa prog, så kärnor före Hz för min del, en i7 ger inget, skulle jag byta cpu så blir det Opteron, kanske en 12 kärnig (dodeca core vilket ord ) och mera ram priset blir som att ge sig på en bra i7 setup men multitaskingen blir mycket bättre.
Man ska helt enkelt definiera sitt behov och snabb enprogramkörning är menigslöst för de flesta som gör nått annat än spelar. ssd är bra i laptops, men i en stationär som nästan alltid är igång och har ram nog så man kan köra ramdisk är det inte så viktigt.

Har SSD i alla mina maskiner. Har två OCZ SATA3 i min stationära. En till Ubuntu, och en till Windows.

Det är en sjuk skilldnad. Men klart. Står den alltid igång så kan skilldnaden vara marginell. Men jag stänger ju ner min maskin då jag bara sitter i Win då jag spelar. Nåja.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja då var det väl cpun. My bad. Trodde X2:an var helt ok. Men har inte ägt en så.

Den var helt okej den höll för mig i många år men någon gång blir det lite för mycket
Core2Duo var helt enkelt det lilla snäppet bättre i sin arkitektur antar jag, då den vann även om den hade lägre klockfrekvens.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Om vi nu pratar spel så funkar olika titlar olika med. Tror bra exempel på cputunga titlar bara för att dra ett par jag kommer på är Civ 5, Skyrim och de flesta mmorpg som tex wow. finns säkert en uppsjö fler att nämna men som sagt bara för exempel nu då.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Här handlar det ju dock inte om åsikter, jag kunde dra ner lägsta grafiken och låg upplösning, runt 30fps, eller så kunde jag kräma på upp mot medium high, fortfarande 30fps. Jag eliminerade alltså grafikkortet som flaskhals.

Sen att våra åsikter skiljer i hur mycket jag behövde kräma på i min uppgradering är ju en annan sak.
Jag visste att jag inte skulle få användning av fulla kraften på minst ett år. Men jag kan ändå inte säga att jag hade valt annorlunda idag.
Möjligtvis att jag hade skippat hyperthreading och gått ner till en i7 istället. Men kan ju vara bra om nu utvecklingen går mycket mot trådade applikationer de närmaste åren om man nu kan slå på hyperthreading som en räddning.

Amd athlon 6000+ x2

Athlon X2 6000+ klarar BF2 utan problem, en C2D på 2600mhz motsvarar en X2 på 3000mhz så dom skiljer inte så mycket.

kompisen använder fortfarande X2 6000+ samt ett GTX275 och spelar samtliga spel ink BF3 på låg/medel på 720p osv, så processorn var inte orsaken.

Såvitt jag vet finns det inte ett spel som kräver högre än en athlon X2 på 2.8ghz för att kunna köra spelet.

Skrivet av serverfel:

Ja då var det väl cpun. My bad. Trodde X2:an var helt ok. Men har inte ägt en så.

Den var det och klarar fortfarande dom senaste spelen, men knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Om vi nu pratar spel så funkar olika titlar olika med. Tror bra exempel på cputunga titlar bara för att dra ett par jag kommer på är Civ 5, Skyrim och de flesta mmorpg som tex wow. finns säkert en uppsjö fler att nämna men som sagt bara för exempel nu då.

Måste påpeka att Skyrim funkar jättebra på min tv-dator / server. Det är en Fusion a:6 på 2600mhz. Tror inte det belastar cpun nämnvärt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Athlon X2 6000+ klarar BF2 utan problem, en C2D på 2600mhz motsvarar en X2 på 3000mhz så dom skiljer inte så mycket.

kompisen använder fortfarande X2 6000+ samt ett GTX275 och spelar samtliga spel ink BF3 på låg/medel på 720p osv, så processorn var inte orsaken.

Såvitt jag vet finns det inte ett spel som kräver högre än en athlon X2 på 2.8ghz för att kunna köra spelet.

Den var det och klarar fortfarande dom senaste spelen, men knappt.

Först av allt, bc2 inte bf2, jag vet heller inte om bf3 är mer optimerat angående processorn jämfört med bc2 men bc2 var lite av en konsollport och alla vet att konsollportar äter CPU. Om jag inte minns helt fel så finns det även 2st varianter av 6000+ med olika nm. Sen är ju standarden för vad man anser "spelbart" väldigt varierande. Jag anser inte att jag kan spela med känsla om FPS droppar under 40 igentligen.
Core2Duo är ju även mycket mer överklockningsbar än 6000+ min gick bara till 3.1ghz medans en en C2D klarar sig förbi det lätt. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Måste påpeka att Skyrim funkar jättebra på min tv-dator / server. Det är en Fusion a:6 på 2600mhz. Tror inte det belastar cpun nämnvärt.

------------
Grejen är nog den, att de som köper på sig en high-end burk med diverse dyra saker gillar vissa grejer, såsom hög upplösning (1920x1080 antagligen) och sen att slå på så mycket effekter de kan för att det ser snyggt ut
Du köpte på dig något som klarade det du var ute efter plus lite till, antagligen kommer den kanske räcka för dina scenarion lika länge som din core2 men det beror nog antagligen på att dina "krav" är lägre än de som köper highend helt enkelt

Kan ta mig själv som exempel, jag hade aldrig klarat mig på en sådan cpu som du har, MEN (här kommer skillnaden) jag har 3x24" och alltså får en upplösning på 5760x1080 och, för mig sätter inte cpun gränsen i dagsläget utan grafikkort gör det istället (förutom i mitt jefla farmsim förstås)
Jag borde ha ytterligare ett 6970 i min rigg men då jag inte har några jättekrav på att kunna slå på allt "ögongodis" så klarar jag mig fint i princip allt utom battlefield 3
Men, kör jag singelskärm i battlefield 3, då hänger min rigg med utmärkt även med ögongodis påslaget

Min cpu var också orsaken till att jag gick från en föregående generations s1156 (i5 760) till min sandy bridge 2500k, då den inte hängde med alls när jag drog igång alla mods och en stor karta i mitt farmingsim, usel spelmotor som gör detta i kombination med lite annat MEN jag fick iallafall en 30-40 procents ökning av prestandan bara att gå en generation uppåt (uppskattningsvis enl när jag kollat upp fps)

Så, ja, det finns de av oss som har behoven, men det beror också på att vi kanske dels köper framtidssäkrandet att det ska hålla för spelen ett tag plus andra scenarion

Så, var du istället glad över att du fått en rigg som överpresterar och det länge, jag önskar att jag hade ett sånt scenario:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(