Permalänk

Tappad dator - Knasig processor?

Jag klantade till det rätt bra här i veckan, skulle packa datorn för att åka på botcamp inför DH! Lyckades tappa datorn (=Två brutna tår) och en ikke fungerande dator. Har felsökt genom att testa allt i en annan dator, kom fram till att det var moderkortet, köpte ny. Monterade, men fick samma fel igen (datorn startar men ingen bild) Testade åt andra håller och bytte del för del in i min dator (Who know, det kanske var chassit) Bytte först grafikkort, inget hände, sen bytte jag prosessor, Då funka allt. ett massa kli i huvudet. För min processor funkar i den andra datorn, men inte i min (och ja, det pasdsar moderkortet) och den andra processorn funkar i båda.

Vi som är här fattar ingenting vad som kan vara fel. Och det känns lite osäkert att köpa en ny processor om det inte heller funkar eftersom min funkar i en annan dator men inte i min.

Någon som kan ha något hum och vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Rensa bios på moderkortet och testa byta ram

Permalänk

Ram har vi bytt redan. och det gör ingen skillnad. men ska testa rensa bios!

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor/moderkort? kan vara så att det krävs en bios uppdatering för att modekortet ska ta din processor.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Tydligen så har en redan testat att rensa bios och det hjälpte ingenting :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Tydligen så har en redan testat att rensa bios och det hjälpte ingenting :/

Nu kanske det här låter bakvänt...men det som oftast går sönder om man tapar en dator är hårdisken.

Så montera allt igen men koppla ur hårddisken och testa och starta den utan hårddisken och se om du får upp bios/post screen.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Det har vi också testat! För det var det jag misstänkte först. men har testat med min och en annan, och båda har funkat med den ena processorn.

Permalänk
Medlem

Okej, nätagget, testa byta nätagg. Finns en chans

Och se också till att ni har fäst kontakten för extra strömmen som sitter bredvid CPU-sockeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandayoyo:

Vad är det för processor/moderkort? kan vara så att det krävs en bios uppdatering för att modekortet ska ta din processor.

och igen

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Det är också testat

Alla komponenter i min dator är testade, alltså, moderkort, processor, grafikkort, hårddisk och agg. Och i olika kombinationer med andra komponenter. Och det var så vi fick fram först att moderkortet inte funkade, för att alla mina komponenter med ett annat moderkort och det funkade. Men när jag köpte ett nytt och bytte så funkade det inte alls. Då testade vi åt andra hållet och bytte del för det och då var det bara processorn som inte funkade. Men det funkade i en annan dator, och den från den datorn funkade i min.

Permalänk

Missade att du skrivit Panda! Det är en Amd Phenom2 x4 965 3.4Mhz Am3
Moderkort Asrock m3n78D

Permalänk

men hur ska man göra en uppdatering när man inte får någon kontakt med skärmen? För allt är tvärsvart med min processor :S

Permalänk
Medlem

Har du högtalaren till moderkortet ikopplat? Vore i sådana fall intressant att höra vilja beeps den ger ifrån sig. Om den POSTar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Det är också testat

Alla komponenter i min dator är testade, alltså, moderkort, processor, grafikkort, hårddisk och agg. Och i olika kombinationer med andra komponenter. Och det var så vi fick fram först att moderkortet inte funkade, för att alla mina komponenter med ett annat moderkort och det funkade. Men när jag köpte ett nytt och bytte så funkade det inte alls. Då testade vi åt andra hållet och bytte del för det och då var det bara processorn som inte funkade. Men det funkade i en annan dator, och den från den datorn funkade i min.

Kan ni inte byta CPU helt eller är den andre datorn klenare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

De är inte startknappen i chassit som slutat fungera

MVH Peter

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Har du högtalaren till moderkortet ikopplat? Vore i sådana fall intressant att höra vilja beeps den ger ifrån sig. Om den POSTar dvs.

hur gör man detta? har verkligen ingen aning om hur man gör :/ Men grafikkkortet funkar ju med en annan processor. Men det kanske gör någon felsignal iallafall?

Permalänk
Skrivet av fermia:

Kan ni inte byta CPU helt eller är den andre datorn klenare

Den processorn som funkar är ett par år gammal och en heldel sämre än min egna som är 1 månad gammal :S

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

De är inte startknappen i chassit som slutat fungera

MVH Peter

Datorn startar, men ingen bild.

Permalänk
Skrivet av sj6:

You sir, are an idiot. Kanske ska läsa innan du hittar på något.

Låter väldigt märkligt.

