Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig efter vattenkylning

Tja jag har just installerat vattenkylning i min dator och nu stänger det av sig efter typ 5-7 Sek efter att man sätter på den och det känns som att pumpen inte pumpar vatten går inte up ?

Permalänk
Skrivet av tol9411:

Tja jag har just installerat vattenkylning i min dator och nu stänger det av sig efter typ 5-7 Sek efter att man sätter på den och det känns som att pumpen inte pumpar vatten går inte up ?

Specc?
På både kylning och dator!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Är det en sluten kylare? I så fall ta lös den och provkör den på bordet så ser du och hör om den fungerar.

Permalänk
Medlem

Troligen moderkortet som stänger ner systemet för att du numera inte har en fläkt i "cpu_fan".
Plugga i en fläkt temporärt och stäng av funktionen i UEFI/BIOS =).

För jag hoppas att du läst instruktionerna till kylningen och kör pumpen på en egen 12v.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att bios är inställt på att slå av datorn om CPU fläkten inte går? isf kan det vara det som strular.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Troligen moderkortet som stänger ner systemet för att du numera inte har en fläkt i "cpu_fan".
Plugga i en fläkt temporärt och stäng av funktionen i UEFI/BIOS =).

För jag hoppas att du läst instruktionerna till kylningen och kör pumpen på en egen 12v.

Okej men kopplar man pumpen till en 3Pin på moderkortet ? instruktionerna jag fick var helt värdelösa det tog mig tre dagar att installera

Permalänk

koppla till 4-pin cpu_fan så kan det nog fungera bättre

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

koppla till 4-pin cpu_fan så kan det nog fungera bättre

okej men den som går till pumpen är 3Pin det här kitet installerade jag http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Specc?
På både kylning och dator!

Mvh: Eric

Kylning http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Dator http://www.inet.se/kundvagn/visa/1879688/2012-06-07

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är inte så att bios är inställt på att slå av datorn om CPU fläkten inte går? isf kan det vara det som strular.

Jag provade med att koppla in Cpu kylaren men den dör fortfarande allt fungearade tills jag kopplade in vattenkylningen

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att pumpens kontakt är 3 pin.
Men den kommer inte att fungera korrekt om moderkortet justerar spänningen till den.
Därför använder man en 4-pin molex till 3 pin adapter.
Fläkten kan du däremot ansluta till moderkortets cpu_fan.

Permalänk
Medlem

Kan va så att du monterat den kasst, vilket får CPUns temperatur att skjuta i höjden och datorn stänger av sig efter ett par sekunder.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Kan va så att du monterat den kasst, vilket får CPUns temperatur att skjuta i höjden och datorn stänger av sig efter ett par sekunder.

jag vet att den har kontakt med cpun för jag tog bort den och kylpastan hade kletats ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är möjligt att pumpens kontakt är 3 pin.
Men den kommer inte att fungera korrekt om moderkortet justerar spänningen till den.
Därför använder man en 4-pin molex till 3 pin adapter.
Fläkten kan du däremot ansluta till moderkortets cpu_fan.

var hittar man en sådan då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

var hittar man en sådan då ?

Du kan få en molex till 3pins "adapter" av mig om du är snäll

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Du kan få en molex till 3pins "adapter" av mig om du är snäll

jag fick med en sådan här till nätagget men den funkar bara til 3-pin http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&biw=1527&bih=862&tbm=i...

Men pumpen pumpar bara om den har slut på vatten

Men jag fick med en sådan här https://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc kolla bilder så ser du en kontakt

Permalänk

Med pumpen förljer en adapter du ska använda till pumpen. Den du länkade bild på ska du absolut inte använda till pumpen, utan den är till för om man har disketstation i dator!
Vad menar du med att pumpen bara pumpar om den har slut på vatten? Pumpen ska aldrig ha slut på vatten, du ska fylla på så mycket vatten att de inte finns något luft i systemet och pumpen alltid får vatten...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Men jag fick med en sådan här https://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc kolla bilder så ser du en kontakt

Där har du ju en sån adapter du ska använda!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Med pumpen förljer en adapter du ska använda till pumpen. Den du länkade bild på ska du absolut inte använda till pumpen, utan den är till för om man har disketstation i dator!
Vad menar du med att pumpen bara pumpar om den har slut på vatten? Pumpen ska aldrig ha slut på vatten, du ska fylla på så mycket vatten att de inte finns något luft i systemet och pumpen alltid får vatten...

tja jag kopplade pumpen till cpukylar platsen alltså 4pin (Jag satte 3-pin på 4-pin och nu pumpar den för fullt) funkar det eller kan man inte göra så
och jag försöker fylla så att det alltid finns vatten men jag vet inte hur det är fullt i resarvatorn alla slangar utom en

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

och jag försöker fylla så att det alltid finns vatten men jag vet inte hur det är fullt i resarvatorn alla slangar utom en

Va?? "reservoaren" menar du? Men du ser väll om reservoaren är full? o vad menar du med slangarna?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Du fyller vätska i reservoiren, sen när du slår igång pumpen så ska den dra vätska där ifrån och du ska helat iden fyllla på nytt, tillslut kommer ha gått hela vägen runt i ditt system, och du behöver inte längre fylla på vätskan. Noterna dock att du ska göra detta utan att sätta igång datorn för första gången, då kylningen inte fungerar som den ska förens hela systemet är vattenfyllt. Detta göra du genom att sätta ett metalgem mellan grön sladd och valfri svart sladd på 24 pins kontakten på moderkortet, då kan du starta nättagget med knappen på baksidan utan att datorn behöer vara igång. Kolla guide på youtube innan du prövar dig fram och möjligen har sönder komponenter.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Va?? "reservoaren" menar du? Men du ser väll om reservoaren är full? o vad menar du med slangarna?

det är lung jag fixade det pumpen får inte slut på vatten men datorn dör fortfarande =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Du fyller vätska i reservoiren, sen när du slår igång pumpen så ska den dra vätska där ifrån och du ska helat iden fyllla på nytt, tillslut kommer ha gått hela vägen runt i ditt system, och du behöver inte längre fylla på vätskan. Noterna dock att du ska göra detta utan att sätta igång datorn för första gången, då kylningen inte fungerar som den ska förens hela systemet är vattenfyllt. Detta göra du genom att sätta ett metalgem mellan grön sladd och valfri svart sladd på 24 pins kontakten på moderkortet, då kan du starta nättagget med knappen på baksidan utan att datorn behöer vara igång. Kolla guide på youtube innan du prövar dig fram och möjligen har sönder komponenter.

det är lung jag fixade det pumpen får inte slut på vatten men datorn dör fortfarande =(

Permalänk
Hedersmedlem

Jag låser denna tråd då du fortsätter med problemet i en annan tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1118640-dator-funka...

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM