Behöver nya råd till cpu kylare, mina väger för mycket (för Inet)

Permalänk
Medlem

Behöver nya råd till cpu kylare, mina väger för mycket (för Inet)

Jag trodde att jag hade koll här, hade redan bestämt mig för Thermalright Silver Arrow och om inte den fanns deras billigare variant, 02-macho. Men..
då jag råkar vara född med både tumme och tår i handen så hade jag tänkt att Inet skulle sätta dit den i mitt datorbygge. När jag väl ska skicka iväg ordern
märker jag att dom installerar enbart cpu kylare på högst 650 gram, så jag måste tänka annorlunda.

1. Finns det andra lite lättare kylare som skulle kunna rekommenderas för att få ned lite ljud och temp men samtidigt kunna överklocka en bit? Dessa måste ligga under 650 gram så klart.

2. Eller hur enkelt/svårt är det att sätta dit en cpu kylare egentligen? Tror ni att att en stackare som mig kan fixa det med hjälp av bra bruksanvisning alt anvisningar på nätet?

Edit: Kanske kan vara bra att nämna att det kommer sitta ett ATX moderkort där, antagligen det här asus z77 kortet: https://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v

Tacksam för svar!

Permalänk

Det fixar du själv utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Det fixar du själv utan problem.

Hmm det är jag verkligen inte säker på, (ska dock leta lite över youtube och se hur det kan se ut...)
Vad jag har sett förut så har nämligen folk klagat ganska mycket på vissa cpu kylare att, det är trångt osv, Kommer
ihåg någon tråd i sweclockers senaste kylartest att thermaright machon tex var väldigt stor osv.. osv..

Tex kan man sätta på cpu kylaren när datorn redan är monterad i chassit eller måste man plocka ur moderkortet?

Permalänk
Medlem

tar du ut moderkortet så får du mkt plats, sen gäller det bara att du är försiktig och applicerar kylpastan bra.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

tar du ut moderkortet så får du mkt plats, sen gäller det bara att du är försiktig och applicerar kylpastan bra.

fasiken det är precis det jag inte vill göra, då Inet bygger ihop den först hehe. Men det går alltså att sätta i den även fast moderkortet är monterat, bara att det blir mindre plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

fasiken det är precis det jag inte vill göra, då Inet bygger ihop den först hehe. Men det går alltså att sätta i den även fast moderkortet är monterat, bara att det blir mindre plats?

Beror på chassi och moderkort.

Finns bra filmer på youtube. Newegg eller va de heter brukar visa en del.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

jo jag har hittat några, för dom kylarna jag var intresserade av, men det är ju meckigt värre. För då måste jag först få bort stock kylaren som sitter på i5an och sen..ja resten..usch fy fan =( Undrar om man kan prata me Inet och kolla om man kan hämta den i deras affär istället, så slipper dom bry sig om frakten..)..(det lär ju inte gå igenom tyvärr) =(

Permalänk
Medlem

Detta är en bra kylare: http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Du kan alltid byta fläkten för bättre ljudnivå/kylning om så behövs. Tror även att denna versionen inkluderar extra fästen för en till fläkt så du ska köra PnP.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk

Slutna vattenkylningssystem tror jag de monterar även om de väger mer än 650g. Kanske du skulle titta lite på om en h80 eller något likande kan vara något för dig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Kolla på tex Corsair H80. Den belastar inte CPUn vid transport.

Permalänk
Medlem

Corsair H-80 no need to look further

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Annars kan du kolla på något slutet vattenkylningskit, inte för att jag brukar rekommendera dem men det kanske passar dig som inte vill bygga själv:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Detta är en bra kylare: http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Du kan alltid byta fläkten för bättre ljudnivå/kylning om så behövs. Tror även att denna versionen inkluderar extra fästen för en till fläkt så du ska köra PnP.

Den där har jag hört talats om! Hmm, och den väger ju faktiskt 625 g. Det låter positivt, efter dom 2 benchmarken jag har sett, mycket kylare för liten peng så att säga. Men..okej så man kan bara köpa fläktblad någonstans ifrån och byta ut säger du? Är det några speciellt som rekommenderas isåfall, för det har jag verkligen ingen koll på. Okej och kanske extra fästen, så då köper jag en hel fläkt (med ram och skiten) eller bara själva fläktbladena?

Ursäkta att jag frågar men jag har verkligen ingen koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Corsair H-80 no need to look further

Jag får nog ta en titt, även fast jag har varit lite tveksam just till sådana lösningar...

Skrivet av biorrith:

Kolla på tex Corsair H80. Den belastar inte CPUn vid transport.

Enligt Inet så går det bra med den formen av kylning!

Skrivet av LTsm:

Annars kan du kolla på något slutet vattenkylningskit, inte för att jag brukar rekommendera dem men det kanske passar dig som inte vill bygga själv:)

Hehe ja, jag ser väl det som en nödlösning isåfall, tanken att ha vatten i lådan känns..sådär. Men som sagt...sånt där går att lösa antagligen!

Permalänk
Medlem

Hyper 212 är billig och tillräckligt bra, sen är den väll inte värdens tystare kylare och rätt osexig, men den är jättemycket bättre än stock skräpet. Den fungerar utmärkt om man inte tänkte klocka skiten fullständigt ur CPU:n, och kan man inte leva med fläkten går det alltid att byta i efterhand.

Alternativet är väll en sluten vattenkylare, men då har man pumpljud och det kostar typ dubbelt av vad en 212 kostar, och det blir antagligen inte tystare och du kommer knappast få till en nämnvärt mycket högre överklockning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

#12044006

Liknande fråga:

Skrivet av Quorthon:

Hej,

Undrar om man kan använda internet-priser om man vill att ni monterar ihop min dator och jag väljer att hämta datorn själv i en fysisk butik t ex Göteborg?
Jag vet att ni inte vill montera stora luftkylare som t ex Noctua NH-D14 på grund av risk för transportskador, men kan ni montera den om jag själv hämtar lådan i den butik där Ni monterar ihop det och på så sätt så får jag själv ansvara för eventuella transportskador så att säga?

Inets svar:

Skrivet av inet.se:

Beställer du en dator till butik så är det inga problem med att montera dit en större kylare då vi skickar allt på pall till butik med egna bud. Men då är det butikspriser som gäller på hela ordern dessvärre.

Vi kan dock skicka din dator till dig med kylaren omonterad och att du själv kan montera in den eftersom vi aldrig plomberar våra maskiner! Garantin kommer gälla precis som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

fasiken det är precis det jag inte vill göra, då Inet bygger ihop den först hehe. Men det går alltså att sätta i den även fast moderkortet är monterat, bara att det blir mindre plats?

ja det GÅR, kan både vara lätt elr svårt allt beror på chassi och kylare. och att få bort stock kylaren tror jag inte är nått problem för dig. ta det bara lugnt och försiktigt

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

#12044006

Liknande fråga:

Inets svar:

Hmm ja, det hade ju varit ett alternativ, men som sagt då blir hela ordern på butikspris och ännu mera cash försvinner =/ då får jag försöka hitta en bättre lösning istället Hyra in folk från sthlm haha..eller inte..=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

ja det GÅR, kan både vara lätt elr svårt allt beror på chassi och kylare. och att få bort stock kylaren tror jag inte är nått problem för dig. ta det bara lugnt och försiktigt

Njae av vad jag har sett på youtube när det gäller installation av silver arrow och ha02 macho så verkade det krångligt, och som du säger då ska även chassit och moderkortet passa, för att jag ska slippa ta ur det, och om jag måste ta ur det, så måste jag ju montera loss större delen av datorn, och då börjar jag tvivla på att det är värt att låta inet bygga ihop den till en

Så det får nog luta åt något under 650 g eller vattenkylning isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Hyper 212 är billig och tillräckligt bra, sen är den väll inte värdens tystare kylare och rätt osexig, men den är jättemycket bättre än stock skräpet. Den fungerar utmärkt om man inte tänkte klocka skiten fullständigt ur CPU:n, och kan man inte leva med fläkten går det alltid att byta i efterhand.

