Datorn verkar ha problem att bestämma mängd RAM

Permalänk
Inaktiv

Datorn verkar ha problem att bestämma mängd RAM

Jag har ett Asus Rampage IV Extreme med 4x4GB Corsair Dominator GT quad channel installerat. BIOS (senaste versionen just nu) och Windows 7 Ultimate 64-bit hittar 12GB och CPU-z hittar 16GB. Vad ska man lita på? SPD-infon i BIOS visar alla fyra stickor som vanligt. Jag har testat äldre BIOS-versioner, samma sak. Det spelar ingen roll om jag har XMP eller ställer in manuellt eller lämnar det på auto i BIOS.

Varför ser CPU-z 16GB men Windows och BIOS bara 12 GB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter precis som mitt problem.. Jag uppdaterade mitt ASUS Sabertooth P67 med 4x4GB Corsair Vengeance till senaste BIOS-versionen och därefter registrerar Windows bara 8GB RAM ist för 16GB, CPU-z ser alla 16GB. Även minnesfrekvensen på RAM-minnena krånglar, så fort man ökar frekvensen till ordinarie 1600MHz så loopar bara uppstarten av datorn. Har även jag testat installera tidigare BIOS-versioner men utan framgång.

Skapade själv en tråd i ämnet men det är rätt dålig fart i den kolla här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av David_Westerberg:

Låter precis som mitt problem.. Jag uppdaterade mitt ASUS Sabertooth P67 med 4x4GB Corsair Vengeance till senaste BIOS-versionen och därefter registrerar Windows bara 8GB RAM ist för 16GB, CPU-z ser alla 16GB. Även minnesfrekvensen på RAM-minnena krånglar, så fort man ökar frekvensen till ordinarie 1600MHz så loopar bara uppstarten av datorn. Har även jag testat installera tidigare BIOS-versioner men utan framgång.

Skapade själv en tråd i ämnet men det är rätt dålig fart i den kolla här

Jag har hittat trådar där folk har samma problem (och liknande problem) som mitt på Asus ROG-forum. Speciellt i Rampage-forumet. Tyvärr kan jag inte registrera mig där av någon anledning så jag kan inte delta i diskussionerna. Men i de trådar som finns så har jag inte hittat någon direkt lösning/förklaring. Sedan så finns det heller inget uttalande om vad man ska lita på, det som BIOS/Windows säger eller CPU-z. Personligen vill jag gärna lita på BIOS, men eftersom CPU-z ser 16GB så börjar man ju undra om man har ett problem eller inte.

Permalänk
Skrivet av mAcANmAc:

Jag har hittat trådar där folk har samma problem (och liknande problem) som mitt på Asus ROG-forum. Speciellt i Rampage-forumet. Tyvärr kan jag inte registrera mig där av någon anledning så jag kan inte delta i diskussionerna. Men i de trådar som finns så har jag inte hittat någon direkt lösning/förklaring. Sedan så finns det heller inget uttalande om vad man ska lita på, det som BIOS/Windows säger eller CPU-z. Personligen vill jag gärna lita på BIOS, men eftersom CPU-z ser 16GB så börjar man ju undra om man har ett problem eller inte.

Ja det låter ju skumt, men ser du alla 16GB i BIOS? I mitt fall så syns alla fyra minnesstickor under SPD i BIOS men under fliken "Main" så syns bara 8GB. Jag har inte funnit ngn lösning än iaf och har slängt ut två av RAM-minnena. Tror det bara gäller att vänta in nästa BIOS-version och hålla tummarna. Du ska nog vara nöjd över att du bara förlorat 4GB och inte har några några problem med minnesfrekvenserna

Permalänk

Hipp! Samma problem som jag har! Min tråd; http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1039103-asus-sabert...

Finns en del intressanta länkar

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av David_Westerberg:

Ja det låter ju skumt, men ser du alla 16GB i BIOS? I mitt fall så syns alla fyra minnesstickor under SPD i BIOS men under fliken "Main" så syns bara 8GB. Jag har inte funnit ngn lösning än iaf och har slängt ut två av RAM-minnena. Tror det bara gäller att vänta in nästa BIOS-version och hålla tummarna. Du ska nog vara nöjd över att du bara förlorat 4GB och inte har några några problem med minnesfrekvenserna

Det är precis samma för mig. 12GB under main men alla 4 stickor med 4GB vardera är synliga i SPD. Jag har också en funktion i BIOS som kallas 'DIMM-POST' eller något liknande som också visar att fyra stickor är installerade. Jag har testat nästan alla BIOS-versioner som funnits till mitt moderkort. Just nu är jag på den allra senaste som precis släpptes.

Skrivet av Humanisten:

Hipp! Samma problem som jag har! Min tråd; http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1039103-asus-sabert...

Finns en del intressanta länkar

Tack. Ska kolla igenom.