Ja, jo. det är rätt märkligt. Är ett väldigt, hmnm skumt problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

hur gör man detta? har verkligen ingen aning om hur man gör :/ Men grafikkkortet funkar ju med en annan processor. Men det kanske gör någon felsignal iallafall?

Tänk på att du kan citera flera stycken i samma inlägg.

Vill bara det klart för mig eftersom det är väldigt rörigt i tråden just nu.

Moderkort 1 (Det nyköpta)
På detta moderkort fungerar ej din Phenom2 x4 965 men en äldre processor fungerar gallant?

Moderkort 2 (I den andra datorn)
På detta moderkort fungerar din Phenom2 x4 965.

Stämmer det?

Om datorn inte ger ifrån sig någon bild så borde moderkortet ge ifrån sig BEEPS som förklarar felet, eller med hjälp av lampor på moderkortet. Om du inte hör något ljud kan det bero på att du kopplat fel med chassits speaker (om det finns en) eller så har du inte kopplat in medföljande till moderkortet (om det finns). Att den inte piper kan också bero på att datorn överhuvudtaget inte Postar, går till bios, och då vet jag inte vad felet kan ligga. Har du testat att ta ut CMOS batteriet och låtit det varit ute en stund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assistansfel:

Det har vi också testat! För det var det jag misstänkte först. men har testat med min och en annan, och båda har funkat med den ena processorn.

Skrivet av Assistansfel:

Tydligen så har en redan testat att rensa bios och det hjälpte ingenting :/

Skrivet av Assistansfel:

Ram har vi bytt redan. och det gör ingen skillnad. men ska testa rensa bios!

Skrivet av Assistansfel:

Det är också testat

Alla komponenter i min dator är testade, alltså, moderkort, processor, grafikkort, hårddisk och agg. Och i olika kombinationer med andra komponenter. Och det var så vi fick fram först att moderkortet inte funkade, för att alla mina komponenter med ett annat moderkort och det funkade. Men när jag köpte ett nytt och bytte så funkade det inte alls. Då testade vi åt andra hållet och bytte del för det och då var det bara processorn som inte funkade. Men det funkade i en annan dator, och den från den datorn funkade i min.

Skrivet av Assistansfel:

Missade att du skrivit Panda! Det är en Amd Phenom2 x4 965 3.4Mhz Am3
Moderkort Asrock m3n78D

Skrivet av Assistansfel:

men hur ska man göra en uppdatering när man inte får någon kontakt med skärmen? För allt är tvärsvart med min processor :S

Skrivet av Assistansfel:

hur gör man detta? har verkligen ingen aning om hur man gör :/ Men grafikkkortet funkar ju med en annan processor. Men det kanske gör någon felsignal iallafall?

Skrivet av Assistansfel:

Den processorn som funkar är ett par år gammal och en heldel sämre än min egna som är 1 månad gammal :S

Skrivet av Assistansfel:

Datorn startar, men ingen bild.

Skrivet av Assistansfel:

Ja, jo. det är rätt märkligt. Är ett väldigt, hmnm skumt problem..

Dold text

CITERA FÖR SJUTTON ! ! !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Assistansfel:

Den processorn som funkar är ett par år gammal och en heldel sämre än min egna som är 1 månad gammal :S

Ni har alltså provat att sätta en annan processor i din dator och då funkar den? Om så är fallet så tror jag att det ändå kan ligga något i detta med BIOS och att det var ditt moderkort som var trasigt från början. Vissa moderkort man köper har inte den senaste biosen inlagd. Att lägga in en ny bios kan då öppna upp för fler processorer som inte funkar med orginalbios. Så sätt i den äldre processorn, boota upp datorn och lägg in senaste bios från moderkortstillverkarens hemsida.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Tänk på att du kan citera flera stycken i samma inlägg.

Vill bara det klart för mig eftersom det är väldigt rörigt i tråden just nu.

Moderkort 1 (Det nyköpta)
På detta moderkort fungerar ej din Phenom2 x4 965 men en äldre processor fungerar gallant?

Moderkort 2 (I den andra datorn)
På detta moderkort fungerar din Phenom2 x4 965.

Stämmer det?

Om datorn inte ger ifrån sig någon bild så borde moderkortet ge ifrån sig BEEPS som förklarar felet, eller med hjälp av lampor på moderkortet. Om du inte hör något ljud kan det bero på att du kopplat fel med chassits speaker (om det finns en) eller så har du inte kopplat in medföljande till moderkortet (om det finns). Att den inte piper kan också bero på att datorn överhuvudtaget inte Postar, går till bios, och då vet jag inte vad felet kan ligga. Har du testat att ta ut CMOS batteriet och låtit det varit ute en stund?

