Permalänk
Medlem

Jag vill klocka till 4.6 Ghz!

Hej.

Jag undrar om jag kan klocka till 4.6 Ghz jag har en Intel Core i7 2600"k" märkt och grejen med det hela är att jag vill få mer prestanda när jag kör med Fraps och jag kör just nu i standard frekvens 3.4Ghz och jag har aldrig gjort det och därför ber jag om er hjälp om ni är bussiga.

Kör vattenkylning:

https://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-cooling-hydro-h80

Mitt moderkort:

https://www.inet.se/produkt/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja, du kan klocka till 4,6 GHz. Innan du försöker är det bra om du kollar upp guider och info själv, finns en FAQ i den här forumdel också som är värd att kika på.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Om jag ska klocka så högt ungefär hur hög volt ska jag ha typ om, säger vi?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Om jag ska klocka så högt ungefär hur hög volt ska jag ha typ om, säger vi?

Så låg som möjligt, gör små(riktigt små) steg i spänningen varje gång och försök komma så lågt som möjligt. Väldigt olika från processor till processor. Dock har jag sett många som sätter gränsen runt 1,45V.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Om jag klockar till 4.6 Ghz volten ska inte stå i standard som den var till 3.4? händer det något då när du säger att jag ska dra upp lite lite gran i taget?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Om jag klockar till 4.6 Ghz volten ska inte stå i standard som den var till 3.4? händer det något då när du säger att jag ska dra upp lite lite gran i taget?

gör om och gör rätt...

läs FAQn innan du börjar....tro inte att folk kommer servera inställningar/info på ett silverfat

Permalänk
Medlem

"Kör ful-metoden genom att sätta multipeln på 46x och volt på 1.4. Sedan sänker du volten steg för steg tills den blir instabil, och då ökar du ett snäpp igen. Funkar alltid för mig på det sättet"

Finns tusentals guider, leta en sådan.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Väldigt inviduellt och olika hur högt man kan klocka, ett bra första steg är att kolla i faqen här inne

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hänger med nu, vi säger jag prövar 4.0 då ska jag testa skruva volten pytte lite och se ( nu vet jag inte som som händer eller kan, är ny som ni vet ). Och när det är stabilt än så kan jag fortsätta högre tills jag ser gränsen där det tar stop?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag tror jag hänger med nu, vi säger jag prövar 4.0 då ska jag testa skruva volten pytte lite och se ( nu vet jag inte som som händer eller kan, är ny som ni vet ). Och när det är stabilt än så kan jag fortsätta högre tills jag ser gränsen där det tar stop?

Nej, du börjar med 3,5 eller 3,6, ser om datorn är stabil(genom någon benchmark) och om den klarar någon timme så höjer du multipliern lite till. När du sedan nått taket för vad din cpu klarar på stock volt så gör du små steg i spänningen och försöker komma så långt du kan på den nya spänningen du satt. Osv osv osv

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom FAQ om överklockning, det här är typ det enda jag undrar! Stabil vad skulle jag märka om den inte vore stabil typ, det är bara det?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag har läst igenom FAQ om överklockning, det här är typ det enda jag undrar! Stabil vad skulle jag märka om den inte vore stabil typ, det är bara det?

Om den inte är stabil blir det bluescreens och krascher, det lär du märka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag har läst igenom FAQ om överklockning, det här är typ det enda jag undrar! Stabil vad skulle jag märka om den inte vore stabil typ, det är bara det?

Du ska testa den med diverse stressprogram. Är den inte stabil så fryser datorn eller att du får errors i programmet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Okej.

Stress program som Tex BF3 när man spelar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Okej.

Stress program som Tex BF3 när man spelar?

wprime.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Okej.

Stress program som Tex BF3 när man spelar?

Eller så använder du prime95.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

wPrime har jag hämtat nu, det finns mycket saker i menyn som "Run 32" och "Run 1024" vilken ska man köra igång med efter överklockning?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag använder Prime95 och/eller Intel burn test, brukar låta de tugga på ett tag medans jag håller koll på temp. Många brukar köra under en hel natt eller liknande för att vara säker att det är stabilt, men det är du själv som avgör när du är nöjd. Det finns som sagt massvis med guider och du är inte den första som klockar på egen hand så kolla upp det istället.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Vadå brådis?
Du håller på med överklockning. Stressa det inte. Om du gör något riktigt fel så kan det hända att saker gör isönder. Läs på, och försök sedan igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enligt mig så behöver man inte vara så petig i början, rekomenderar egentligen tvärt om. Slå på 4.5 GHz med en gång och reglera spänningen till 1.4v, sen så kör du prime95 och ser så det är stabilt, är svaret ja? Då kan du prova sänka volten ett steg i taget, kör ett par prime rundor i 20-30 min åt gången och blåskärmar det inte så är det bra. När du blåskärmar höjjer du volten ett snäpp och kör en sista runda i prime i ett par timmar, funkar allt som det ska så har du hittat den lägsta spänningen du kan köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Svar fort!!!!! det är brådis!

Tror inte det hjälper så mycket att skriva så, om någon som kan är inne och läser i tråden så svarar dom.. Spelar nog inte så stor roll att du försöker stressa om ingen kan hjälpa som läser tråden!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu vet jag hur jag gör i början, men Prim95 vet jag inte var jag ska börja behöver hjälp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Nu vet jag hur jag gör i början, men Prim95 vet jag inte var jag ska börja behöver hjälp.

Prova IntelBurnTest istället, då är det bara att trycka på startknappen i programmet så kör den 5 rundor med stresstester.

Är det stabilt de 5 rundorna, kan du börja kolla på Prime95 att köra över en natt eller så.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Här kommer lite mer hjälp:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...
Jag kör min cpu efter den guiden, se sign!

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...
LGA1155 Overclocking Glossary

Här är prime95: "How to" video: http://www.youtube.com/watch?v=qJx8NPjzOuA

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Frågelådan som var intressant och följa där dom tog upp om överklockning, att det ska vara så låg spänning som möjligt ju så jag behöver inte ändra om den är upplåst? "K märkta behöver man ju inte höja spänningen för att många är nöjda och glada se det så" om jag citatat rätt uppfattning?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

Här kommer lite mer hjälp:
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-b...
Jag kör min cpu efter den guiden, se sign!

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...
LGA1155 Overclocking Glossary

Här är prime95: "How to" video: http://www.youtube.com/watch?v=qJx8NPjzOuA

Och din guide är mycket annorlunda och där går dom djupare in i Ram-minnen och jag vet inte tekniskt hur jag ska göra nu är det där här med volt igen där istället.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Och din guide är mycket annorlunda och där går dom djupare in i Ram-minnen och jag vet inte tekniskt hur jag ska göra nu är det där här med volt igen där istället.

Ska du överklocka minnena?

Permalänk
Medlem

Du kan även testa OCCT för att stressa processorn vid överklockning, resultaten är väldigt olika från processor till processor jag själv kör stabilt i 5GHz dygnet runt och de har den gjort i månader med min 2600K och då kör jag en vCore på 1,41v så känns aningen högt med 1,4v till 4,6GHz men som sagt små steg och ha gärna HWmonitor eller dylikt temp program och se hur varm din processor blir vid belastning.

Sen belasta inte några minuter bara då du inte säkert vet om den verkligen är stabil då, efterssom jag är väldigt beroende av att de inte får vara driftstopp så körde jag prime95 och intel burn test 12h var och sedan OCCT linpack i 24h för att vara riktigt säker.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.