varna användaren när filer flyttas.

Permalänk

varna användaren när filer flyttas.

Hej. Sitter med ett litet ovanligt problem på jobbet. Sen personalen fått bärbara datorer med musplatta så har de börjat flytta runt filer av misstag. De råkar slänga in filer i andra mappar och hittar dem inte igen. Ja ni fårstår.

Min fråga är går det på något sätt att få windows (XP) att ge en varning varje gång en fil flyttas, så de måste godkänna alla flyttar?

Mvh Kp

Permalänk
Medlem

Det finns inget inbyggt annat än att om du har skrivskydd på filerna så kommer Windows fråga dig om du verkligen vill flytta. Det kanske är bättre att folk lär sig att hantera musplattan istället för att komma på några konstiga lösningar. Jag förstår ditt dilemma och har haft samma fråga dyka upp på tidigare arbetsplatser och det korta svaret är att "Nej det går inte.". Det långa innehåller insinueringar om att personen i fråga kanske ska lära sig använda musplattan och att det går inte att lösa "problemet" som det föreslås.

EDIT: Dessutom går det ju att lösa problemet med ^Z när olyckan väl är framme.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Se om det blir mindre problem om de kör en annan filhanterare typ Norton Commander?
Alternativt lär dem att köra CTRL-C (X) CTRL-V och kanske tera-copy så de kan se vad som händer?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Stäng av "Slag för att klicka" för musplattan, borde lösa många problem.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Entusiast

Ni borde seriöst överväga om dom ska jobba kvar om dom inte klarar att hantera en musplatta. Visst att det är problem första veckan om dom aldrig använt sånna förut men lär dom sig inte så är det något fel på dom.

Dock undrar jag, varför har dom inte möss? Det känns inte som någon ska behöva sitta en hel arbetsdag framför en laptop utan mus

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni har en dc samt en server som lagrar alla filer. Om så är fallet så bör du sätta ut begränsa rättigheter på mapparna som användarna använder. Gör så att dom inte kan flytta filer hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]