RAM-minnen krånglar efter BIOS-uppdatering.

Permalänk

RAM-minnen krånglar efter BIOS-uppdatering.

Tjena Sweclockers, har sökt efter lösningar i olika forum men har inte funnit ngt som fixar mitt problem

Så här ligger det till; Uppdaterade mitt moderkort Sabertooth p67 från BIOS-uppdateringen 2302 till senaste 3302. Uppdateringen gick bra men när jag öppnade bios för att köra en "Load Optimized Default" så såg jag att BIOS bara registrerade 8GB RAM istället för 16GB. När jag via BIOS kollar SPD så syns alla mina fyra Corsair Vengeance i dess socket och vardera registrerar 4GB men det totala minnet är dessvärre fortfarande 8GB..

Har testat alla minnen var för sig och testat alla sockets och allt fungerar som det ska. För övrigt så går det inte heller öka minnesfrekvensen till 1600Mhz för då loopar uppstarten. Har testat öka minnesfrekvensen via XMP och då lyckas jag komma upp i ungefär 1400MHz innan det börjar strula. Har även kört Memtest utan error, testade även att köra memory size test via Memtest med samtliga stickor ikopplade och då blev det spännade ett fyverkeri av färger på skärmen följt av en omstart.

Har gjort flera CLRTC, testat nedgradera BIOS till 3209 och nu även testat gjort en ominstallation av Windows. Inget tycks fungera..

Har nu slut på ideer och vänder mig därför till sweclockers-familjen
Alla teorier välkomnas varmt.

Permalänk
Medlem

Mitt gamla P8P67-pro strulade på liknande sätt tills jag läste:
"Please update Bios twice when update from previous Bios version, then need CLRTC"

Kanske inte vad som strular för dig, men vem vet

Permalänk

Ja det verkar ju som om BIOS-uppdateringen har slagit snett på ngt sätt.. Men jag har testat installera om den flera ggr och sen gjort en CLRTC men det löser inte problemet. Skulle egentligen vilja testa installera en äldre BIOS-version men det går inte eftersom man bara får felmeddelandet att "Image is outdated". Vet inte om man kan kringgå det på ngt sätt?

Permalänk

Upptäckte något skumt när jag körde Everest, det verkar som att två av RAM-minnena agerar som växlingsfil? Eftersom jag kör systemet från en SSD så har jag lagt över växlingsfilen på en HDD där jag har satt ett maximalt värde på 100MB, därför blev jag förvånad när filen var så pass stor.
Så här ska det väl inte se ut? :-/