Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator.

Godmorgon alla glada:) Sitter och funderar på en liten uppgradering av min processor och eventuellt moderkortet. Vet inte riktigt var jag ska börja leta, med alla olika socklar och och modeller och tillverkare. Just nu sitter jag på en i7 860 @2.8 gHz, moderkortet är ett Gigabyte P55 UD3, nätagget ligger på 650 W och GPUn ett GTX 580. Jag har inga direkta planer på att överklocka, mest för jag inte riktigt skulle veta var jag höll på med, men jag är öppen för förslag. Frågan är om prestandan jag skulle vinna är tillräckligt stor för att det skulle vara värt. Datorn använder jag mest för spel. Så jag undrar lite: Ska jag välja intel eller AMD? Kan jag hitta en tillräckligt bra processor för min sockel, eller är det värt att skaffa ett nytt moderkort? Priset är väl kanske inte det största problemet, men det behöver kanske inte vara det absolut senaste.

Permalänk
Medlem

Din dator är bra, i7 860 flaskar inte ett gtx 580. Vad använder du datorn till? Om du inte redan har en SSD rekommenderar jag att du köper det istället, det gör stor skillnad.

Permalänk

Jag tycker inte du ska köpa en ny dator för den du har är bra som den är du kanske ska köpa en SSD om du inte har en som han över mig skrev det kommer göra datorn som mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, börja med en SSD om du inte redan har en.
Du skulle inte vinna så mycket med att byta upp dig om du nu mest spelar med datorn!

Kolla en jämförelse mellan i7 860 och en i7 2600k:

http://www.anandtech.com/bench/Product/108?vs=287

Permalänk
Medlem

I stort sett använder jag datorn enbart för spel. Men på sistone känner jag att fpsen har blivit lite väl låg i nyare spel, typ BF3, Skyrim och nu senast Guild Wars 2. Nu är jag ju iofs ganska kräsen, hamnar helst inte under runt 60-70:) Men en SSD kan jag nog absolut styra upp. Sen tänkte jag på minnen och sånt. Just nu sitter jag på 6 gb. Skulle det bli nån märkbar skillnad om jag slängde in 2 till?

Permalänk
Skrivet av Okiloc:

I stort sett använder jag datorn enbart för spel. Men på sistone känner jag att fpsen har blivit lite väl låg i nyare spel, typ BF3, Skyrim och nu senast Guild Wars 2. Nu är jag ju iofs ganska kräsen, hamnar helst inte under runt 60-70:) Men en SSD kan jag nog absolut styra upp. Sen tänkte jag på minnen och sånt. Just nu sitter jag på 6 gb. Skulle det bli nån märkbar skillnad om jag slängde in 2 till?

6Gb?... har en en fyra och en tvåa eller tre tvåor? Sätt i 2x4Gb i dual channel = liiite snabbare. Märkligt att ett GTX580 skulle producera låg fps i dom spelen för processorn är ju absolut inte utdaterad.

Visa signatur
Permalänk

Nej, inte i tex bf3. Du kan tabba ur snabbare dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Ok, jag kanske inte skulle säga att jag har "låg" fps i BF... Man ligger väl oftast på ca 70 med nästan allt maxat:P. För övrigt har jag 3X2 ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Ok, jag kanske inte skulle säga att jag har "låg" fps i BF... Man ligger väl oftast på ca 70 med nästan allt maxat:P. För övrigt har jag 3X2 ram.

Stoppa ta ur de ena så du får 2x2 istället. Eller köp nya så du får 2x4, t.ex. Kör aldrig ojämt antal minnen, då tappar du dualchannel, och DE förlorar du prestanda på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Är det annars några SSD diskar man skulle föredra, eller gör det lite detsamma?

Permalänk
Skrivet av Okiloc:

Är det annars några SSD diskar man skulle föredra, eller gör det lite detsamma?

Crucial M4 eller en stabil men dyrare intel, kolla senaste SSD testet, eller kolla vad redaktionen tipsar om pa forumet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det får bli en Samsung 830 128 gb. Tack ska ni ha för hjälpen:)

Permalänk
Skrivet av Okiloc:

Är det annars några SSD diskar man skulle föredra, eller gör det lite detsamma?

Nu kommer ju inte SSD att öka FPS:en i spelen men...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som gör mest för din FPS, utan att köpa typ ett 680, är att klocka din processor till kanske 3,5ghz iaf. En kylare för 400kr klarar utan tvekan att kyla den och du kan nog tjäna ett tiotal fps i vissa spel.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Okiloc:

I stort sett använder jag datorn enbart för spel. Men på sistone känner jag att fpsen har blivit lite väl låg i nyare spel, typ BF3, Skyrim och nu senast Guild Wars 2. Nu är jag ju iofs ganska kräsen, hamnar helst inte under runt 60-70:) Men en SSD kan jag nog absolut styra upp. Sen tänkte jag på minnen och sånt. Just nu sitter jag på 6 gb. Skulle det bli nån märkbar skillnad om jag slängde in 2 till?

Guild Wars 2 är inte färdigt ännu och ArenaNet har inte gjort några optimeringar ännu, så du kan inte avgöra hur bra en dator är genom att spela det.
Sedan är ju inte 70 fps i BF 3 lågt.. Vad fan snackar du om?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|