Permalänk
Medlem

Uppdatera inte msi moderkorten

Jag uppdaterade mitt MSI P67A-GD55 REV B3 med 4.0 från
http://www.msi.com/product/mb/P67A-G...tml#/?div=BIOS officiella msi sida dock det skulle jag inte gjort eftersom när jag gjorde det så går datorn inte igång, fläktarna låter 2sekunder och sen stängs datorn av. Det forsätter så alltså. Jag har provat trycka på reset knappen på moderkortet och bytt plats på minnerna men utan reslutat.
Ursäkta stavningen jag är riktigt arg och sur, vet inte vad jag ska göra. mailat inet och msi. Någon som vet vad jag kan göra för få en åter-ställning utan den stängs av så jag kan göra något, ser inte ens något på skärmen..
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=996205&view=m är mina grejjer

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Såg nu att det stog "only if you are using IvyBridge 22nm CPU" men vafan liten text stog det och jag har i5 2500k och det är därför den inte startar hur ska jag göra, har ingen polare som har den cpun!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte MSI någon bios flashback funktion ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har inte MSI någon bios flashback funktion ?

Vet inte :/, men det verkar som jag har gjort som min cpu i5 2500k är inte kompatibelt med mitt moderkort och därmed inte kan göra något!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt otroligt konstigt om dom släpper en BIOS som enbart fungerar med en sorts CPU'er.
Har du gjort en clear cmos ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det låter faktiskt otroligt konstigt om dom släpper en BIOS som enbart fungerar med en sorts CPU'er.
Har du gjort en clear cmos ?

Det verkar va fallet jag fick att uppdateringen gick bra, vad är clear cmos? musen, tangentbordet, skärmen. Lyser inte ens går så fort när den startas om. Fläktarna hinner bara gå igång.
EDIT: googlade, reset bios.. Jag har bara hittat reset knappen men det kanske inte är den. Här är en bild
http://www.komplett.se/mlf/produkt/bilder/626994/626994-a.jpg

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Reset på moderkortet är samma som den vanliga resetknappen.
Clear CMOS kallas tydligen "jbat" på MSI kort (sitter vid batteriet).
Sidan 22 i manualen.
Dra ur strömmen till datorn och flytta jumpern till de 2 andra pinnarna i 30 sekunder, flytta sen tillbaka jumpern och koppla på strömmen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Reset på moderkortet är samma som den vanliga resetknappen.
Clear CMOS kallas tydligen "jbat" på MSI kort (sitter vid batteriet).
Sidan 22 i manualen.
Dra ur strömmen till datorn och flytta jumpern till de 2 andra pinnarna i 30 sekunder, flytta sen tillbaka jumpern och koppla på strömmen igen.

Gjorde det fick samma fel :(, trodde verkligen det skulle funka!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjohansson:

Gjorde det fick samma fel :(, trodde verkligen det skulle funka!

Har ditt MB en sånn, "dual store BIOS" eller vad den nu heter? Mitt MSI Z77-GD65 har det. Kolla manualen efter en liten switch att växla bios att boot:a från.
Ska ta det försiktigt med flashminne av mitt MB, har i5-3570k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det började en gång med en Ericsson PC: med 8088 på 4.77 Mhz, MS-DOS 3.30, 20Mb disk och grön Monokrom-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av rofr:

Har ditt MB en sånn, "dual store BIOS" eller vad den nu heter? Mitt MSI Z77-GD65 har det. Kolla manualen efter en liten switch att växla bios att boot:a från.
Ska ta det försiktigt med flashminne av mitt MB, har i5-3570k.

Skickades från m.sweclockers.com

MSI P67A-GD55 REV B3 och har inte hittat sån switch :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för bios, du flashat?
(Din länk fungerar inte...)

Kan inte hitta någon bios-version för ditt MB som är "Ivy Bridge only" på MSI hemsida.
Enligt MSI "CPU support" har det bara stöd för Sandy Bridge(?)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för BIOS du laddat ner men det är denna du skulle ha.

http://www.msi.com/service/download/bios-18213.html

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Gissar att MSI la ut en ful-BIOS som bara fungerar med IB, kom snabbt på att det inte var en jättesmart idé och tog bort den.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad är det egentligen för bios, du flashat?
(Din länk fungerar inte...)

Kan inte hitta någon bios-version för ditt MB som är "Ivy Bridge only" på MSI hemsida.
Enligt MSI "CPU support" har det bara stöd för Sandy Bridge(?)

Fo3

The new bios can support IVY bridge,it not only for IVY bridge,it also can support the old CPU.

Dear xxx, We are very sorry,if you flash the bios failed and the computer can not boot up,we have no choose but suggest you contract the MSI MSI distributor or MSI office,because they can flash the bios back or help you update the bios.you can not fix the problem by yourself,it need some special tools. Best Regards, MSI Technical Support Team

Men när jag kollar på sajten är den borta, vad i helvete? den hette - Update BIOS for IvyBridge 22nm CPU. Version 4.0 Release Date 2012-05-12 7681v40.zip
Vad ska jag göra när jag pratade med dom sa dom bara We are sorry!
Hotade med skicka ett nytt moderkort får se vad dom svarar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjohansson:

The new bios can support IVY bridge,it not only for IVY bridge,it also can support the old CPU.

Dear xxx, We are very sorry,if you flash the bios failed and the computer can not boot up,we have no choose but suggest you contract the MSI MSI distributor or MSI office,because they can flash the bios back or help you update the bios.you can not fix the problem by yourself,it need some special tools. Best Regards, MSI Technical Support Team

Jävlar va surt... Antar att det är det enda du kan göra då om det behövs "special tools" :/ Varför har de gjort det så klöddigt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Jävlar va surt... Antar att det är det enda du kan göra då om det behövs "special tools" :/ Varför har de gjort det så klöddigt?

Jag vet och jag har ingen dator nu, känns sådär

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om det var deras fel så borde de skickat ut ett nytt kort till dig och fraktsedel för att skicka tillbaka ditt nuvarande tycker man ju.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Om det var deras fel så borde de skickat ut ett nytt kort till dig och fraktsedel för att skicka tillbaka ditt nuvarande tycker man ju.

Mm, mår skit utan dator

Visa signatur

Citera för svar!