Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Fast du sa "Toshiba konkurrerar inte med 3,5" SATA-diskar" och vitt jag kan se så är det både 3,5" & SATA

Precis, jag kallar inte två gamla dyra modeller för att konkurrera. Deras närvaro i segmentet gör ingenting för priset eller kvaliteten hos konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Precis, jag kallar inte två gamla dyra modeller för att konkurrera. Deras närvaro i segmentet gör ingenting för priset eller kvaliteten hos konkurrenterna.

Men det finns och det jag egentligen svarade på när det gäller Toshiba är Tumnus inlägg "Det är SSD hårddiskar.. Inte mekaniska som det handlar om i artikeln. På den fronten finns det bara WD, Seagate och Toshiba (tror inte Toshiba säljer lösa hårddiskar)"

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag tror inte serverhallar i tredje världen utgör 90% av den totala hårddiskförsäljningen...

Inte jag heller. Mina tankebanor är tydligen för abstrakta för dig. Jag tackar för mig då vi inte kommer längre. Ha det bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är lätt att mena att man bör avstå från att köpa om man vill se förändring, men vad ska man göra då, om man är i behov av en? Det är väl inte direkt så man köper för skojs skull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Vilka märken ingår INTE i priskartellen?

Lösningen är ju att köpa märken ur de 15% som inte ingår i kartellen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

...

Skaffa ett kneg så har ni råd med disk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

I min mening är inte huvudpoängen om folk tycker sig ha råd eller inte med 40-50 procent högre pris utan snarare om det pågår en priskartell eller icke marknadsmässig prisbildning på grund av två dominanta parter på marknaden. Vilket inom EU, och dess inre marknad, skulle gå under artikel 101 och 102 (förr 85 och 86) om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vissa här är... alltså...
http://s3-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web03/2012/4/20/15/...

Denna tråden har på allvar fått mig intresserad av att öppna en webbutik.

////////////////////[]HÅRDVARA FÖR OSS SOM HAR RÅD, inga fattiga jävla bönder välkomna[]\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Det är en butik för just er, som är så jävla pro, och har allt på det torra... ekonomin liksom KATCHING!
Lägg en beställning hos mig så ska ni få MINST 100% påökning på priset, bara just för att ni kan betala de, för det är ni så jävla värda!!!

Inte nog med det, beställer ni något så ska jag personligen måla kartongen med guldfärgad sprayfärg, bara just för att ni ska få den dära känslan när ni öppnar paketet att fan....
Jag är guld värd!

Ni får ett kvitto som är utskrivet på 100% nymalet träd, inget jävla återvinnings skitpapper här, fan någon kan ha torkat sig i röven med det! BLÄ!
Nä! här har vi äkta varan... jag tillverkar det i trädgården och filmar när jag dödar trädet åt er.... KATCHING!

Haha, fick mig ett gott skratt Glöm inte att var tredje paket du skickar är tomt så det blir lite gammble över det hela så ökar spänningen och köparna bryr sig inte då det ändå bara är pengar det handlar om

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det är rätt fult kan jag hålla med om, men samtidigt är det ett företag och företag fungerar så. Om ni hade en dator som var värd exakt 5000 men om nån ville köpa den för 10 000, vad skulle ni göra? Enkelt, det fungerar helt enkelt så.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Det är lätt att mena att man bör avstå från att köpa om man vill se förändring, men vad ska man göra då, om man är i behov av en? Det är väl inte direkt så man köper för skojs skull.

Tro mig, det finns folk som gör det med, folk har väldigt konstiga fetischer

Skrivet av TGO:

I min mening är inte huvudpoängen om folk tycker sig ha råd eller inte med 40-50 procent högre pris utan snarare om det pågår en priskartell eller icke marknadsmässig prisbildning på grund av två dominanta parter på marknaden. Vilket inom EU, och dess inre marknad, skulle gå under artikel 101 och 102 (förr 85 och 86) om jag minns rätt.

So?! Det hela är enkelt, antingen köper du en disk från dem eller så gör du det inte, de kommer inte sänka sina priser för att du väntar ut dem för företag handlar oavsett vad de kostar när de behöver dem, hårdisikar är fortfarande billiga egentligen, vissa minnas tillbaks till mitten av 90-talet, då var det dyrt, en billig dator kostade sällan under 30 000:-

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Tro mig, det finns folk som gör det med, folk har väldigt konstiga fetischer

So?! Det hela är enkelt, antingen köper du en disk från dem eller så gör du det inte, de kommer inte sänka sina priser för att du väntar ut dem för företag handlar oavsett vad de kostar när de behöver dem, hårdisikar är fortfarande billiga egentligen, vissa minnas tillbaks till mitten av 90-talet, då var det dyrt, en billig dator kostade sällan under 30 000:-

Att använda priset på en dator under 90-talet, som måste anses som komplex och relativt ny teknik, som argument för dagens hårddisk priser är humana är lite som att jämföra äpplen och päron imo. Men du har förmodligen helt rätt i att man om man köper eller inte så påverkas förmodligen inte konsumentpriset eftersom företag måsta ha diskar oavsett pris.

Som du troligtvis vet har tillverkningen nått en högre nivå än innan men priserna är lika höga som under "krisen", detta är ett faktum. Med största sannolikhet så har tillverkningstekniken inte blivit dyrare än innan "krisen", det tror jag du också kan hålla med om. En skillnad i förhållande till innan "krisen" är en konsolidering av tillverkarna så att två företag har fått dominanta ställningar på marknaden och det är här som mitt förra inlägg kommer in. För inom EU är det ta mig f*n förbjudet för företag att utnyttja en dominant marknad ställning för att påverka priser etc. på artificiell väg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TGO:

Att använda priset på en dator under 90-talet, som måste anses som komplex och relativt ny teknik, som argument för dagens hårddisk priser är humana är lite som att jämföra äpplen och päron imo. Men du har förmodligen helt rätt i att man om man köper eller inte så påverkas förmodligen inte konsumentpriset eftersom företag måsta ha diskar oavsett pris.

Som du troligtvis vet har tillverkningen nått en högre nivå än innan men priserna är lika höga som under "krisen", detta är ett faktum. Med största sannolikhet så har tillverkningstekniken inte blivit dyrare än innan "krisen", det tror jag du också kan hålla med om. En skillnad i förhållande till innan "krisen" är en konsolidering av tillverkarna så att två företag har fått dominanta ställningar på marknaden och det är här som mitt förra inlägg kommer in. För inom EU är det ta mig f*n förbjudet för företag att utnyttja en dominant marknad ställning för att påverka priser etc. på artificiell väg.

Jag kan fullkomligt hålla med dig, men de är företag och företag vill tjärna pengar, ser de chanser att tjärna dem så tar de dem oavsett vad konsumenterna säger, för de har inget val utan måste betala vad det kostar i alla fall, både du och jag hade gjort likadant om vi hade haft företag, det är ju ingen välgörenhet de sysslar med, sen att det inom EU är förbjudet spelar inte dem ett dugg roll, de är inga Europeiska företag.
När det kommer till prissättning och tillverkningspris så är det samma sak som skivbranschen har sysslat med sedan början av 90-talet, skivor har inte blivit dyrare att tillverka, snarare tvärtom, men priset till konsument har dubblats

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Callema:

Jävla tattare dom har nog med pengar, så sänk priserna-.-

Mycket vill ha mer, så har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera...att kalla dem tattare är väl ändå helt fel benämning, de är inga zigenare/resandefolk

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att konkurrensmyndigheterna har godkänt konsolideringen i branschen till endast två tillverkare? Någon som vet?

Uppdatering: tydligen villkorade EU sitt godkännande av Western Digital/Hitachi med att WD måste sälja en fabrik, samt immateriella tillgångar för tillverkning av hårddiskar till någon annan aktör. Innan denna försäljning gjorts kunde inte WD förvärva Hitachis verksamhet. Alltså borde det nu finnas en tredje tillverkare av hårddiskar med åtminstone en fabrik.

Källa: http://www.foxbusiness.com/technology/2011/11/23/western-digi...

Jag undrar var på marknaden man hittar dessa diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Du glömmer det faktum att tillverkningen av hårddisken bevisligen ligger på samma nivå som innan översvämningen i Thailand. Detta har ju inte direkt gjort gemene arbetare rikare. Att önska lägre hårddiskpriser nu när tillverkningen ligger på sin vanliga nivå är inget konstigt. Anledningen till varför priserna sköt i höjden från första början var ju pga. den förminskade tillverkningsvolymen.

Myndigheter ska kunna gå in och göra marknadsregleringar när enorma och essentiella industrier och bolag går ihop för att höja priserna. En sund marknad behöver konkurrens - kartellbildning är skadligt för utvecklingen av industrin.

Jämförelsen med matpriser som tidigare kommentar avser är inte helt osund. Livsmedelsindustrin leds också av enorma bolag. Skulle de gå ihop skulle de kunna göra enorm skada genom att få priset på varorna att skjuta i höjden.

http://ec.europa.eu/competition/cartels/overview/index_en.htm...

Nej, jag glömmer inga faktum. Jag skiter helt i hur företag fördelar sina intäkter. Nej, det är inte konstigt, du får önska dig en rosa cykel, en chorizo som steker sig själv och lägre hårddiskpriser. Du får önska precis vad du vill.

Nej, myndigheter ska inte kunna gå in och göra "regleringar" (lol, se till att folk inte får bedriva voluntär byteshandel).

Kartellbildning och korporatism är som vanligast där myndigheter har som störst makt, så även gamla övervintrade kommunister som du kan ju ta och lugna ner sig. Andras produkter blir inte dina bara för att du tvingar till dig dem medelst våld eller hot om våld (myndigheter),

Marknaden är ett självändamål, jag skiter i om Intel börjar producera olivolja pga sin starka ställning och således aldrig mer uppdaterar sitt CPU-sortiment. De har all rätt att göra vad fan de vill med sina produkter, de är inte skyldiga dig att upprätthålla "utveckling".

Enorm skada? Alltså, har du läst nationalekonomi eller sitter du bara och drar olika fraser ur stjärten? Varför går inte alla ICA-ägare ihop och kommer överens om att höja priset på salta pinnar till 2450 riksdaler? Därför att inte en trut är intresserad av den varan till den summan. Efterfrågan styr.

Ingen människa eller grupp av människor är skyldiga dig billiga hårddiskar och snabba processorer till priser du gillar, din giriga lilla diktator-wannabe. Gråter du fortfarande över DDRs fall?

Gör det olönsamt att bilda karteller - köp inte av dem....

Och jo, liknelsen är "osund" (lol), eftersom relevans saknas. Om X är missnöjd med P, varför ska Y betala dubbelt så mycket för Z? Logiken? Noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag kan fullkomligt hålla med dig, men de är företag och företag vill tjärna pengar, ser de chanser att tjärna dem så tar de dem oavsett vad konsumenterna säger, för de har inget val utan måste betala vad det kostar i alla fall, både du och jag hade gjort likadant om vi hade haft företag, det är ju ingen välgörenhet de sysslar med, sen att det inom EU är förbjudet spelar inte dem ett dugg roll, de är inga Europeiska företag.
När det kommer till prissättning och tillverkningspris så är det samma sak som skivbranschen har sysslat med sedan början av 90-talet, skivor har inte blivit dyrare att tillverka, snarare tvärtom, men priset till konsument har dubblats

Sant företag är vinstmaximerande och måste regleras när vi inte befinner oss i ett nära på optimalt marknadsekonomiskt läge. Bara ett litet påpekande gällande att de inte är europeiska företag. Det är som så att det mer eller mindre kvittar att det inte är europeiska företag, det som gäller är att de säljer inom EU, här gäller samma som med Microsoft och Explorer, Google för närvarande och mest kända genom tiderna United Brand som alla har/har haft en dominerande ställning på "den inre marknaden".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av X1t:

Planekonomi: shit works even worse.

Japp.

Permalänk
Medlem

Var betydligt större konkurrens förut då det fanns betydligt fler aktörer som Maxtor, Hitachi, IBM, Samsung, Quantum etc.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Lösningen är ju att köpa märken ur de 15% som inte ingår i kartellen.

Som nån sa tidigare är det bara Toshiba och de säljer inte lösa diskar utan vill du ha en sån får du köpa ett helt system.

Eller ok de har 2 diskar uppe på prisjakt, och båda är betydligt DYRARE än alternativen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ykalon:

Var betydligt större konkurrens förut då det fanns betydligt fler aktörer som Maxtor, Hitachi, IBM, Samsung, Quantum etc.

IBM's diskar var bara dyra och fungerade som skit, blev inte bättre när Hitachi tog över helt, Maxtor var bra, men det gick dåligt för dem och köpdes därför upp av Seagate

Skrivet av Ykalon:

Som nån sa tidigare är det bara Toshiba och de säljer inte lösa diskar utan vill du ha en sån får du köpa ett helt system.

Eller ok de har 2 diskar uppe på prisjakt, och båda är betydligt DYRARE än alternativen.

Toshiba säljer visst lösa diskar, finns på www.dustinhome.se

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av GalenStork:

Kartellbildning och korporatism är som vanligast där myndigheter har som störst makt,

Skitsnack. Du har överdoserat på libertarianism, världens tredje mest verklighetsfrämmande ideologi efter nazism och kommunism. Betänk: det har inte funnits ett enda framgångsrikt libertarianskt samhälle i hela historien.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

En 2 TB Seagate för 949 kronor tycker inte det är särskilt dyrt om jag ska vara ärlig

Kostade 649:- för ett år sedan?

Allt är relativt, att utvecklingen på hårddiskar går bakåt är väll inte bra?

Skrivet av winne:

Var ändå inte hållbart med så låga priser vi hade förut. Då gör de förlust och lägger ner tillverkning och forskning. Tycker runt 1000kr för 2TB är fullt rimligt sen kan man tycka vad man vill om oligopol men men, vi kan inte påverka nåt ändå.

Men hur kan du säga så?
Du får ju ställa priset i relation till utvecklingen.
Att priset ligger på samma, eller högre, nivå idag som det gjorde för 1½ år sedan är liksom inte rimligt.

"Jag tycker 5500 kronor för ett GTX 580 är rimligt" är ett helt jämförbart uttalande.
Men vem skulle acceptera att betala mer idag än för 1½ år sedan för likvärdig grafikkortsprestanda?

Hur kan folk tycka det är rimligt att det gäller hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Man blir ju fan mörkrädd av mängden folk som bara resonerar att det inte är "särskilt dyrt" med hårddiskarna trots extrema prishöjningar. Den viktigare poängen är väl inte priset i sig här utan att dom först höjde priserna med över 100% när det var som värst och sen fortfarande håller kvar dom på över 30% högre än tidigare trots att dom redan återställt produktionen.

Om folk sen fortsätter tycka att det inte är "särskilt dyrt" kan det mycket väl hända att dom fortsätter pressa priserna uppåt i steg tills det blir ännu värre. Sen kan ju folk tycka att det är hur billigt som helst, men alla sitter heller inte på högar med pengar och kanske inte vill eller kan betala över 30% av tidigare pris bara för att några företag känner att dom vill bli ännu rikare än dom redan är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Skitsnack. Du har överdoserat på libertarianism, världens tredje mest verklighetsfrämmande ideologi efter nazism och kommunism. Betänk: det har inte funnits ett enda framgångsrikt libertarianskt samhälle i hela historien.

Nej, det är inte skitsnack. Där staten kan sätta arbiträra handelsregleringar kan inte företag konkurrera på ett vettigt sätt, som ex. sjukförsäkringsbolag. Staten är den som skitar ner miljön också, mer än oljebolag, kemikaliebolag och kärnkraftverk tillsammans.

Vad är det som är så verklighetfrämmande med liberalism? Att du inte kan få andras pengar?

"Vadå så du vill ha ett cancerfritt samhälle? Betänk: Det har inte funnits ett enda cancerfritt samhälle under hela historien"

Tänkte du alls eller?

Det har inte funnits en enda "misslyckad" (Hur nu liberalism kan misslyckas får du gärna svara på?) liberal stat heller eftersom det inte funnits någon liberal stat under historiens gång.

Inse bara, jag vill inte att du ska ha mina pengar, lev med det och sluta gnäll.

Var det där allt du hade eller? Sossar alltså, bjuder alltid på ett gott skratt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Kostade 649:- för ett år sedan?

Allt är relativt, att utvecklingen på hårddiskar går bakåt är väll inte bra?

Men hur kan du säga så?
Du får ju ställa priset i relation till utvecklingen.
Att priset ligger på samma, eller högre, nivå idag som det gjorde för 1½ år sedan är liksom inte rimligt.

"Jag tycker 5500 kronor för ett GTX 580 är rimligt" är ett helt jämförbart uttalande.
Men vem skulle acceptera att betala mer idag än för 1½ år sedan för likvärdig grafikkortsprestanda?

Hur kan folk tycka det är rimligt att det gäller hårddiskar?

Samma här, köp inte om priset nu är fel. Avvakta gärna till priset tangerar noll, om du nu är så mån om att inte lägga en spänn på andras arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Samma här, köp inte om priset nu är fel. Avvakta gärna till priset tangerar noll, om du nu är så mån om att inte lägga en spänn på andras arbete.

Citerade du fel inlägg?
Sen förstår jag inte vad det är du säger, krävs det mer arbete idag än för 1½ år sedan för att tillverka en 2TB disk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Kostade 649:- för ett år sedan?

För 1 år sedan var dollarn värd mindre än dasspapper och det styrde priserna

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

För 1 år sedan var dollarn värd mindre än dasspapper och det styrde priserna

Varför kostar inte t.ex. GTX 580 mer idag än för 1½ år sedan om det bara är dollarn som spelar roll?
Översvämningarna och dollarpriset är delar i det hela, men vi pratar om anledningarna som den här artikeln tar upp.

Och jag tycker det är oerhört dumt att säga "jag tycker 1000 kronor för 2TB är ett bra pris" när priset har gått upp med 50% på 1½ år.
Skulle man säga samma sak om andra datorkomponenter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Varför kostar inte t.ex. GTX 580 mer idag än för 1½ år sedan om det bara är dollarn som spelar roll?
Översvämningarna och dollarpriset är delar i det hela, men vi pratar om anledningarna som den här artikeln tar upp.

Och jag tycker det är oerhört dumt att säga "jag tycker 1000 kronor för 2TB är ett bra pris" när priset har gått upp med 50% på 1½ år.
Skulle man säga samma sak om andra datorkomponenter?

Och det tillverkas nya GTX 580 idag? Det är en utgående modell som har blivit ersatt, varför skulle man höja priset på det? 1000:- för 2TB ÄR ett bra pris, jag köpte mina 1TB FÖRE översvämningarna och INNAN dollarn steg, de kostade då 899:-/st, steg till 2990:- efter översvämningarna, kostar idag 1090:- och det är diskar som är "lite" dyrare än standarddiskar

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Och det tillverkas nya GTX 580 idag? Det är en utgående modell som har blivit ersatt, varför skulle man höja priset på det? 1000:- för 2TB ÄR ett bra pris, jag köpte mina 1TB FÖRE översvämningarna och INNAN dollarn steg, de kostade då 899:-/st, steg till 2990:- efter översvämningarna, kostar idag 1090:- och det är diskar som är "lite" dyrare än standarddiskar

Jag jämför utvecklingen på hårddiskar och grafikkort.
Den har stått still, eller rent av gått bakåt, vad gäller hårddiskar de senaste 18 månaderna. Varför säger du att det ÄR bra?
Hade du sagt samma sak om det gällt grafikkort?

Jag förstår inte poängen med att argumentera FÖR stagnation...