Alternativet är väll en sluten vattenkylare, men då har man pumpljud och det kostar typ dubbelt av vad en 212 kostar, och det blir antagligen inte tystare och du kommer knappast få till en nämnvärt mycket högre överklockning.

har du något bra tips på vilken fläkt jag skulle kunna byta ut den mot? För det tror jag att jag klarar iaf!

Permalänk
Medlem

Det är absolut inga problem att montera kylaren på moderkortet i efterhand så länge chassit har en öppning bakom moderkortet. Beställ med montering så allting är klart förutom just det. Tänk på att inte välja t.ex. corsair vengeance minnena med de höga kylflänsarna för då kommer de ta emot fläktarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är absolut inga problem att montera kylaren på moderkortet i efterhand så länge chassit har en öppning bakom moderkortet. Beställ med montering så allting är klart förutom just det. Tänk på att inte välja t.ex. corsair vengeance minnena med de höga kylflänsarna för då kommer de ta emot fläktarna.

hej och tack för din feedback. Jag valde faktiskt corsair vengeance minnen men jag tog sådana med low profile, och då ska det ju fungera vad jag förstått. Moderkortet jag har valt har också fått ett omdöme på Inet att just thermalright silver arrow gick att montera dit. Nu ska jag bara kolla så att något av de två chassina jag funderar över att använda mig av, har en öppning. Dessa två:
Antec p280
Corsair Obsidian 550D

Permalänk
Medlem

Jag har själv silver arrow och vengeance LP så det fungerar bra. Jag har dessutom själv corsair 550d och i det chassit är det inga som helst problem att montera kylaren i efterhand. Var inte rädd för att spänna ordentligt bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

har du något bra tips på vilken fläkt jag skulle kunna byta ut den mot? För det tror jag att jag klarar iaf!

Nu är medföljande fläkt helt ok, så jag skulle prova den först och beställa en ny om jag tyckte den var för högljudd. Det är svårt att säga hur ljudkänslig folk är och det beror mycket på hur man har datorn stående och hur mycket bakgrundsljud man har hemma. Det är skillnad vad man kan leva med om man har lite trafik utanför och lite musik i bakgrunden eller om man ligger och lyssnar efter datorn mitt i natten när det är knäpptyst runt omkring.

Schyte Gentle Typhoon 1150 riktigt bra på kylare och inte överdrivet dyr. Det går dock inte att PWM styra fläkthastigheten på den via moderkortet, vilket gör att den går i full fart om man inte har volt styrning, och jag tror att det flesta nyare Asus moderkort bara har PWM styrning. Det brukar inte vara helt lätt att lista ut om det går att styra nått annat än PWM fläktar man brukar få rota i manualen och se om det finns någon lämplig bios inställning för att vara säker.

Vill man ha en fläkt som har PWM och är nämnvärt bättre så skulle jag titta på Noctua NF-F12-PWM men den är så löjligt dyr att det inte finns.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jag har själv silver arrow och vengeance LP så det fungerar bra. Jag har dessutom själv corsair 550d och i det chassit är det inga som helst problem att montera kylaren i efterhand. Var inte rädd för att spänna ordentligt bara.

Åh tack för den informationen, allt som bekräftar det man vill, är bra. Hur upplever du corsair 550D annars? Jag tycker det ser grymt ut för det första!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Nu är medföljande fläkt helt ok, så jag skulle prova den först och beställa en ny om jag tyckte den var för högljudd. Det är svårt att säga hur ljudkänslig folk är och det beror mycket på hur man har datorn stående och hur mycket bakgrundsljud man har hemma. Det är skillnad vad man kan leva med om man har lite trafik utanför och lite musik i bakgrunden eller om man ligger och lyssnar efter datorn mitt i natten när det är knäpptyst runt omkring.

Schyte Gentle Typhoon 1150 riktigt bra på kylare och inte överdrivet dyr. Det går dock inte att PWM styra fläkthastigheten på den via moderkortet, vilket gör att den går i full fart om man inte har volt styrning, och jag tror att det flesta nyare Asus moderkort bara har PWM styrning. Det brukar inte vara helt lätt att lista ut om det går att styra nått annat än PWM fläktar man brukar få rota i manualen och se om det finns någon lämplig bios inställning för att vara säker.

Vill man ha en fläkt som har PWM och är nämnvärt bättre så skulle jag titta på Noctua NF-F12-PWM men den är så löjligt dyr att det inte finns.

Kan vara en idé precis att vänta och faktiskt kolla hur man tycker det låter/samt temp i datorn under idle och load. Hmm jag har för mig,,att cooler master hyper 212 evo har pwm, om jag kommer ihåg så den fläkten kan man ju koppla in och ha om man ska köra push and pull,

Iaf, finns ju även be queit! och cougar som är ganska dyra (men får bra betyg) men ändå inte lika dyra som Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Jag har själv silver arrow och vengeance LP så det fungerar bra. Jag har dessutom själv corsair 550d och i det chassit är det inga som helst problem att montera kylaren i efterhand. Var inte rädd för att spänna ordentligt bara.

Hur mycket plats har du över till den vänstra (sett framifrån) chassisidan med din Silver Arrow?

Jag vill köra Thermalright Archon Rev.A 150 (om med Push Pull) http://www.inet.se/produkt/6308759/thermalright-archon-rev-a-... i ett Obsidian 550D men efter att ha läst detta på SPCR blir jag osäker http://www.silentpcreview.com/article1255-page4.html

By our measurements, the maximum CPU heatsink height is 17.9 cm but the release mechanism for the side panel sticks inward, possibly causing interference. With our system configuration there was only 4 mm of clearance above the 156 mm tall FZ120 cooler.

Men går Silver Arrow borde ju Archon få plats med tycker jag, Archonen är ju lite "högre" (175mm mot 170mm) men mindre i de andra måtten.

En bild vore väldigt fint annars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dafuu:

Jag trodde att jag hade koll här, hade redan bestämt mig för Thermalright Silver Arrow och om inte den fanns deras billigare variant, 02-macho. Men..
då jag råkar vara född med både tumme och tår i handen så hade jag tänkt att Inet skulle sätta dit den i mitt datorbygge. När jag väl ska skicka iväg ordern
märker jag att dom installerar enbart cpu kylare på högst 650 gram, så jag måste tänka annorlunda.

1. Finns det andra lite lättare kylare som skulle kunna rekommenderas för att få ned lite ljud och temp men samtidigt kunna överklocka en bit? Dessa måste ligga under 650 gram så klart.

2. Eller hur enkelt/svårt är det att sätta dit en cpu kylare egentligen? Tror ni att att en stackare som mig kan fixa det med hjälp av bra bruksanvisning alt anvisningar på nätet?

Edit: Kanske kan vara bra att nämna att det kommer sitta ett ATX moderkort där, antagligen det här asus z77 kortet: https://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v

Tacksam för svar!

Ifall du inte vill montera själv finns lösningen här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ifall du inte vill montera själv finns lösningen här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Passar på att tacka för detta oehört välpassande bidrag, underbart då kan man få lite stöd när allt går åt skogen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Den där har jag hört talats om! Hmm, och den väger ju faktiskt 625 g. Det låter positivt, efter dom 2 benchmarken jag har sett, mycket kylare för liten peng så att säga. Men..okej så man kan bara köpa fläktblad någonstans ifrån och byta ut säger du? Är det några speciellt som rekommenderas isåfall, för det har jag verkligen ingen koll på. Okej och kanske extra fästen, så då köper jag en hel fläkt (med ram och skiten) eller bara själva fläktbladena?

Ursäkta att jag frågar men jag har verkligen ingen koll.

Hyper 212 är mycket bra, har en i min gamla dator Och den är ganska tyst..