Permalänk
Medlem

hur monterar man en kylare

Tjena swec.
Tänkte köpa en cpu kylare men undrar då hur enkelt är det att montera den är det så enkelt att en 7 åring skulle klara det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena swec.
Tänkte köpa en cpu kylare men undrar då hur enkelt är det att montera den är det så enkelt att en 7 åring skulle klara det eller?

Är du bara försiktig så ska de inte vara svårt, men vadå, du kör väll inte datorn utan CPU kylare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saides10:

är det att montera den är det så enkelt att en 7 åring skulle klara det eller?

Det finns väldigt få undantag men ja, i det hela så är det otroligt lätt att installera kylare, se bara till att det du tänker köpa officiellt stöder din sockel.

Tips är att LGA2011 är väldigt lätt att installera kylare på, men inte alla kylarmodeller har stöd för den sockeln.

Permalänk
Medlem

Beror även otroligt mycket på vilken tillverkare man väljer.
En del är stört omöjligt att montera utan beskrivning (phantek......)
Och andra gör det till en barnlek även med väldigt stora flänsar.
Det tråkiga är ju att så fort en tillverkare hittat på nånting bra så patenteras det omedelbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte så enkelt att en 7-åring klarar det. I de flesta fall är det inte svårt om man är försiktig, noggrann och tar god tid på sig. Dock är det inte tre egenskaper som jag skulle tillskriva min 8-åring.

Det finns vissa kombinationer av processor, moderkort, kylare och datorlåda som är svårare. I vissa fall kan man behöva skruva ur hela moderkortet ur datorns chassi och då slutar det ju med att du i princip har byggt en dator när du är klar. Om du lämnar lite mer info om vad du har för komponenter och vad för kylare du tänkt dig så kan du nog få ett bättre svar på hur lätt eller svårt det är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en eftermarknads kylare som är väldigt lätt att montera så kolla in Corsair A50/A70.
Inlägget innan mig tar upp det som är värt att tänka på!

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, det är inte så enkelt att en 7-åring klarar det. I de flesta fall är det inte svårt om man är försiktig, noggrann och tar god tid på sig. Dock är det inte tre egenskaper som jag skulle tillskriva min 8-åring.

Det finns vissa kombinationer av processor, moderkort, kylare och datorlåda som är svårare. I vissa fall kan man behöva skruva ur hela moderkortet ur datorns chassi och då slutar det ju med att du i princip har byggt en dator när du är klar. Om du lämnar lite mer info om vad du har för komponenter och vad för kylare du tänkt dig så kan du nog få ett bättre svar på hur lätt eller svårt det är.

Cpu:amd phenom ii x4 960t
moderkort:msi 760gm-e51
chassi:bitfenix merc alpha
tänkte köpa en CM hyper 212+

Permalänk
Hedersmedlem

För att montera en Hyper 212+ måste du som jag förstår det skruva fast delar både på fram och baksidan av moderkortet. Din datorlåda har förvisso en lucka under moderkortet som just ska underlätta detta, men jag tror inte att du kommer åt alla skruvar ifrån den luckan eftersom den är felpositionerad. I så fall kommer du att behöva montera ur moderkortet ur lådan och därmed koppla loss alla delar som hindrar dig från att göra det, tex eventuellt grafikkort, alla sladdar mm.

Jag skulle göra så här.
Ta bort plåten på höger sida av din Bitfenix låda sett framifrån. Därunder bör du hitta en liten lucka (ca 10x10cm eller så) som man kan skruva eller snäppa loss. Ta bort luckan och kolla om du kan se hela undersidan av cpusockeln där. Du bör se var orginalkylaren sitter fast på fyra ställen. Du måste ta bort dessa infästningar och montera dit din nya kylare istället. Går det lätt att komma åt så kommer det inte att vara så stora problem att byta kylaren. Ser det svårt ut så är det svårt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För att montera en Hyper 212+ måste du som jag förstår det skruva fast delar både på fram och baksidan av moderkortet. Din datorlåda har förvisso en lucka under moderkortet som just ska underlätta detta, men jag tror inte att du kommer åt alla skruvar ifrån den luckan eftersom den är felpositionerad. I så fall kommer du att behöva montera ur moderkortet ur lådan och därmed koppla loss alla delar som hindrar dig från att göra det, tex eventuellt grafikkort, alla sladdar mm.

Jag skulle göra så här.
Ta bort plåten på höger sida av din Bitfenix låda sett framifrån. Därunder bör du hitta en liten lucka (ca 10x10cm eller så) som man kan skruva eller snäppa loss. Ta bort luckan och kolla om du kan se hela undersidan av cpusockeln där. Du bör se var orginalkylaren sitter fast på fyra ställen. Du måste ta bort dessa infästningar och montera dit din nya kylare istället. Går det lätt att komma åt så kommer det inte att vara så stora problem att byta kylaren. Ser det svårt ut så är det svårt.

Tack för tipset.
Men vet du någon bra men lätt monterad kylare för sockel am3/am3+

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med något tips. De som går att montera direkt i AMD's plastram är ju enkla, men jag har ingen aning om vilka det är. Själv räddes jag inte att montera ur hela moderkortet för att få dit en Corsair Hydro H50.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Till de flesta kylare medföljer väldigt bra beskrivningar och alla tillbehör du behöver. Svårighetsgraden bestäms av vidare moderkortet redan sitter i chassit samt hur stor kylaren är. En stor kylare måste ofta spännas rätt hårt för att inte glida runt mot cpun vid beröring o.s.v. Moderna chassin har oftast öppningar bakom moderkortet vilket underlättar vid montering.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX