Pinout för fläktkontakter på Asus P8Z77-M PRO

Permalänk
Medlem

Pinout för fläktkontakter på Asus P8Z77-M PRO

Satt och kollade lite i manualen till ovan moderkort inför köp och såg, när jag kollade lite närmare, att även om alla fläktkontakter har 4 pinnar så är det bara CPU-fläkten som har en pinne som heter "CPU-fan PWM". De resterande har GND, PWR, In och +5V.

Innebär detta att det inte funkar att sätta en PWM-fläkt på chassi-fläktsplatserna? Vad fyller 5V-pinnen för funktion?

Permalänk
Medlem

Exakt samma frågeställning dök faktiskt upp i samband med att en polare byggde ny burk för nåt år sedan eller två. Det vi kom fram till var att den där headern verkar vara något Asus-special, och att vi inte kunde hitta några fläktar som utnyttjade 5v-pinnen på något vis. Kan det kanske vara tänkt för att headern ska kunna användas till matning av annat än bara fläktar eller nåt sånt kanske?

Det går dock utmärkt att koppla in en vanlig 3-pinsfläkt på den, givetvis med 5v-pinnen oinkopplad då. PWM-fläktar testade vi aldrig, men vem vet, det kanske funkar om moderkortet har någon slags detektering av vad man kopplat in. Dock tycker jag ju att det borde sägas något om det i moderkortsmanualen i sådana fall, varför ha en feature men inte berätta om den liksom?

De övriga tre pinnarna är förstås jord, matning och återkoppling.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En tanke som jag själv hade, men som jag inte kunnat få bekräftad, är att 5V-pinnen är för att en PWM-fläkt ska köra på 100% om man kopplar in den, och att den då eventuellt skulle kunna styras med spänningsregleringen istället. Detta skulle ju funka om PWM-signalen enbart är en 5V "logisk" styrsignal, men det har jag inte heller kunnat hitta nån info om ännu...

Det funkade iaf att låta datorn/BIOS styra den "vanliga" fläkten åxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

En tanke som jag själv hade, men som jag inte kunnat få bekräftad, är att 5V-pinnen är för att en PWM-fläkt ska köra på 100% om man kopplar in den, och att den då eventuellt skulle kunna styras med spänningsregleringen istället. Detta skulle ju funka om PWM-signalen enbart är en 5V "logisk" styrsignal, men det har jag inte heller kunnat hitta nån info om ännu...

Det funkade iaf att låta datorn/BIOS styra den "vanliga" fläkten åxå?

En ren spekulation, har nollkoll på hur PWM är specat: det skulle bryta mot alla outtalade designregler om det är så att hög signal = fullt pådrag. I fallet spänningsbortfall (läs: kabelbrott, glappkontakt, etc) skulle fläkten då gå ner till lägsta fart eller kanske till och med stoppa, vilket kan vara olyckligt om den är kritisk för systemet. Det logiska valet är låg signal = fullt pådrag.

Men visst, helt omöjligt är det ju förstås inte, det finns mängder av exempel på kackig design där ute. Och det kan ju faktiskt vara så att 5v är låg signal, även om jag tycker det låter som en väldigt hög spänning för det. Någonstans under en volt låter mer rimligt för det. En markant fördel med att inte ha 0v i normalintervallet är att det lätt går att detektera kabelbrott och sådant. Blir det 0 volt vet man att det är något fel

Minns inte hur det funkade med styrningen av 3-pinnarsfläktar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!