Hur mycket i snitt kan man klocka min CPU ?

Permalänk

Hur mycket i snitt kan man klocka min CPU ?

Har en AMD Phenom II x4 BE 3.4GHz.
Just nu går klockan på 3.9GHz, kan jag få upp den ännu mer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har en AMD Phenom II x4 BE 3.4GHz.
Just nu går klockan på 3.9GHz, kan jag få upp den ännu mer ?

Jag har min på 4GHz stabilt, om man vill komma högre än så måste man överklocka moderkakan
Har sett folk som fått upp sina i 4.2 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4rsian:

Jag har min på 4GHz stabilt, om man vill komma högre än så måste man överklocka moderkakan
Har sett folk som fått upp sina i 4.2 GHz

.. Överklocka moderkortet?

Om du vill över 4GHZ, och förutsatt att ditt frekvenstak inte är där, så får du ändra LLC och vCore till att börja med.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Jag har en likadan och kör min stabilt på 4,2 Ghz med 1,5 vcore. Har du en bra kylare så går din nog upp i 4+ Ghz, fast det brukar väl variera från processor till processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

.. Överklocka moderkortet?

Om du vill över 4GHZ, och förutsatt att ditt frekvenstak inte är där, så får du ändra LLC och vCore till att börja med.

Ja? är det inte typ nordbryggan man överklockar?
Är jag ute och cyklar?? x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4rsian:

Ja? är det inte typ nordbryggan man överklockar?
Är jag ute och cyklar?? x)

Du är ute och cyklar. Phenom2 har sin nordbrygga för minneslänk inbyggd i processorn.

Det finns en nordbrygga på moderkortet också, men det är bara att låta den vara.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du är ute och cyklar. Phenom2 har sin nordbrygga för minneslänk inbyggd i processorn.

Det finns en nordbrygga på moderkortet också, men det är bara att låta den vara.

Bra att någon rättar mig!!
Jag är inte jättebra på det där med överklockning..

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

.. Överklocka moderkortet?

Om du vill över 4GHZ, och förutsatt att ditt frekvenstak inte är där, så får du ändra LLC och vCore till att börja med.

vad är llc ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

vad är llc ?

LoadLine Calibration står det för iallafall. Tror det gör att spänningen över processorn hålls mer stabil under höga laster. Kan ha fel dock!

Min ligger stabilt på 4,2Ghz @ 1,509 vcore enligt Bios. Klockade Cpu-Nb från 2000Mhz till 2400Mhz och det gav faktiskt minnet en lite skjuts. Veet inte om det ger något stabilitetsmässigt.

Edit: Alla strömsparlägen är fortfarande påslagna.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

LoadLine Calibration står det för iallafall. Tror det gör att spänningen över processorn hålls mer stabil under höga laster. Kan ha fel dock!

Min ligger stabilt på 4,2Ghz @ 1,509 vcore enligt Bios. Klockade Cpu-Nb från 2000Mhz till 2400Mhz och det gav faktiskt minnet en lite skjuts. Veet inte om det ger något stabilitetsmässigt.

Edit: Alla strömsparlägen är fortfarande påslagna.

Vad det gäller CPU_NB så bidrar det till mer prestanda i Gflop. För 4.2GHZ så skall CPU_NB ligga på 2.8GHZ för att inte flaska. ("flaska") Dock, det bidrar till mycket högre temperaturer att ändra spänningen på detta, och kan således leda till instabilitet.

Loadline Calibration har du rätt om, ja då. Helt enkelt så att volten inte svajar under load, så att man slipper stabilitetsproblem tack vare vdrop.

Ett tips för er som vill utnyttja er CPU_NB samt minne lite mer (ni som diggar syntetiska tester), klocka FSB lite också istället för bara multipel. Kom dock ihåg att då får ni tillämpa gamla överklockningsprincipen; höj volten på vanliga NB också ^.-

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Vad det gäller CPU_NB så bidrar det till mer prestanda i Gflop. För 4.2GHZ så skall CPU_NB ligga på 2.8GHZ för att inte flaska. ("flaska") Dock, det bidrar till mycket högre temperaturer att ändra spänningen på detta, och kan således leda till instabilitet.

Loadline Calibration har du rätt om, ja då. Helt enkelt så att volten inte svajar under load, så att man slipper stabilitetsproblem tack vare vdrop.

Ett tips för er som vill utnyttja er CPU_NB samt minne lite mer (ni som diggar syntetiska tester), klocka FSB lite också istället för bara multipel. Kom dock ihåg att då får ni tillämpa gamla överklockningsprincipen; höj volten på vanliga NB också ^.-

Okej! Tack för upplysningen! Det uppskattas mycket! Ska mixtra lite med det senare tror jag

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wallman_91:

Okej! Tack för upplysningen! Det uppskattas mycket! Ska mixtra lite med det senare tror jag

Lugnt.
Om du känner att du har nått ett frekvenstak, testa att klocka ned CPU_NB och undervolta den t.ex, och se om du kommer högre på CPU. Detta fungerade fint för mig i ett test jag gjorde igår. Sitter, tyvärr, på en dålig MSIbräda just nu, så kan inte riktigt pilla för mycket. Dock kan jag säga att temperaturerna satte stopp vid 4.6 istället för 4, när jag drog ned CPU_NB till standard. (Sitter på en Hyper212+ just nu).

