Permalänk
Medlem

Behöver hjälp - Hög cpu temperatur

Jag behöver hjälp att felsöka och lösa mitt problem med hög temperatur i datorn

CPU temperatur :
Idle : Ca 49-53
Load : Ca 63 (fick upp den till 69 grader i ett stresstest, då jag avbröt testet)

Jag har haft datorn i 3 år, och jag vet inte hur temperaturen har varit under denna tiden. (jag är rätt säker på att den va lite hög även när jag byggde ihop datorn, men valde att ignorera, jag minns att jag monterade på och av processorfläkten 3 gånger)
Men anledningen till att jag intresserat mig för temperaturen är för att jag vill överklocka processorn, vilket i nuläget känns avlägset.

Processorn är en AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Kylaren jag använder är en Scythe Ninja Mini Rev B

Övriga temperaturer i datorn(idle):
GPU : 66 grader (52 grader om jag ställer in fläkten manuellt, men då låter den massor)
Dessa temperaturer vet jag inte vad de är:
TMPIN0: 44
TMPIN1: Ca 47
TMPIN2: 49

Såhär ser det ut i burken :
http://imgur.com/yVR09

Tacksam för svar
MVH

Permalänk
Medlem

Fler chassifläktar? Ny kylpasta?
Push and pull på processorn (kanske till och med går att ha större fläktar på den)
I annat fall en helt ny kylare, den ser rätt klen ut :/
Har du kollat så att inte grafikkortet är för varmt och smittar av sig?

Permalänk
Medlem

Ta bort och sätt på ny kylpasta. Man ska inte använda samma kylpasta flera gånger när man har tagit av CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rsian:

Fler chassifläktar? Ny kylpasta?
Push and pull på processorn (kanske till och med går att ha större fläktar på den)
I annat fall en helt ny kylare, den ser rätt klen ut :/
Har du kollat så att inte grafikkortet är för varmt och smittar av sig?

Mitt chassi stödjer bara två fläktar.. De som sitter i är dock orginal.
Men jag testade att köra med öppet chassi. Då är CPU tempen är då på 46-47 Idle
Grafikkortet ligger ju som jag skrev på runt 66 grader. När jag ökar fläkten på GPUn så sjunker ändå inte CPU temperaturen. Så tror inte det smittar av sig?

Skrivet av Superlight:

Ta bort och sätt på ny kylpasta. Man ska inte använda samma kylpasta flera gånger när man har tagit av CPU-kylaren.

Jag bytte självklart kylpasta när jag för 3 år sen monterade fläkten ett par gånger. Tvivlar på att ny kylpasta löser problemet, men ska testa det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag bytte självklart kylpasta när jag för 3 år sen monterade fläkten ett par gånger. Tvivlar på att ny kylpasta löser problemet, men ska testa det imorgon.

Jaha. Jag trodde du monterade av kylaren och använde samma kylpasta varje gång. Prova ny kylpasta alla fall. Har du använt samma kylpasta i 3 år bör du byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Mitt chassi stödjer bara två fläktar.. De som sitter i är dock orginal.
Men jag testade att köra med öppet chassi. Då är CPU tempen är då på 46-47 Idle
Grafikkortet ligger ju som jag skrev på runt 66 grader. När jag ökar fläkten på GPUn så sjunker ändå inte CPU temperaturen. Så tror inte det smittar av sig?

Jag bytte självklart kylpasta när jag för 3 år sen monterade fläkten ett par gånger. Tvivlar på att ny kylpasta löser problemet, men ska testa det imorgon.

Tror nog att en bättre kylare skulle hjälpa en hel del.

Permalänk
Medlem

Bättre kylare och kanske riva ut, vad jag förmodar är, ljuddämpningen. Kabeldragningen kunde också göra lite bättre då du har en stor härva där jag förmodar insuget är. Skulle t.o.m titta på ett nytt chassi då det inte ser ut att vara speciellt bra luftgenomströmning i den du har. Kanske titta på nått som har luftintaget för nätagget i botten.

Vad är det för chassi du har - den ser bakvänd ut?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jaha. Jag trodde du monterade av kylaren och använde samma kylpasta varje gång. Prova ny kylpasta alla fall. Har du använt samma kylpasta i 3 år bör du byta.

Okej, hur ofta bör man byta kylpasta?

Skrivet av M4rsian:

Tror nog att en bättre kylare skulle hjälpa en hel del.

Kan du/ni rekommendera någon kylare?

Skrivet av Juggernawt:

Bättre kylare och kanske riva ut, vad jag förmodar är, ljuddämpningen. Kabeldragningen kunde också göra lite bättre då du har en stor härva där jag förmodar insuget är. Skulle t.o.m titta på ett nytt chassi då det inte ser ut att vara speciellt bra luftgenomströmning i den du har. Kanske titta på nått som har luftintaget för nätagget i botten.

Vad är det för chassi du har - den ser bakvänd ut?

Kablarna ligger inte ivägen för insuget, utan vid "sidan om", lite svårt att se på bilden
Jag är lite inställd på att köpa ett nytt chassi. Men det är ju en djungel av chassin därute. Tycker du att jag borde köpa ett nytt? Kan du rekommendera något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Okej, hur ofta bör man byta kylpasta?

Kan du/ni rekommendera någon kylare?

Kablarna ligger inte ivägen för insuget, utan vid "sidan om", lite svårt att se på bilden
Jag är lite inställd på att köpa ett nytt chassi. Men det är ju en djungel av chassin därute. Tycker du att jag borde köpa ett nytt? Kan du rekommendera något?

Det beror på hur mycket du vill lägga ner.... budget?

Permalänk
Medlem

jag får 72c på stresstest är det dåligt? kör stockkylare och stockfrekvens

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rsian:

Det beror på hur mycket du vill lägga ner.... budget?

Jag spenderar det som krävs för att få bra grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag spenderar det som krävs för att få bra grejer

Finns en del bra chassin runt 500-800kr, hänger på vad du tycker ser bra ut. De flesta har runt 6+ fläktplatser, 2 in fram, 1 in på sidan, 1 ut bak, 2 ut toppen. Vissa har en extra i botten och på sidan.

Kör själv med ett HAF 912 plus, med 200mm fläkt i front och toppen (kan ha dubbla 120mm istället), 120mm in på sidan och 120mm ut i bak, plus en extra 120mm in i fronten vid DVD-platserna, men den har jag hängt upp med specialfästen Ser lite armé-aktigt ut med den tjocka plastfronten och de röda LED-fläktarna (200mm'arna) vilket jag tycker är snyggt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=685330

Sambon byggde ny spel-PC i helgen (så nu har hon värre delar än jag igen, grrr) med en rätt basic tower, NZXT Tempest 410.
Där fanns det 8 fläktplatser och vi fyllde allihop med 120mm-fläktar Hon föredrar mer enkel design utan lull-lull och den var rätt trevlig att jobba i.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966056

Det är de jag har personlig erfarenhet av iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tharilas:

Jag behöver hjälp att felsöka och lösa mitt problem med hög temperatur i datorn

CPU temperatur :
Idle : Ca 49-53
Load : Ca 63 (fick upp den till 69 grader i ett stresstest, då jag avbröt testet)

Jag har haft datorn i 3 år, och jag vet inte hur temperaturen har varit under denna tiden. (jag är rätt säker på att den va lite hög även när jag byggde ihop datorn, men valde att ignorera, jag minns att jag monterade på och av processorfläkten 3 gånger)
Men anledningen till att jag intresserat mig för temperaturen är för att jag vill överklocka processorn, vilket i nuläget känns avlägset.

Processorn är en AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Kylaren jag använder är en Scythe Ninja Mini Rev B

Övriga temperaturer i datorn(idle):
GPU : 66 grader (52 grader om jag ställer in fläkten manuellt, men då låter den massor)
Dessa temperaturer vet jag inte vad de är:
TMPIN0: 44
TMPIN1: Ca 47
TMPIN2: 49

Såhär ser det ut i burken :
http://imgur.com/yVR09

Tacksam för svar
MVH

Det du ska satsa på är Corsair 650D eller 800D och köpa till ett meshfilter till sidodörren och sätta en 240mm fläkt där, då får du ner tempen rejält på både grafikkort och CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Finns en del bra chassin runt 500-800kr, hänger på vad du tycker ser bra ut. De flesta har runt 6+ fläktplatser, 2 in fram, 1 in på sidan, 1 ut bak, 2 ut toppen. Vissa har en extra i botten och på sidan.

Kör själv med ett HAF 912 plus, med 200mm fläkt i front och toppen (kan ha dubbla 120mm istället), 120mm in på sidan och 120mm ut i bak, plus en extra 120mm in i fronten vid DVD-platserna, men den har jag hängt upp med specialfästen Ser lite armé-aktigt ut med den tjocka plastfronten och de röda LED-fläktarna (200mm'arna) vilket jag tycker är snyggt.
http://s3.pji.nu/product/standard/140/685330.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=685330

Sambon byggde ny spel-PC i helgen (så nu har hon värre delar än jag igen, grrr) med en rätt basic tower, NZXT Tempest 410.
Där fanns det 8 fläktplatser och vi fyllde allihop med 120mm-fläktar Hon föredrar mer enkel design utan lull-lull och den var rätt trevlig att jobba i.

http://s3.pji.nu/product/standard/140/966056.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966056

Det är de jag har personlig erfarenhet av iaf.

Jag föredrar enklare design också. Några fler tips på sådana chassin?
Finns det inga riktigt populära som är erkänt bra att bygga i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag spenderar det som krävs för att få bra grejer

Finns många bra grejer i olika prisnivåer...

Cooler Master Hyper 212 Plus
Thermalright HR-02 Macho <-- Bra, om den får plats i chassiet..
Noctua NH-D14
Corsair Cooling Hydro H80

Om du vet med dig att ditt chassi är ganska smalt kanske inte alla kylare får plats, då kan någon slags vattenkylning vara smart.
Tror iof att de två sistnämnda är lite overkill till att kyla en dual core.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag föredrar enklare design också. Några fler tips på sådana chassin?
Finns det inga riktigt populära som är erkänt bra att bygga i?

Jodå, Fractal Design Core 3000 t.ex. men om man tycker att utseendet på NZXT Tempest är ok, så är den riktigt trevlig att bygga i, löstagbara fläktmoduler i fronten så man lätt kommer åt diskarna, tex. 1-2cm plats bakom moderkortsplåten att dra kablar vid, så man får bättre luftflöde. Toppfläktarna sitter inte ivägen för stora CPU-kylare utan har ett eget fack med löstagbart galler i toppen.

FD Core 3000

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807665

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX