Vilken ska man välja om man byter märke ?

Permalänk
Medlem

Vilken ska man välja om man byter märke ?

Hej !

Äger idag en AMD Phenom II x4 965 BE 3.4Ghz processor.
Har sneglat lite på Intel och har hört att de ska vara mycket bättre vad gäller processorer.
Nu till min fråga:

Vilken Intel processor ska man välja när man spelar spel och redigerar bilder ?
Har ett XFX Radeon HD 7870 Grafikkort på ingång så de ska ju passa den tänkte jag. Alltså inte bli en flaskhals.
Den processorn ni kommer med ska inte vara för dyr så de svider i plånboken, då snackar jag max 3000kr.
Vill gärna ha ett moderkort också som passar denna CPU.
Så kom med förslag är ni snälla, länka gärna till sidor som säljer den och moderkortet.

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är det inte lönt för dig att uppgradera.
Annars är det i5 2500k med ett moderkort som passar dina behov.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av canon7d:

Hej !

Äger idag en AMD Phenom II x4 965 BE 3.4Ghz processor.
Har sneglat lite på Intel och har hört att de ska vara mycket bättre vad gäller processorer.
Nu till min fråga:

Vilken Intel processor ska man välja när man spelar spel och redigerar bilder ?
Har ett XFX Radeon HD 7870 Grafikkort på ingång så de ska ju passa den tänkte jag. Alltså inte bli en flaskhals.
Den processorn ni kommer med ska inte vara för dyr så de svider i plånboken, då snackar jag max 3000kr.
Vill gärna ha ett moderkort också som passar denna CPU.
Så kom med förslag är ni snälla, länka gärna till sidor som säljer den och moderkortet.

Tack på förhand !

http://www.inet.se/produkt/v100099/uppgraderingspaket-intel-c... mums om du vill betala 3.8k för båda cpu och mobo

Om under 3k för både cpu och mobo, http://www.inet.se/produkt/v100098/uppgraderingspaket-intel-c... eller försök hitta någon som säljer sin 2500k (sandy bridge) med moderkort.

Permalänk
Medlem

Den processorn du redan har lär inte flaska

Permalänk
Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

2500k är super om man spelar, och klockar bra gör den också. nya ivyn ska ju också tydligen vara bra, 3570k hette den om jag inte minns helt fel.

jag och tre kompisar har 2500k, vi är jettenöjda, inget krångel. och två kompisar har 3570k och de är också jättenöjda.

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Eller skulle det vara max 3000 för allt, eller bara för cpu?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av canon7d:

Hej !

Äger idag en AMD Phenom II x4 965 BE 3.4Ghz processor.
Har sneglat lite på Intel och har hört att de ska vara mycket bättre vad gäller processorer.
Nu till min fråga:

Vilken Intel processor ska man välja när man spelar spel och redigerar bilder ?
Har ett XFX Radeon HD 7870 Grafikkort på ingång så de ska ju passa den tänkte jag. Alltså inte bli en flaskhals.
Den processorn ni kommer med ska inte vara för dyr så de svider i plånboken, då snackar jag max 3000kr.
Vill gärna ha ett moderkort också som passar denna CPU.
Så kom med förslag är ni snälla, länka gärna till sidor som säljer den och moderkortet.

Tack på förhand !

Tjena,
Men om du redan har en AMD-processor och vill ha en Intel så måste du ju skaffa ett nytt moderkort med rätt socket också, vilket inte är så himla bra för budgeten på 3k då.

Jag har en FX-4100 x4 just nu, men ska köpa denna när jag har råd:
http://www.inet.se/produkt/5308703/amd-fx-8150-8c-3-6ghz
Det är den bästa processorn i bulldozer-serien, 8 kärnor, 3,6GHz, ganska enkel att överklocka..
+ Det följer med en vattenkylare som man kan skifta färger på

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Tjena,
Men om du redan har en AMD-processor och vill ha en Intel så måste du ju skaffa ett nytt moderkort med rätt socket också, vilket inte är så himla bra för budgeten på 3k då.

Jag har en FX-4100 x4 just nu, men ska köpa denna när jag har råd:
http://www.inet.se/produkt/5308703/amd-fx-8150-8c-3-6ghz
Det är den bästa processorn i bulldozer-serien, 8 kärnor, 3,6GHz, ganska enkel att överklocka..
+ Det följer med en vattenkylare som man kan skifta färger på

!OBS!
Bulldozern är AM3+, se till så ditt moderkort är det också.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Enligt mig så är det inte lönt för dig att uppgradera.
Annars är det i5 2500k med ett moderkort som passar dina behov.

Jag sitter på samma processor, sysslar med bildbehandling och spelar, precis som TS. Och jag tycker att han behöver en uppgradering, för det behöver jag
När man jobbar med verktyg i photoshop som tex pen-tool på ganksa stora bilder (som denna) så tar det nån sekund för datorn att rita ut dom lite större "markeringarna". Och det är ändå ett av de lättviktiga verktygen, vi ska inte tala om smudge tool på den bildstorleken.
Sen har vi BF3, min dator med ett 560Ti kämpar på high i 1680x1050, även fast jag har klockat cpu'n så långt min kylare räcker. Så jo, en uppgradering hade nog suttit fint

Men TS, är budgeten inklusive moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag sitter på samma processor, sysslar med bildbehandling och spelar, precis som TS. Och jag tycker att han behöver en uppgradering, för det behöver jag
När man jobbar med verktyg i photoshop som tex pen-tool på ganksa stora bilder (som denna) så tar det nån sekund för datorn att rita ut dom lite större "markeringarna". Och det är ändå ett av de lättviktiga verktygen, vi ska inte tala om smudge tool på den bildstorleken.
Sen har vi BF3, min dator med ett 560Ti kämpar på high i 1680x1050, även fast jag har klockat cpu'n så långt min kylare räcker. Så jo, en uppgradering hade nog suttit fint

Men TS, är budgeten inklusive moderkort?

Tänkte mer på att det verkar göra mer ont i plånboken på TS än att sitta och vänta den sekunden.
Kan inte CUDA hjälpa till med såna saker i PS förresten?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rydisen:

Tänkte mer på att det verkar göra mer ont i plånboken på TS än att sitta och vänta den sekunden.
Kan inte CUDA hjälpa till med såna saker i PS förresten?

Jag har ställt in den på att göra det men jag har inte märkt någon skillnad, alternativt att det är ännu segare utan.
Men jag håller med, gör det ont i plånboken så är det nog värt att vänta, den processorn är inte precis utdaterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

ta några sekunder , och se över länken du har lagt i ditt inlägg.

den består av en hemsidas adress, och sedan ordet kundvagn.
tror du själv att den länken kan innehålla några speciella komponenter?
du förstår väl att den enbart länkar till vad varje enskild person har i sin kundvagn på inet.

du ser ditt, jag ser mitt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag sitter på samma processor, sysslar med bildbehandling och spelar, precis som TS. Och jag tycker att han behöver en uppgradering, för det behöver jag
När man jobbar med verktyg i photoshop som tex pen-tool på ganksa stora bilder (som denna) så tar det nån sekund för datorn att rita ut dom lite större "markeringarna". Och det är ändå ett av de lättviktiga verktygen, vi ska inte tala om smudge tool på den bildstorleken.
Sen har vi BF3, min dator med ett 560Ti kämpar på high i 1680x1050, även fast jag har klockat cpu'n så långt min kylare räcker. Så jo, en uppgradering hade nog suttit fint

Men TS, är budgeten inklusive moderkort?

Jag har en Phenom 2 B55, alltså en 555 upplåst till 4 kärnor och klockad till 3.8. Med mitt 7850 klara jag BF3 på high extremt bra i 1080p. Tidigare hade jag ett HD6870 som klarade high riktigt bra det med i 1080p. Förstår inte riktigt hur din dator "kämpar" för high i 1680x1050. Något måste vara knas...

Edit: TS För spel tycker jag verkligen inte du behöver köpa nytt. Kommer rulla på riktigt fint med ditt 7870. Dom överklockar riktigt bra också. Angående bildredigering så kan jag tyvärr inte tipsa om hur du skall göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffeboffe:

Jag har en Phenom 2 B55, alltså en 555 upplåst till 4 kärnor och klockad till 3.8. Med mitt 7850 klara jag BF3 på high extremt bra i 1080p. Tidigare hade jag ett HD6870 som klarade high riktigt bra det med i 1080p. Förstår inte riktigt hur din dator "kämpar" för high i 1680x1050. Något måste vara knas...

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du har för FPS preferenser, jag vill som de flesta andra ha 60, och där uppe är den bara under lugna stunder eller i flyg. Jag vet iaf att processorn brukar ligga runt 98% belastning i just bf3, också på 3,8 GHz, så det händer ofta att den slår i taket och allt hackar till ganska hårt

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Beror på vad du har för FPS preferenser, jag vill som de flesta andra ha 60, och där uppe är den bara under lugna stunder eller i flyg. Jag vet iaf att processorn brukar ligga runt 98% belastning i just bf3, också på 3,8 GHz, så det händer ofta att den slår i taket och allt hackar till ganska hårt

Cpun borde iofs inte jobba så mycket när du spelar, kan omöjligt flaska ditt grafikkort. Aja, du kör som det passar dig, tycker bara det låter lite märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Klocka processorn om du inte har gjort det för det kommer onekligen vara billigaste uppgraderingen. Är det fortfarande för långsamt då så kan du ju uppgradera

Visa signatur

Simlärare