Bygge utav hemmaserver! (AMD/INTEL)

Permalänk
Medlem

Bygge utav hemmaserver! (AMD/INTEL)

Har varit sugen länge på att bygga ihop en server som jag kan använda som:
Webserver
NAS
Filserver
Eventuellt någon spelserver.

Hittils har jag byggt 2 lösningar, en AMD(100w) och en INTEL(35w)
där amd har bättre prestanda och pris men drar mer ström och intel lite dyrare och sämre prestanda men drar mindre ström.

INTEL:

AMD:

Vad tycks om mina idéer då jag egentligen aldrig byggt en server innan?

Visa signatur

Fractal Design R4 - Arctic White / 750W / Z77 Extreme4 / 3570K + 620 khüler / 16GB / Gigabyte 670 2GB OC Version

Permalänk
Medlem

Länkarna fungerar inte. Ta gärna en printscreen i stället.

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Länkarna fungerar inte. Ta gärna en printscreen i stället.

Fixar genast!

Visa signatur

Fractal Design R4 - Arctic White / 750W / Z77 Extreme4 / 3570K + 620 khüler / 16GB / Gigabyte 670 2GB OC Version

Permalänk
Medlem

om du ska bygga en filserver/NAS får jag väl föreslå att du har mer än en hdd så att du kan köra raid för redundans så blir du inte av med allting när hårddisken går sönder

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Avstängd

Jag skulle slänga på en så stor kylfläns på processorn som möjligt i det chassit för att slippa onödigt höga temperaturer och/eller oljud. Skulle av samma anledning definitivt satsa på Intel-lösningen.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst mig till så ska Atom och brasos fungera bra som filservrar, dessa drar väldigt lite vilket kan göra dessa väldigt tysta.
Annars gillar jag ditt val av chassi, det är ett extremt bra bygge men du kanske kan dra ned lite på just den kostnaden för att få hårddisksplats. Valet är ditt.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag valde Intel eftersom de är strömsnålast. Eftersom jag också köpte mini-itx och inte ville offra den enda pci-e porten till ett dedikerat nätverkskort från Intel. Intels nätverkskort (även broadcom) är bland de bästa på marknaden. Jag var ute efter wake on lan (WOL), så jag kan sätta på servern över nätverket. Med exempelvis realtek som är vanliga i moderkort fungerar det riktigt dåligt. Så det fick då bli ett moderkort från Intel med ett Intel nätverkskort integrerat. Nu har jag inte nyttjat funktionen lika mycket som planerat eftersom jag började med folding@home för sweclocerks lag. Men det motiverar ännu mer den lägre strömförbrukningen hos mig.

Det man offrar med ett konsument system från Intel är ECC minnen. Något som de flesta AMD moderkort har stöd för. ECC är error checking and correction vilket fixar fel i minnet on the fly. Så att inte korrupt data skrivs till diskarna eller att man får BSOD som beror på minnet. Riktiga servrar på företag kör alltid ECC av den anledningen. Vissa på forumet säger fett nej till en server utan ECC medan andra inte bryr sig.

TDP är en övre gräns som säger att har du en kylare som klarar leda bort den här värme effekten så överlever cpun. Den säger såklart lite om strömförbrukningen men inte så mycket som 65W.

edit: Efter bygget har jag även hittat ett server moderkort som klarar ECC. Hade tagit en funderare vi köpet om det vart värt att satsa på men det lanserades inte fören i q3 och jag handlade i slutet på q2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1154072

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

om du ska bygga en filserver/NAS får jag väl föreslå att du har mer än en hdd så att du kan köra raid för redundans så blir du inte av med allting när hårddisken går sönder

På grund av min ekonomi (studerar) så börjar jag med en disk och fyller på med fler i slutet av sommaren hade jag tänkt, så det kommer

Det verkar ju som att det är Intel som gäller, men är 35w att ta i? kanske är ok med 65w? blir ju bättre prestanda för ungefär samma pris.
Sen hur det påverkar elräkningen har jag väldigt dålig förståelse om.

Visa signatur

Fractal Design R4 - Arctic White / 750W / Z77 Extreme4 / 3570K + 620 khüler / 16GB / Gigabyte 670 2GB OC Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafoord:

På grund av min ekonomi (studerar) så börjar jag med en disk och fyller på med fler i slutet av sommaren hade jag tänkt, så det kommer

Det verkar ju som att det är Intel som gäller, men är 35w att ta i? kanske är ok med 65w? blir ju bättre prestanda för ungefär samma pris.
Sen hur det påverkar elräkningen har jag väldigt dålig förståelse om.

Kolla reviews, gärna från samma källa. Där får du riktiga strömförbrukningsvärden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crafoord:

Har varit sugen länge på att bygga ihop en server som jag kan använda som:
Webserver
NAS
Filserver
Eventuellt någon spelserver.

Hittils har jag byggt 2 lösningar, en AMD(100w) och en INTEL(35w)
där amd har bättre prestanda och pris men drar mer ström och intel lite dyrare och sämre prestanda men drar mindre ström.

INTEL:
http://img.idioti.nu/images/screenshot2jlj.png

AMD:
http://img.idioti.nu/images/screenshot2oio.png

Vad tycks om mina idéer då jag egentligen aldrig byggt en server innan?

Ser bra ut,har knåpat ihop ett alternativ som är ännu mer strömsnålt (visst, lite lägre prestanda men fullt tillräckligt för t.ex. filserver, webbserver, Minecraftserver etc):

1 x http://www.dustinhome.se/product/5010589788/asus-e35m1-m-amd-... (För FRACTAL DESIGN MINITOWER ARC MINI ATX BLACK alternativet nedan)
annars:
1 x http://www.dustinhome.se/product/5010611227/asus-e45m1-i-delu... ca 1600 kr
2 x http://www.dustinhome.se/product/5010379130/dimm-ddr3-4gb-106...
1 x http://www.dustinhome.se/product/5010400526/fractal-design-ar...
1 x http://www.dustinhome.se/product/5010620530/western-digital-c...

Vilket då landar på strax under 4k med m-atx/E-350 kortet, inkl pico-psu, och drygt 4500 kr med mini-itx E-450 alternativet

Om du vill kapa av änn umer på priset så skulle jag rekomendera att byta ut chassit mot ett:
http://www.dustinhome.se/product/5010589721/fractal-design-mi... (ca 700 kr kostar det, så sparar du drygt 800 kr)

Och istället för ett vanligt nätaggregat (som har värdelös verkningsgrad och det försvinner en hel del ström till ingen nytta) så skulle jag rekomendera dig att köpa pico-psu t.ex.
http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v667a80wadapter-p-508.ht... (743 kr inkl frakt enligt dagens pris)
Vilket gör att du sparar in ännu mer ström, gentemot att ha ett vanligt nätaggregat.

pico-psu funkar även för "vanliga" system (moderkort + cpu såsom din setup) fast då får du välja en lite mer kraftfull pico-psu, finns på mini-itx.se.

SÅ tar du ovanstående setup med mitt föreslagna chassi byte så får du pico-psu för samma pris som mellanskillnaden du annars skulle lägga på ditt val av chassi.
Och med mitt föreslagna system så kan du även lägga till en hårddisk extra (så du kan köra raid) och ändå vara under din tänkta summa, och ändå få bättre stabilitet/säkerhet mot förlust av data och det går åt mindre el.

Edit: uppdaterat infon, och länkar

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Jag valde Intel eftersom de är strömsnålast. Eftersom jag också köpte mini-itx och inte ville offra den enda pci-e porten till ett dedikerat nätverkskort från Intel. Intels nätverkskort (även broadcom) är bland de bästa på marknaden. Jag var ute efter wake on lan (WOL), så jag kan sätta på servern över nätverket. Med exempelvis realtek som är vanliga i moderkort fungerar det riktigt dåligt. Så det fick då bli ett moderkort från Intel med ett Intel nätverkskort integrerat. Nu har jag inte nyttjat funktionen lika mycket som planerat eftersom jag började med folding@home för sweclocerks lag. Men det motiverar ännu mer den lägre strömförbrukningen hos mig.

Det man offrar med ett konsument system från Intel är ECC minnen. Något som de flesta AMD moderkort har stöd för. ECC är error checking and correction vilket fixar fel i minnet on the fly. Så att inte korrupt data skrivs till diskarna eller att man får BSOD som beror på minnet. Riktiga servrar på företag kör alltid ECC av den anledningen. Vissa på forumet säger fett nej till en server utan ECC medan andra inte bryr sig.

TDP är en övre gräns som säger att har du en kylare som klarar leda bort den här värme effekten så överlever cpun. Den säger såklart lite om strömförbrukningen men inte så mycket som 65W.

edit: Efter bygget har jag även hittat ett server moderkort som klarar ECC. Hade tagit en funderare vi köpet om det vart värt att satsa på men det lanserades inte fören i q3 och jag handlade i slutet på q2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1154072

Jag vet inte hur det är på AMD-sidan men för Intel krävs Xeon-processor för att kunna nyttja ECC.

Permalänk

AMD AM2/3(+) stöder ECC (dock ej REG), om inte moderkortstillverkaren fumlat med BIOS. Det är mycket stark anledning att välja AMD för en filserver. Skulle avråda from Gigabytes moderkort då BIOS-backupfunktionen innebär att den skriver en BIOS-kopia på en disk den tror är tom och gömmer de sektorerna via HPA. Mycket, mycket illa om man kör RAID med opartitionerade diskar, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ser bra ut,har knåpat ihop ett alternativ som är ännu mer strömsnålt (visst, lite lägre prestanda men fullt tillräckligt för t.ex. filserver, webbserver, Minecraftserver etc):

1 x http://www.dustinhome.se/product/5010589788/asus-e35m1-m-amd-...
2 x http://www.dustinhome.se/product/5010379130/dimm-ddr3-4gb-106...
1 x http://www.dustinhome.se/product/5010400526/fractal-design-ar...
1 x http://www.dustinhome.se/product/5010620530/western-digital-c...

Vilket då landar på strax under 4k

Om du vill kapa av änn umer på priset så skulle jag rekomendera att byta ut chassit mot ett:
http://www.dustinhome.se/product/5010589721/fractal-design-mi... (ca 700 kr kostar det, så sparar du drygt 800 kr)

Och istället för ett vanligt nätaggregat (som har värdelös verkningsgrad och det försvinner en hel del ström till ingen nytta) så skulle jag rekomendera dig att köpa pico-psu t.ex.
http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v667a80wadapter-p-508.ht... (743 kr inkl frakt enligt dagens pris)
Vilket gör att du sparar in ännu mer ström, gentemot att ha ett vanligt nätaggregat.

pico-psu funkar även för "vanliga" system (moderkort + cpu såsom din setup) fast då får du välja en lite mer kraftfull pico-psu, finns på mini-itx.se.

SÅ tar du ovanstående setup med mitt föreslagna chassi byte så får du pico-psu för samma pris som mellanskillnaden du annars skulle lägga på ditt val av chassi.
Och med mitt föreslagna system så kan du även lägga till en hårddisk extra (så du kan köra raid) och ändå vara under din tänkta summa, och ändå få bättre stabilitet/säkerhet mot förlust av data och det går åt mindre el.

Tveksamt om e-350 klarar av att vara spelserver. Men för en filserver så visst. Så länge webbservern inte är välldigt välbesökt kommer det också fungera.

ts: Nas och filserver är i princip samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Tveksamt om e-350 klarar av att vara spelserver. Men för en filserver så visst. Så länge webbservern inte är välldigt välbesökt kommer det också fungera.

ts: Nas och filserver är i princip samma sak.

E-350 klarra att hantera bra många webbsidor, om man sätter upp webbserversystemet på rätt vis
Har testat själv med:
Operativ: Linux
Webbserver: Apache
Övrigt: php/mysql
cache: varnish

Direkt mot apache så 10 anv/klienter mot servern/s (mot Wordpress) så gick load upp i drygt 5 i linux
När jag la till varnish framför, så märktes det knappt att det var klienter mot servern, så fick öka till 1000 anv/klienter /s för att det skulle visa utslag på load, och då ligger den runt 0.6 i load.

Så ja, den räcker helt klart till webb/nas/spelserver bara man vet hur man sätter upp systemet på rätt vis så man får största möjliga prestanda/kapacitet ur hårdvaran.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

E-350 klarra att hantera bra många webbsidor, om man sätter upp webbserversystemet på rätt vis
Har testat själv med:
Operativ: Linux
Webbserver: Apache
Övrigt: php/mysql
cache: varnish

Direkt mot apache så 10 anv/klienter mot servern/s (mot Wordpress) så gick load upp i drygt 5 i linux
När jag la till varnish framför, så märktes det knappt att det var klienter mot servern, så fick öka till 1000 anv/klienter /s för att det skulle visa utslag på load, och då ligger den runt 0.6 i load.

Så ja, den räcker helt klart till webb/nas/spelserver bara man vet hur man sätter upp systemet på rätt vis så man får största möjliga prestanda/kapacitet ur hårdvaran.

I can vouch 4 this

Satte upp en mycket lik server för någon månad sedan, och så länge man konfar den rätt så kommer det flyta bra, men ha i åtanken att du bör ha en del servervana, framför allt i Linux för att det ska bli bra i slutändan ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

E-350 klarra att hantera bra många webbsidor, om man sätter upp webbserversystemet på rätt vis
Har testat själv med:
Operativ: Linux
Webbserver: Apache
Övrigt: php/mysql
cache: varnish

Direkt mot apache så 10 anv/klienter mot servern/s (mot Wordpress) så gick load upp i drygt 5 i linux
När jag la till varnish framför, så märktes det knappt att det var klienter mot servern, så fick öka till 1000 anv/klienter /s för att det skulle visa utslag på load, och då ligger den runt 0.6 i load.

Så ja, den räcker helt klart till webb/nas/spelserver bara man vet hur man sätter upp systemet på rätt vis så man får största möjliga prestanda/kapacitet ur hårdvaran.

Ok, då har man lärt sig något nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ok, då har man lärt sig något nytt.

Det är alltid bra att lära sig nya saker

Allt handlar egentligen att optimera, optimera och optimera.

Kan man inte systemet man jobbar med så blir det sämre/inte bra, gör man något "äh, jag gör det snabbt för att få igång det och sen bara låta det rulla" så blir det dåligt resultat, sämre prestanda, men lägger man ner lite extra tid på att optimera så kan man vinna mycket på det såsom:

Man kan köpa hårdvara som är i en liten lägre klass, men ändå få tillräckligt bra prestanda för ändamålet bara man optimerar.
Hårdvara i en lägre klass drar mindre ström så man sparar el (jämför t.ex. Atom/Zacate med Intel 2120/i3 eller liknande i strömförbrukning)

Så man spar både pengar på inköpet och under drift tiden.

Oftast så sitter man med 50% eller mer prestanda helt outnyttjad den största delen av tiden, det är sällan man ligger närmare max i prestanda utnyttjande, det som är viktigast i en server egentligen är att man har mycket ram minne så man kan optimera på ett bra vis, och snabba diskar om man läser/skriver mycket filer.

Många sätter bara in fler och fler servrar när belastningen börjar gå upp för mycket på dem nuvarande (kolla bara på företag), istället för att optimera dem systemen dem redan har tillgängliga och därav få ut mer prestanda.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ser bra ut,har knåpat ihop ett alternativ som är ännu mer strömsnålt (visst, lite lägre prestanda men fullt tillräckligt för t.ex. filserver, webbserver, Minecraftserver etc):

1 x http://www.dustinhome.se/product/5010589788/asus-e35m1-m-amd-...

du har länkat ett matx mobo ^^

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cluffen:

du har länkat ett matx mobo ^^

Vilket passar i FRACTAL DESIGN MINITOWER ARC MINI ATX BLACK

Ändrar och lägger till detta för konfigurationen med mini-itx chassit:
http://www.dustinhome.se/product/5010611227/asus-e45m1-i-delu...
(uppföljaren till E-350, mini-itx kortet är dryga 600 kr dyrare)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Kör en A6-3500 som HTPC och den presterar som en Q6600 cpu ungefär. Gällande Watt så ligger aldrig CPUs på 100% utan snarare är väl den hösta belastningen bara ett fåtal ggr uppe över 80% om ens det.

E serien är värdelösa och skall inte användas till servers. Iaf inte om det är något som kräver CPU. Orsaken folk kör dem bra som HTPC är att grafikkretsen sköter jobbet där och inte CPU. Något som inte kommer hända i andra sammanhang.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

Kör en A6-3500 som HTPC och den presterar som en Q6600 cpu ungefär. Gällande Watt så ligger aldrig CPUs på 100% utan snarare är väl den hösta belastningen bara ett fåtal ggr uppe över 80% om ens det.

E serien är värdelösa och skall inte användas till servers. Iaf inte om det är något som kräver CPU. Orsaken folk kör dem bra som HTPC är att grafikkretsen sköter jobbet där och inte CPU. Något som inte kommer hända i andra sammanhang.

Nej, dem är inte värdelösa som servrar, om man kan optimera sin mjukvara ordentligt så är dem riktigt bra att köra med, drar lite ström, och klarar av belastningen utmärkt.

Allt handlar om att optimera alla mjukvaror så mycket man kan, t.ex. varnish cache framför apache hjälper till att minska belastningen oerhört mycket (Som mitt test, 10 besökare /s så låg load på över 5, efter att ha lagt in varnish och optimerat så ligger det på load 0,6 drygt med 1000 besökare/s)

Även dem maskinerna som har dålig prestanda på pappret men man har optimerat mjukvaran på kan likväl vara likvärdig en bra mycket snabbare maskin som inte optimerats något.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, dem är inte värdelösa som servrar, om man kan optimera sin mjukvara ordentligt så är dem riktigt bra att köra med, drar lite ström, och klarar av belastningen utmärkt.

Allt handlar om att optimera alla mjukvaror så mycket man kan, t.ex. varnish cache framför apache hjälper till att minska belastningen oerhört mycket (Som mitt test, 10 besökare /s så låg load på över 5, efter att ha lagt in varnish och optimerat så ligger det på load 0,6 drygt med 1000 besökare/s)

Även dem maskinerna som har dålig prestanda på pappret men man har optimerat mjukvaran på kan likväl vara likvärdig en bra mycket snabbare maskin som inte optimerats något.

Tycker du det verkar som att du svarar efter vad TS behöver? Varför en så kraftig grafikdel i en server? Man börjar med att optimera hårdvaran för den mjukvara som skall användas, inte tvärtom bara för att man vill använda en viss hårdvara. Med man menar jag då inte TS i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

om du ska bygga en filserver/NAS får jag väl föreslå att du har mer än en hdd så att du kan köra raid för redundans så blir du inte av med allting när hårddisken går sönder

RAID ersätter ju inte backup så det han skulle vinna är ju minskad risk för nertid och/eller bättre prestanda.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

RAID ersätter ju inte backup så det han skulle vinna är ju minskad risk för nertid och/eller bättre prestanda.

det är ju sant att raid inte ersätter backup men om man bara har en disk och den går sönder så är man ju likförbannat av med datan om man har en raid1 (eller 5) lösning så blir man inte av med datan om en hdd pajar vilket åtdmindstone jag tycker är att föredra i en filserver

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Tycker du det verkar som att du svarar efter vad TS behöver? Varför en så kraftig grafikdel i en server? Man börjar med att optimera hårdvaran för den mjukvara som skall användas, inte tvärtom bara för att man vill använda en viss hårdvara. Med man menar jag då inte TS i detta fallet.

Ja, han får en maskin som räcker till dem flesta behoven, grafik delen "får man på köpet", det man kan optimera i hårvaran är i så fall att klämma i 10/15k rpm diskar, eller SSD diskar för att få snabbare läs/skriv hastigheter.
Annars gäller det att optimera mjukvaran för att få ut mer kapacitet än vad standard konfigurationer av programmen ger.

Skrivet av Micke O:

RAID ersätter ju inte backup så det han skulle vinna är ju minskad risk för nertid och/eller bättre prestanda.

Nej, RAID ersätter inte backup, men det är ett komplement till att säkerställa att filerna inte går förlorade vid en eventuell hårddisk krasch.

Skrivet av INCSlayer:

det är ju sant att raid inte ersätter backup men om man bara har en disk och den går sönder så är man ju likförbannat av med datan om man har en raid1 (eller 5) lösning så blir man inte av med datan om en hdd pajar vilket åtdmindstone jag tycker är att föredra i en filserver

RAID kombinerat med backup är det bästa som finns, helst om man kan ha backupen "offsite" (i annan byggnad, eller på annan ort för att minsak risken för förstörda filer vid t.ex. brand, översvämningar, stöld etc).

Och såklart testa att backuperna kan återläsas som det ska, så det inte blir en Tieto/Loopia som inte kunde återläsa backuperna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

om du ska bygga en filserver/NAS får jag väl föreslå att du har mer än en hdd så att du kan köra raid för redundans så blir du inte av med allting när hårddisken går sönder

Får jag föreslå att hellre använda den andra disken till att köra säkerhetskopior till än att köra raid. Eftersom raid är utvecklat för att ge mera upptid åt en dator, inte att säkra data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

det är ju sant att raid inte ersätter backup men om man bara har en disk och den går sönder så är man ju likförbannat av med datan om man har en raid1 (eller 5) lösning så blir man inte av med datan om en hdd pajar vilket åtdmindstone jag tycker är att föredra i en filserver

Om man inte har mera data än vad som får plats på en disk så lär det gå snabbare att återställa från en backupdisk (såvida inte offsite-adressen är väldigt långt bort) än att återbygga en trasig array? Dessutom blir det en enklare setup. Det beror ju iofs lite på hur ofta man tar backup också. Nu pratar vi hemmabruk alltså

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Skulle han inte kunna ta ett prodigy chassi istället då? Kostar ju runt 700kr och finns plats för 5 3.5" hårddiskar har jag för mig. Då får han ju nästan pengar till en hårddisk till och kan har stor CPU kylare samtidigt som chassit är relativt litet.

Permalänk
Medlem

Prodigy är nästan i samma storlek om inte större än mitt Silverstone TJ08-e Matx chassi... Att prodigy stödjer ITX modeerkort hindrar det inte från att vara enormt stort. Finns andra chassin som är lämpligare än ett nich chassi. Visst är det trevligt att titta på kanske. Men skall lådan stå i en garderob eller undanstoppat så köper man det billigaste man kommer undan med.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807666 - FD mini tar 6 diskar och sedan kan man montera ytterligare 2-3 i 5,25" platserna. 700kr + nätagg blir runt 1200-1300 beroende på agg.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warzo:

Får jag föreslå att hellre använda den andra disken till att köra säkerhetskopior till än att köra raid. Eftersom raid är utvecklat för att ge mera upptid åt en dator, inte att säkra data.

Jo, RAID är till för att säkerställa att ingen data försvinner vid en eventuell hårddisk krasch, det fina med RAID är att om en disk kraschar (säg om du kör en RAID1) så har du fortfarande filerna kvar på ena disken, och servern fortsätter att ticka och gå, byt ut den trasiga disken, sen återbygg arrayen klart, ingen nedtid och alla filer säkrade.
Men ja, RAID ersätter inte en backup om det t.ex. blir brand, översvämning, eller annat.

Skrivet av Micke O:

Om man inte har mera data än vad som får plats på en disk så lär det gå snabbare att återställa från en backupdisk (såvida inte offsite-adressen är väldigt långt bort) än att återbygga en trasig array? Dessutom blir det en enklare setup. Det beror ju iofs lite på hur ofta man tar backup också. Nu pratar vi hemmabruk alltså

Pajar en disk i en RAID så påverkar inte det driften av servern, utan den kan fortsätta att rulla på utan att det nämnvärt märks av (beroende på RAID setup så kan eventuell skrivning/läsning vara något försämrat under tiden en disk är trasig då övriga får jobba mer).
Bara att byta ut disken och RAID en återuppbyggs.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||