Permalänk
Hedersmedlem

Apache-Pong med Logstalgia!

Hej!

För en tid sedan pratade någon om det ypperliga programmet Logstalgia (http://code.google.com/p/logstalgia/) i IRC-kanalen #sweclockers på QuakeNet. Jag blev intresserad och bestämde mig för att sätta upp en ny dator som visade Logstalgia (även kallad ApachePong) på min monitor som jag har i hallen för att övervaka servrar och dylikt.

Hårdvaran bestod av följande (tack Lei för moderkort, processor och minnen):

Moderkort: Asrock H61M-HVS (S1155, Intel H61, VIA VT1705, Realtek RTL8105E)
Processor: Intel Celeron G530 @ 2.4 GHz
Minnen: 2x2 GB Kingston HyperX 1333 MHz
Hårddisk: Kingspec 8 GB SATA2 SSD (KSD-SA25.5-XXXMJ)
Chassi: Compucase S411 4U
Nätaggregat: Antec NeoPower 480W
Monitor: LaCie Photon20VisionII 20" 1600x1200
Operativsystem: Ubuntu 12.04 LTS

Det är uppsatt så att datorn har mappat en CIFS-share från min webserver (med Apache) och läser in de nyaste logginläggen där och visar det som det klassiska datorspelet pong via OpenGL. I skrivande stund är min webserver inte så värst trafikerad, men det hjälpte bland annat IDMUD, Nymph och Diar med från #sweclockers när jag spelade in.

Monitorn tänds när jag går i hallen och stängs av efter 10 minuter om inget rör sig via en Nexa rörelsedetektor. När jag fått ordning i racket kan jag posta fler bilder på insidan av det.

URL till YouTube-video: http://www.youtube.com/watch?v=YFiKpCu47r0
YouTube-klipp 2: http://www.youtube.com/watch?v=VBvdqT4QfA8&feature=plcp

URL min sajt: www.gondolin.se (notera att den är under uppbyggnad och långt ifrån klar)

Apache-Pong med Logstalgia!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hur har du löst släckningen och tändningen av monitorn? Går rörelsemonitorn direkt på uttaget eller har du lyckats få tag på en Tellstick Duo så att du kan ta emot signalerna och bearbeta dem?

Annars riktigt snyggt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mix_room:

Hur har du löst släckningen och tändningen av monitorn? Går rörelsemonitorn direkt på uttaget eller har du lyckats få tag på en Tellstick Duo så att du kan ta emot signalerna och bearbeta dem?

Annars riktigt snyggt.

Det är tyvärr inte en så snygg lösning. Rörelsedetektorn har en inbyggd funktion att släcka efter X antal minuter, så jag har ställt den till 10 helt enkelt. Då skickar den en "släck" signal till mottagaren inuti racket. Kör en vanlig TellStick.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vart har du 950d då ?

Permalänk
Medlem

Kan du inte försöka DDoS:a dig själv utifrån och filma resultatet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anthons:

Vart har du 950d då ?

En så pass fin monitor står kopplad till min workstation-burk! Planen är att skaffa en lite större monitor för övervakning av racket, 24 tum är ju väldigt billigt idag.

Skrivet av Frgo10:

Kan du inte försöka DDoS:a dig själv utifrån och filma resultatet?

Har inte tillgång till några DDoS-möjligheter. Är det någon som har och vill testa är jag definitivt intresserad att testa. Webservern står ju dock på en väldigt kass ADSL-lina så troligen går det relativt fort att sänka.

Edit: Upptäckte att den oavsiktligt "missade" saker när Logstalgia-servern hade mappa en CIFS-share på webservern. Så nu kör jag tvärtom, och det fungerar mycket bättre!

Edit: Har flyttat och "råkat" formatera operativsystemsdisken, så detta projekt är nerlagt i skrivande stund. Kanske plockar jag upp det när en ny version av Logstalgia släpps.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+