Det är tre moderkort inblandade, mitt gamla, mitt nya och ett annat. Mitt gamla och mitt nya funkar inte, med det andra funkar det. Någon chassi speaker har jag inte.

Skrivet av giplet:

Ni har alltså provat att sätta en annan processor i din dator och då funkar den? Om så är fallet så tror jag att det ändå kan ligga något i detta med BIOS och att det var ditt moderkort som var trasigt från början. Vissa moderkort man köper har inte den senaste biosen inlagd. Att lägga in en ny bios kan då öppna upp för fler processorer som inte funkar med orginalbios. Så sätt i den äldre processorn, boota upp datorn och lägg in senaste bios från moderkortstillverkarens hemsida.

Yes det har vi och det funkar. Men då ska jag testa att uppdatera bios och se om det funkar bättre.

Återkommer med resultat

Permalänk

Jag har inte läst varenda inlägg i tråden i detalj men om jag förstått rätt så fungerar alla komponenter i en annan dator men inte i "originaldatorn". Har du testat montera upp allt på köksbordet dvs utanför lådan?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta isär alla komponenter och montera om dem antingen innuti chassit eller utanför. Kan vara något som kortar.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Eftersom TS skriver att hon skulle packa datorn till LAN så utgår jag ifrån att den har funkat hemma hos henne. När hon beskriver problemet så har det uppkommit efter hon tappat datorn vilket också förtäljer att datorn en gång funkat.

Så för mig är detta ganska självklart.

Ja den funkade innan jag packade ihop den, hade precis spelat med clanen och skulle packa ner den innan jag skulle lägga mig. Och den har funkat prickfritt ända tills då.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har inte läst varenda inlägg i tråden i detalj men om jag förstått rätt så fungerar alla komponenter i en annan dator men inte i "originaldatorn". Har du testat montera upp allt på köksbordet dvs utanför lådan?

Allt utan det gamla moderkortet funkar i en annan dator (med ett annat moderkort än mitt nya) men inte min. Har kört med 2 olika moderkort, grafikkort, processor än mitt. Och det har funkat i mitt chassi. Och jag har synat chassit noga men hittar inga men alls sen fallet.
Det är så sjukt konstigt att allt vi testat har funkat i min dator, men inte med min processor, men den funkar prima i en annan dator.

Skrivet av Vimm:

Jag tycker du ska ta isär alla komponenter och montera om dem antingen innuti chassit eller utanför. Kan vara något som kortar.

Om det kortat så borde det ju göra det med två andra moderkort som jag testmonterat och allt funkat. och jag finner inga som hellst synliga skador på chassit..

Permalänk
Skrivet av Assistansfel:

Allt utan det gamla moderkortet funkar i en annan dator (med ett annat moderkort än mitt nya) men inte min. Har kört med 2 olika moderkort, grafikkort, processor än mitt. Och det har funkat i mitt chassi. Och jag har synat chassit noga men hittar inga men alls sen fallet.
Det är så sjukt konstigt att allt vi testat har funkat i min dator, men inte med min processor, men den funkar prima i en annan dator.

Testa uppdatera bios på det nya moderkortet (du hade väl en till prolle om jag läst rätt) och ladda sedan bios'ets "default" inställningar. Går inte det testa med nätagget från datorn där prollen funkar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Ingen förändring alls. Windows startar men kommer till menyn när man kan välja att felsöka eller starta windows. vad jag än väljer så startas det bara om. Har försökt att formatera om, men kan inte boota från skiva eller usb. Har testat byta hårddisk 4 gånger. Ingen förändring. MEN nu får skärmen kontakt med min processor som det inte gjorde innan. Jag märkte dock att hela chassit är strömförande. Bytte nätagg mot ett fungerande. Men det det är fortfarande ström i hela chassit, hårddisk osv.

Vill bara lägga mig ner och gråta snart.

Någon som har fler idéer om vad som kan vara galet?

Permalänk

Hela chassit strömförande det låter inte bra. Vad jag skulle göra är att montera upp allt utanför chassit tex på en moderkortskartong och sen installera om windows. För att starta "moderkortet" när det är uppmonterat utanför chassit så kortsluter du "power" pinnarna på moderkortet (se moderkortsmanualen).

Lyckas du få allt att fungera stabilt utanför chassit så kan det vara läge att byta chassi. Går det inte stabilt eller alls får du byta komponenter tills allt fungerar.

Kan vara bra att dubbelkolla spec'en på ditt nya moderkort så att det verkligen stöder din amd cpu.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB