Permalänk
Medlem

Behöver tips/info om nytt kylsystem

Jag köpte nyss en dator på Blocket. Den är rätt bra, ned ett undantag. Kylsystemet låter väldigt mycket. Då jag ändå behöver byta kylpasta så har jag tänkt att byta ut det. För närvarnde så tror jag tt jag har "Intel stock cooler" eller något i den stilen.
Så ny behöver jag fråga på forumet om någon känner till något kylsystem som är tyst, bra och inte är vattenkyld.
Jag har en Q6600 processor och en "Gigabyte GA-P35-DS3R" moderkort.
Jag har några bilder också men jag vet inte hur mycket dom hjälper. http://i.imgur.com/gritB.jpg http://i.imgur.com/XAcFV.jpg
Såklart så uppskattar jag svar!

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Hur ser resten av burken ut? Bilder vore fint.

Med passivt grafikkort hade jag kört luft. En stor noctua eller thermalright är bra. 2-3 långsamma fläktar som flyttar bra med luft på det ger ett svalt system med låg ljudnivå.

Annars kan du gå på slutet vattensystem typ h50/70 eller liknande. Kan bli lite mer högljutt och presterar likvärdigt med luftkylarna. Dock ger luftkylning ett bättre "overall" luftflöde i burken kontra ljudnivå. Kyler chip osv vilket inte vattenkylanra gör i samma utsträckning.

Ett tips är att ha koll på beg marknaden då kan du hitta en bra kylare för halva nypriset.

Permalänk
Medlem

Nu ligger några bilder uppe.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Har du inget grafikkort i den? Ser inte så ut...

Ska du överklocka eller vad vill du åstadkomma med den nya kylaren?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Har du inget grafikkort i den? Ser inte så ut...

Ska du överklocka eller vad vill du åstadkomma med den nya kylaren?

Jag tror att grafixkortet bara är en liten komponent av Moderkortet.
Min fläkt låter som fan, så jag vill byta den.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Jaha integrerad grafik. Du skulle kostat på dig ett kort också. De där klarar inte ens en film i full-hd. Spela är inte ens att tänka på

Angående kylare fungerar ovannämnda bra bägge 2. Finns dyrare med högre kvalité.

Noctua gör jättefina kylare med tysta bra fläktar. En annan prislapp på dom dock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ottoguy:

Jag köpte nyss en dator på Blocket. Den är rätt bra, ned ett undantag. Kylsystemet låter väldigt mycket. Då jag ändå behöver byta kylpasta så har jag tänkt att byta ut det. För närvarnde så tror jag tt jag har "Intel stock cooler" eller något i den stilen. Den har fyra piggar.
Så ny behöver jag fråga på forumet om någon känner till något kylsystem som är tyst, bra och inte är vattenkyld.
Jag har en Q6600 processor och en "Gigabyte s-series ultra durable 2" moderkort.
Jag har några bilder också men jag vet inte hur mycket dom hjälper. http://i.imgur.com/gritB.jpg http://i.imgur.com/XAcFV.jpg
Såklart så uppskattar jag svar!

--------------
1: gör rent datorn från damm med tryckluft på burk!
2: Sen skaffa dig valfri kylare till intel socket 775 (som är det du har) för den du har sittandes på där, är original och inget att ha och kyler väldigt dåligt, jag skulle rekommendera dig denna för att du ska slippa monterat loss moderkortet ur lådan och behöva krångla runt en massa https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

--------------
1: gör rent datorn från damm med tryckluft på burk!
2: Sen skaffa dig valfri kylare till intel socket 775 (som är det du har) för den du har sittandes på där, är original och inget att ha och kyler väldigt dåligt, jag skulle rekommendera dig denna för att du ska slippa monterat loss moderkortet ur lådan och behöva krångla runt en massa https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Jag tycker dock att ska man ha en billig kylare, ska man titta på dom med 120mm fläktar. Enklare att byta till något bra och en stor fläkt flyttar i nästan alla fall mer luft vid samma varvtal än en mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Jag tycker dock att ska man ha en billig kylare, ska man titta på dom med 120mm fläktar. Enklare att byta till något bra och en stor fläkt flyttar i nästan alla fall mer luft vid samma varvtal än en mindre.

-------------
Visserligen, men nu är det väl så att i princip alla sådana så måste man lyfta bort moderkortet, men sure, ifall TS är haj på det och har orken att göra det så är det självklart en fördel
Rekommenderade enbart denna pga enkelheten och så att han slipper montera ur moderkortet osv, såg ut som budgetlåda på fotot han hade så det går nog inte att montera utan att behöva göra det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ottoguy:

Har inte testat just den men Scythe gör bra grejer, den borde också använda sig av intels simpla snabbfäste, så du slipper akrobatisera med moderkortet. Min enorma Grand kama cross har iaf det

Permalänk
Medlem

*harkel*

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Jaha integrerad grafik. Du skulle kostat på dig ett kort också. De där klarar inte ens en film i full-hd. Spela är inte ens att tänka på

Angående kylare fungerar ovannämnda bra bägge 2. Finns dyrare med högre kvalité.

Noctua gör jättefina kylare med tysta bra fläktar. En annan prislapp på dom dock.

Jag kör amnesia utan problem. Med rätt bra upplösning.
EDIT: Jag hittade det. Det var precis framför ögonen på mig *facepalm*

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Jag hittade grafikkortet. Jag kollade på det men la inte märke till det. Den har inga kylare. Det står "Gforce" och "Nvidia" på den.
Jag ska kolla lite nogrannare på den sen. gtg

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Skrivet av Ottoguy:

Jag hittade grafikkortet. Jag kollade på det men la inte märke till det. Den har inga kylare. Det står ngt med "Gforce" och "Nvidia" på den.
Men, hur kollar jag om en kylare passar mitt moderkort?

Det stod förmodligen Nvidia GeForce, stod det något nummer på den också eller bara det?

Visa signatur

Respect my existence, or expect my resistance
Retributionem Lapsis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinTheMadman:

Det stod förmodligen Nvidia GeForce, stod det något nummer på den också eller bara det?

Ja, det stog GeForce. Det var en typo.
Jag har glömt bort/inte hunnit kolla mer på den. Jag gör det sen. Jag ska lägga mig nu.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.

Permalänk
Medlem

Allt fixat. Jag behöver inte hjälp längre.

Visa signatur

Nejnej. JAG är fan bäst.