Intel Core i5 2500K 3,3GHz VS Intel Core i5 3570K 3,4Ghz

Permalänk
Medlem

Intel Core i5 2500K 3,3GHz VS Intel Core i5 3570K 3,4Ghz

Hade tänkt investera i en i5a och vet inte vilken jag ska välja?
Pris skillnaden är ju inte så stor och alla säger ju att 2500K cpun är bra och så. Har inte hört så mycket av den andra.

Värme-skillnaden?
Överklocknings potential?
Bäst för spel?

Moderkort = Maximus V GENE
Ram = 4x2gb Dominator GT
Kylning = Antec Kuhler H2O 620

*Edit
Moderator kan ta bort tråden. Fick mitt svar

Permalänk

Du jämför "samma" cpu, skillnaden är bara en generation! (alltså 3570 är en uppföljare och därför kan man väl säga att den är lite bättre)

Den senare är väl gjord i mindre tillverkningsteknik och ska enligt teorin vara svalare.
Båda klockar bra enligt tester.
Min åsikt ang. spel: du kan inte märka nån skillnad.....alls!

3570 är väl att rekommendera såvida du inte tänker uppgradera om 6 månader igen..
Personligen skulle jag ta vilken som!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dylanator:

Du jämför "samma" cpu, skillnaden är bara en generation! (alltså 3570 är en uppföljare och därför kan man väl säga att den är lite bättre)

Den senare är väl gjord i mindre tillverkningsteknik och ska enligt teorin vara svalare.
Båda klockar bra enligt tester.
Min åsikt ang. spel: du kan inte märka nån skillnad.....alls!

3570 är väl att rekommendera såvida du inte tänker uppgradera om 6 månader igen..
Personligen skulle jag ta vilken som!

Vet inte vart du har fått det ifrån, MEN nya generationens CPU blir lagom mycket varmare än gamla generationens.

Men som sagt så presterar båda Processorerna ganska likvärdigt enligt Swecs tester , iallafall på spel vilket är det enda jag bryr mig om.

i5 3570 temps

i5 2500k temps

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Vet inte vart du har fått det ifrån, MEN nya generationens CPU blir lagom mycket varmare än gamla generationens.

Men som sagt så presterar båda Processorerna ganska likvärdigt enligt Swecs tester , iallafall på spel vilket är det enda jag bryr mig om.

i5 3570 temps

i5 2500k temps

Bara en snabb koll visade ingen stor temp på just 3570k!
Och jag menade bara att teorin säger lägre förbrukning genererar mindre värme!!

Jag såg bara 3770k i just det där testet som sticker ut vad det gäller värme?
3570k var ju trots allt vid 4,6ghz och 74 grader.... med en uppmätt idle på 49!
(och JAG anser dem ligga vid samma temp. således då 2500k upmätts till 46 i idle...)
Vad du nu menar med "lagom" mkt varmare!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dylanator:

Bara en snabb koll visade ingen stor temp på just 3570k!
Och jag menade bara att teorin säger lägre förbrukning genererar mindre värme!!

Jag såg bara 3770k i just det där testet som sticker ut vad det gäller värme?
3570k var ju trots allt vid 4,6ghz och 74 grader.... med en uppmätt idle på 49!
(och JAG anser dem ligga vid samma temp. således då 2500k upmätts till 46 i idle...)
Vad du nu menar med "lagom" mkt varmare!!

med lite överklock så blir 3570 dock varmare. Det är dock inte som skadar CPUn.
Max temperaturen på 3570 är 104 grader om jag minns rätt

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

med lite överklock så blir 3570 dock varmare. Det är dock inte som skadar CPUn.
Max temperaturen på 3570 är 104 grader om jag minns rätt

OK! Det låter väl rimligt, vart hittar man "maxtemp" enligt spec. på sin cpu??
Vad är maxtemp för i5-750 och 2500k?(är egentligen vad jag vill veta!)

Jag har ju ännu en äldre generatin av i5:an och jag är helnöjd!
Klockade min 750 nästan helt efter temp, från 48 cirka i load till 62 i intelburntest med fräsch kylpasta!(25% överklock!) (dock var det en absolut budgetpasta så nu är tempen lite sämre, kunde inte hitta min arctictub) (alltså jag skyller på pastan då inget ändrats sen överklocken och med arctic brukar tempen sjunka något..)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dylanator:

OK! Det låter väl rimligt, vart hittar man "maxtemp" enligt spec. på sin cpu??
Vad är maxtemp för i5-750 och 2500k?(är egentligen vad jag vill veta!)

Jag har ju ännu en äldre generatin av i5:an och jag är helnöjd!
Klockade min 750 nästan helt efter temp, från 48 cirka i load till 62 i intelburntest med fräsch kylpasta!(25% överklock!) (dock var det en absolut budgetpasta så nu är tempen lite sämre, kunde inte hitta min arctictub) (alltså jag skyller på pastan då inget ändrats sen överklocken och med arctic brukar tempen sjunka något..)

Du kan ju söka på google annars

Kollade lite snabbt och max tempen ligger på 72.7 grader

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

*Edit
Moderator kan ta bort tråden. Fick mitt svar

Varför skulle en moderator ta bort tråden? Vore det inte bättre om tråden ligger kvar så folk kan hitta den om de ställer samma fråga?
Fattar inte varför folk vill ta bort tråden så snart de fått sitt svar. Det bästa vore ju om man istället uppdaterade första inlägget med svaret så att andra hittar det snabbare. Önsketänkande, jag vet.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3