Permalänk

Överklockning av processor

Hej, jag är ny i branschen om datorer och undrar om man ska överklocka sin processor, om man har ett Intel Core i5 2500 3,3 Ghz? I såfall hur överklockar man?

Permalänk
Medlem

Man kan ej överklocka en 2500 utan upplåst multipel.

Permalänk

Och vad är multipel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Man kan ej överklocka en 2500 utan upplåst multipel.

Man kan väl höja bus speed? Så länge ram minne hänger med brukar det gå bra att höja 20-30 procent utan vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Man kan ej överklocka en 2500 utan upplåst multipel.

Eh, jo.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werneholm:

Hej, jag är ny i branschen om datorer och undrar om man ska överklocka sin processor, om man har ett Intel Core i5 2500 3,3 Ghz? I såfall hur överklockar man?

Jo - alltså.

När datorn startar gå in i bios, brukar stå vilken knapp man ska trycka när datorn startar.

Leta upp där det står "FSB" - front side bus.

Tror orginalvärdet är 100 på i5, men annars är det 133.

Ändra det från 100 till säg 110 och starta om.

Du har nu överklockat med 10%. Hurra, hurra

Du kan göra mer också, 20-30 procent brukar vara helt ok om inte ram minnet ligger på gränsen redan nu.

Det hänger på ram-minnet, hur högt du kan gå innan det blir instabilt.

Permalänk
Medlem

Det går INTE att överklocka en 2500 utan K-stämpeln. Man kan inte heller höja BCLK då det kan förstöra processorn. Iofs går det men inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werneholm:

Och vad är multipel?

I enkla ordalag; det som talar om för processorn i hur många gånger högre klockfrekvens än bussen den är inkopplad till processorn ska arbeta. Multipliern är låst på den version du har, din processor vägrar att köra med något annat än den hårdkodade multipliern, men det finns en "upplåst" variant av samma processor där multipliern kan ställas in av användaren, inom vissa gränser förstås.

Du kan eventuellt överklocka processorn genom att öka bussfrekvensen om ditt moderkort tillåter det, en naturlig följd av det är ju att processorns klockfrekvens ökar med oförändrad multiplier, men det innebär även att allt annat i datorn som använder samma oscillator börjar gå snabbare också. Ju fler komponenter som överklockas, desto större är chansen att någon av dem ballar ur och datorn börjar jävlas. Kan du överklocka på multipliern är det enbart processorn som skräms upp, medan resten av komponenterna på samma oscillator kör på som vanligt, och går allt annat som vanligt, så kan ju inte det ställa till det för dig, då är processorns överklockningstålighet den enda springande punkten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det går INTE att överklocka en 2500 utan K-stämpeln. Man kan inte heller höja BCLK då det kan förstöra processorn. Iofs går det men inte mycket.

Är verkligen i5:an så dålig? Verkar ju riktigt tråkigt om så är fallet??

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jo - alltså.

När datorn startar gå in i bios, brukar stå vilken knapp man ska trycka när datorn startar.

Leta upp där det står "FSB" - front side bus.

Tror orginalvärdet är 100 på i5, men annars är det 133.

Ändra det från 100 till säg 110 och starta om.

Du har nu överklockat med 10%. Hurra, hurra

Du kan göra mer också, 20-30 procent brukar vara helt ok om inte ram minnet ligger på gränsen redan nu.

Det hänger på ram-minnet, hur högt du kan gå innan det blir instabilt.

Tack så mycket. Jag kör på ett 8gb;s Ram-minne. Hur långt kan jag gå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werneholm:

Tack så mycket. Jag kör på ett 8gb;s Ram-minne. Hur långt kan jag gå då?

Hänger inte på hur mycket, det är hastigheten och multipeln för ram-minnet som avgör. Du måste veta vad för sorts minne du har, om det är 1333mhz eller liknande. Bäst att titta i manualen för datorn eller på annat sätt lista ut exakt vad det är.

Men var lite försiktig här, superlight kan ha rätt när han säger att i5:an inte gillar överklockning med FSB. Denna metod brukar funka men jag är ingen i5 expert så var lite försiktig.

Kör en google sökning vettja, "i5 overclocking guide" borde ge nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är verkligen i5:an så dålig? Verkar ju riktigt tråkigt om så är fallet??

Nej, den är inte dålig. Det fungerar inte på samma sätt som Intels förra generation genom att höja FSB.

2500K är processorn om man vill överklocka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werneholm:

Tack så mycket. Jag kör på ett 8gb;s Ram-minne. Hur långt kan jag gå då?

Du ska absolut inte göra så här, du kan förstöra väldigt blandade delar i datorn.

Det enda du ska ändra är multipeln till det maxvärdet din processor klarar av (då du inte har en "k" märkt modell), och minnena ska du låta vara på stock hastighet då du inte vet vilka minnen du har. Kolla SweC's överklockings FAQ först.

Har du en OEM dator så kommer detta förmodligen inte alls att göra.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jo - alltså.

När datorn startar gå in i bios, brukar stå vilken knapp man ska trycka när datorn startar.

Leta upp där det står "FSB" - front side bus.

Tror orginalvärdet är 100 på i5, men annars är det 133.

Ändra det från 100 till säg 110 och starta om.

Du har nu överklockat med 10%. Hurra, hurra

Du kan göra mer också, 20-30 procent brukar vara helt ok om inte ram minnet ligger på gränsen redan nu.

Det hänger på ram-minnet, hur högt du kan gå innan det blir instabilt.

Åja, i realiteten hänger det på lite mer än bara ramminnet, det är lite fler grejer än bara det som styrs av samma oscillator. Det må dock vara hänt att ramminnet normalt sett brukar vara det som klarar minst stryk innan det ger upp.

Metoden i sig är dock inte felaktig, i slutändan finns det ju ingen direkt vetenskaplig metod för att räkna ut hur långt man kan gå. Det är trial and error som gäller. Notcha upp FSB-frekvensen lite i taget tills det ballar ur, gå tillbaka till den högsta klockfrekvens som funkade tillfredsställande

Det ska väl också sägas att det alltid finns en viss risk att permanent skada grejerna om man överklockar, och speciellt då om man övervoltar för att kompensera för den skitigare signalen en överklockad processor ger. Försiktighet är en dygd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åja, i realiteten hänger det på lite mer än bara ramminnet, det är lite fler grejer än bara det som styrs av samma oscillator. Det må dock vara hänt att ramminnet normalt sett brukar vara det som klarar minst stryk innan det ger upp.

Metoden i sig är dock inte felaktig, i slutändan finns det ju ingen direkt vetenskaplig metod för att räkna ut hur långt man kan gå. Det är trial and error som gäller. Notcha upp FSB-frekvensen lite i taget tills det ballar ur, gå tillbaka till den högsta klockfrekvens som funkade tillfredsställande

Det ska väl också sägas att det alltid finns en viss risk att permanent skada grejerna om man överklockar, och speciellt då om man övervoltar för att kompensera för den skitigare signalen en överklockad processor ger. Försiktighet är en dygd.

Jo - absolut! Jag försökte bara ta det extremt förenklat eftersom han var ny på området.

Fast en allmän överklockningsguide är nog ingen dum idé att läsa. Brukar ta ett tag innan allt det där med multiplar faller på plats.

Och sedan bör han ju kolla upp hur högt man säkert kan överklocka en oupplåst i5 med FSB, det kanske bara blir 5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jo - alltså.

När datorn startar gå in i bios, brukar stå vilken knapp man ska trycka när datorn startar.

Leta upp där det står "FSB" - front side bus.

Tror orginalvärdet är 100 på i5, men annars är det 133.

Ändra det från 100 till säg 110 och starta om.

Du har nu överklockat med 10%. Hurra, hurra

Du kan göra mer också, 20-30 procent brukar vara helt ok om inte ram minnet ligger på gränsen redan nu.

Det hänger på ram-minnet, hur högt du kan gå innan det blir instabilt.

Skrivet av CFSsss:

Hänger inte på hur mycket, det är hastigheten och multipeln för ram-minnet som avgör. Du måste veta vad för sorts minne du har, om det är 1333mhz eller liknande. Bäst att titta i manualen för datorn eller på annat sätt lista ut exakt vad det är.

Men var lite försiktig här, superlight kan ha rätt när han säger att i5:an inte gillar överklockning med FSB. Denna metod brukar funka men jag är ingen i5 expert så var lite försiktig.

Kör en google sökning vettja, "i5 overclocking guide" borde ge nått

Nej nej nej! Du drar erfarenheter från dina kunskaper om överklockning men det funkar inte så på Sandybridge!
Sätter han BLCK 110 eller 120 eller mer kommer han antagligen fucka upp en massa andra funktioner!

Skrivet av kaput:

I enkla ordalag; det som talar om för processorn i hur många gånger högre klockfrekvens än bussen den är inkopplad till processorn ska arbeta. Multipliern är låst på den version du har, din processor vägrar att köra med något annat än den hårdkodade multipliern, men det finns en "upplåst" variant av samma processor där multipliern kan ställas in av användaren, inom vissa gränser förstås.

Du kan eventuellt överklocka processorn genom att öka bussfrekvensen om ditt moderkort tillåter det, en naturlig följd av det är ju att processorns klockfrekvens ökar med oförändrad multiplier, men det innebär även att allt annat i datorn som använder samma oscillator börjar gå snabbare också. Ju fler komponenter som överklockas, desto större är chansen att någon av dem ballar ur och datorn börjar jävlas. Kan du överklocka på multipliern är det enbart processorn som skräms upp, medan resten av komponenterna på samma oscillator kör på som vanligt, och går allt annat som vanligt, så kan ju inte det ställa till det för dig, då är processorns överklockningstålighet den enda springande punkten.

Skrivet av kaput:

Åja, i realiteten hänger det på lite mer än bara ramminnet, det är lite fler grejer än bara det som styrs av samma oscillator. Det må dock vara hänt att ramminnet normalt sett brukar vara det som klarar minst stryk innan det ger upp.

Metoden i sig är dock inte felaktig, i slutändan finns det ju ingen direkt vetenskaplig metod för att räkna ut hur långt man kan gå. Det är trial and error som gäller. Notcha upp FSB-frekvensen lite i taget tills det ballar ur, gå tillbaka till den högsta klockfrekvens som funkade tillfredsställande

Det ska väl också sägas att det alltid finns en viss risk att permanent skada grejerna om man överklockar, och speciellt då om man övervoltar för att kompensera för den skitigare signalen en överklockad processor ger. Försiktighet är en dygd.

Jo den är felaktigt på Sandybridge! Ge inte en (uppenbar) novis dessa råd!

Skrivet av Superlight:

Det går INTE att överklocka en 2500 utan K-stämpeln. Man kan inte heller höja BCLK då det kan förstöra processorn. Iofs går det men inte mycket.

Skrivet av Demonoidz:

Demonoidz har rätt, man kan överklocka en icke-K modell (om den har turbo, dvs inga i3or) Med 4 multipelsteg, dvs 400Mhz.

Och bara för att förtydliga, det GÅR att höja BLCK på SandyBridge, till typ 101 utan att det fuckar ur helt, men som sagt, man BLCK klockar inte Sandybridge. (om man nu inte är extrem-entusiast och verkligen vet vad man pillar på, men TS hör inte till den kategorin).

Permalänk
Medlem

Ja, ungefär 3-5%. Försöker man överklocka mer så är det risk att något slutar fungera. Vill man överklocka borde man ha köpt en 2500K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nej nej nej! Du drar erfarenheter från dina kunskaper om överklockning men det funkar inte så på Sandybridge!
Sätter han BLCK 110 eller 120 eller mer kommer han antagligen fucka upp en massa andra funktioner!

Hepp - tydligen är mina kunskaper gamla och förlegade då

Hjälpte iofs en vän att överklocka en i7 sandybride men det var med multipeln och inte FSB, att sandybridge var så FSB ovänlig visste jag inte. Good to know som man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jo den är felaktigt på Sandybridge! Ge inte en (uppenbar) novis dessa råd!

Huhu, med risk för att verka vara en dryg jävel som bara vill märka ord; då är det ju inte en fråga om ett metodfel, utan helt enkelt att SB-arkitekturen inte klarar särskilt mycket innan den ballar ur

Har själv aldrig hållit på med SB (beställde hem grejer till en ny dator för några veckor sedan, valet föll på IB, och hade innan dess en gammal P4) så jag får ta dig vid orden om du vill mena att SB inte fixar klockning på busshastighet. Jag får ta tillbaka det jag sa om det hela - glöm mitt inlägg om att klocka på busshastigheten med den processor TS har.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jo - alltså.

När datorn startar gå in i bios, brukar stå vilken knapp man ska trycka när datorn startar.

Leta upp där det står "FSB" - front side bus.

Tror orginalvärdet är 100 på i5, men annars är det 133.

Ändra det från 100 till säg 110 och starta om.

Du har nu överklockat med 10%. Hurra, hurra

Du kan göra mer också, 20-30 procent brukar vara helt ok om inte ram minnet ligger på gränsen redan nu.

Det hänger på ram-minnet, hur högt du kan gå innan det blir instabilt.

Du blandar inte ihop det lite nu va?
En BCLK på 120-130 för Sandy Bridge fungerar inte riktigt på LGA1155.
Och en BCLK på 110 är garanterat att saker och ting kommer sluta lira inom snar framtid.
Man brukar säga att 105.00MHz är taket för icke K-märkta Sandy Bridge processorer. Vissa (t.ex enligt) ASUS kör med 103.50MHz som en gräns.
Egentligen ÄR gränsen faktiskt 100.00Mhz, det är ingen 775 CPU som Herr TS sitter med faktiskt.

Dina tips kan döda hans hårdvara, no offence.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Hepp - tydligen är mina kunskaper gamla och förlegade då

Ja eller avpassade för Intels tidigare plattformar där ju dina råd hade fungerat fint.

Skrivet av kaput:

Huhu, med risk för att verka vara en dryg jävel som bara vill märka ord; då är det ju inte en fråga om ett metodfel, utan helt enkelt att SB-arkitekturen inte klarar särskilt mycket innan den ballar ur

Har själv aldrig hållit på med SB (beställde hem grejer till en ny dator för några veckor sedan, valet föll på IB, och hade innan dess en gammal P4) så jag får ta dig vid orden om du vill mena att SB inte fixar klockning på busshastighet. Jag får ta tillbaka det jag sa om det hela - glöm mitt inlägg om att klocka på busshastigheten med den processor TS har.

Ja det beror väl på hur själva arkitekturen är uppbyggd, höjer man BLCK på Sandybridge kan det få en massa negativa effekter. Detsamma gäller för Ivy Bridge med.
Det undantag som finns i Sandy Bridge arkitekturen är Sandy Bridge-E (gäller framförallt Core i7 3820) där man kan klocka med BLCK i vissa "intervall" (tror det är 100MHz 125MHz, 166MHz and 250MHz).

Men som sagt, TS kan överklocka sin CPU med 400Mhz (om han nu inte har en märkesdator för då vet jag inte om det går om det är låst BIOS och så).