Lycka till! Dra någon fin validate senare!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Lugnt.
Om du känner att du har nått ett frekvenstak, testa att klocka ned CPU_NB och undervolta den t.ex, och se om du kommer högre på CPU. Detta fungerade fint för mig i ett test jag gjorde igår. Sitter, tyvärr, på en dålig MSIbräda just nu, så kan inte riktigt pilla för mycket. Dock kan jag säga att temperaturerna satte stopp vid 4.6 istället för 4, när jag drog ned CPU_NB till standard. (Sitter på en Hyper212+ just nu).

Lycka till! Dra någon fin validate senare!

Aha okej fin fina tips här Får se om jag hinner idag, syrran har slutat skolan och mormor fyller år med, men ska se om jag kommer ihåg!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av M4rsian:

Jag har min på 4GHz stabilt, om man vill komma högre än så måste man överklocka moderkakan
Har sett folk som fått upp sina i 4.2 GHz

Min kör just nu i 4,3ghz, utan höjd fsb

Permalänk

när man klockar cpun hur mycket vet man att man ska höja på nb ?
och hur mycket volt max på den kan man använda ?

Permalänk
Medlem

Har lyckats få min att gå stabilt i 4.63 GHz (original 3.3 GHz) med endast höjd multiplier och Vcore. En ökning på 40 %

Känns som att du kan få upp den högre än 4 GHz.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

när man klockar cpun hur mycket vet man att man ska höja på nb ?
och hur mycket volt max på den kan man använda ?

Är inte så otroligt noga. Sweetspot verkar vara mellan 2.6-2.8 på CPU_NB. (märk; inte moderkortets NB).

"The max that you should ever go to is 1.3v, and in only high overclocks do you ever need to go to 1.35v (try not to go this high unless you really think it will help). Northbridge voltage is not of concern in most cases – it should only be touched if you really need it."

Källa.

Skrivet av mtntwg:

Har lyckats få min att gå stabilt i 4.63 GHz (original 3.3 GHz) med endast höjd multiplier och Vcore. En ökning på 40 %

Känns som att du kan få upp den högre än 4 GHz.

Dock har du en FX-6100. Förvirra honom inte så att han får prestationsångest. (:

Edit igen; jag sitter och knåprar ihop en guide som jag och några till skall använda på vår hemsida. Jag kan skicka länk i PM till dig, då jag inte riktigt vet hur det står till att göra reklam för en hemsida i forumet.

Lade till citat
Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Är inte så otroligt noga. Sweetspot verkar vara mellan 2.6-2.8 på CPU_NB. (märk; inte moderkortets NB).
http://www.overclockers.com/wp-content/uploads/images/stories...

"The max that you should ever go to is 1.3v, and in only high overclocks do you ever need to go to 1.35v (try not to go this high unless you really think it will help). Northbridge voltage is not of concern in most cases – it should only be touched if you really need it."

Källa.

Dock har du en FX-6100. Förvirra honom inte så att han får prestationsångest. (:

Edit igen; jag sitter och knåprar ihop en guide som jag och några till skall använda på vår hemsida. Jag kan skicka länk i PM till dig, då jag inte riktigt vet hur det står till att göra reklam för en hemsida i forumet.

Skicka gärna guiden till mig med när den är klar är väldigt intresserad av sånt här.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Min kör just nu i 4,3ghz, utan höjd fsb

Det är snyggt!!

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Är inte så otroligt noga. Sweetspot verkar vara mellan 2.6-2.8 på CPU_NB. (märk; inte moderkortets NB).
http://www.overclockers.com/wp-content/uploads/images/stories...

"The max that you should ever go to is 1.3v, and in only high overclocks do you ever need to go to 1.35v (try not to go this high unless you really think it will help). Northbridge voltage is not of concern in most cases – it should only be touched if you really need it."

Källa.

Dock har du en FX-6100. Förvirra honom inte så att han får prestationsångest. (:

Edit igen; jag sitter och knåprar ihop en guide som jag och några till skall använda på vår hemsida. Jag kan skicka länk i PM till dig, då jag inte riktigt vet hur det står till att göra reklam för en hemsida i forumet.

Kan du göra reklam för guider på andra hemsidor så borde du väl kunna höra för din egen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Kan du göra reklam för guider på andra hemsidor så borde du väl kunna höra för din egen?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hända, dock väntar jag lite med det tack vara alfastadie och så vidare.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP