Var får man tag i Firewire bakpanel/kabel till Asus P8Z68-V Pro/GEN3?

Permalänk

Var får man tag i Firewire bakpanel/kabel till Asus P8Z68-V Pro/GEN3?

Tänkte köpa moderkortet ovan men behöver firewireporten som finns internt. tydligen följer ingen kabel med och chassit jag tänkte köpa (Fractal Design R3) har ingen frontpanel med firewire. Manualen säger tydligen att man ska köpa till en sån bakpanel men jag har inte hittat var man kan göra det. Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Senaste gången jag köpte var från Asus och från Komplett tror jag, men det var flera år sedan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej. Den första fanns inte ens hos leverantören :/ Känns som FW är rätt ute. Men man får höra med inet och komplett och gänget då kanske. Fler förslag mottages tacksamt. Eller om nån råkar ha en liggandes i linköpingstrakten nånstans de vill bli av med

Permalänk
Avstängd

Beroende på vad du skall ha firewire till så kan det vara lönt att köpa ett Firewire-kort med TI (Texas Instruments) chip. Detta kommer löna sig om du t.ex. tänkte koppla in ett externt ljudinterface. Du behöver dock en ledig PCIe plats (x1) alternativt en gammal PCI plats om du har en sådan och om du hittar ett kort för det.

Köpte själv detta http://www.dustinhome.se/product/5010108327 då mitt moderkort (P8Z77-V Deluxe) inte hade någon Firewire alls. Notera att detta endast har FW400 portar, så behöver du FW800 får du kolla runt lite.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionfield:

Okej. Den första fanns inte ens hos leverantören :/ Känns som FW är rätt ute. Men man får höra med inet och komplett och gänget då kanske. Fler förslag mottages tacksamt. Eller om nån råkar ha en liggandes i linköpingstrakten nånstans de vill bli av med

http://www.dustinhome.se/product/5010639488/delock-power-over...

Finns flertalet 3,5"-frontpaneler också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Teh Daniel. Jag ska köra ett Saffire pro 24 på den så ditt förslag kanske är det bästa hittills. Tror inte det kräver FW800. Hoppas bara jag får plats med det.. tänkte köpa

Asus Radeon HD7950-DC2T-3GD5 3GB
Asus P8Z68-V Pro/GEN3
i ett Fractal Design Define R3

i övrigt. Kollade screens på mobot nu och det ser dåligt ut med x1-platsen där då... eller kan man sätta lycom-kortet i en x16-port?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en skitgammal sådan liggandes, bor inte i Linköpings-trakten men kanske går att posta?
Tog lite bilder på den: http://imgur.com/a/z2sgj

Säg till om du vill ha.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Phukkitt hur vet man om den funkar med mitt moderkort? Är det alltid samma. Har ju inte ens beställt datorn än så vi får väl se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av motionfield:

Phukkitt hur vet man om den funkar med mitt moderkort? Är det alltid samma. Har ju inte ens beställt datorn än så vi får väl se

Den interna kontakten är iaf samma vad jag kan se i manualen, hur ny kabeln är tror jag inte spelar någon roll, kabel som kabel liksom. Sen är det ju FW400 som Saffire Pro 24 kräver, och det är samma kontakt på den som på bracketen jag har, så jag tror det ska funka.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av motionfield:

Teh Daniel. Jag ska köra ett Saffire pro 24 på den så ditt förslag kanske är det bästa hittills. Tror inte det kräver FW800.

Från tillverkarens hemsida:
"SYSTEM REQUIREMENTS WINDOWS Computer Windows compatible computer with FireWire 400 port."

Citat:

Hoppas bara jag får plats med det.. tänkte köpa

Asus Radeon HD7950-DC2T-3GD5 3GB
Asus P8Z68-V Pro/GEN3
i ett Fractal Design Define R3

i övrigt. Kollade screens på mobot nu och det ser dåligt ut med x1-platsen där då... eller kan man sätta lycom-kortet i en x16-port?

Det är helt olika platser så det går ej tyvärr. Men har du inget annat som ska in i en x1 plats så har du en ovanför första x16 platsen (där grafik-kortet sitter). Ditt grafikkort kommer blockera den andra x1 platsen så du har dessvärre bara en sådan tillgänglig på det moderkortet.
Tänk även på att stora processorkylare kan vara i vägen för den översta x1 platsen.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teh Daniel:
Skrivet av motionfield:

Teh Daniel. Jag ska köra ett Saffire pro 24 på den så ditt förslag kanske är det bästa hittills. Tror inte det kräver FW800. Hoppas bara jag får plats med det.. tänkte köpa

Asus Radeon HD7950-DC2T-3GD5 3GB
Asus P8Z68-V Pro/GEN3
i ett Fractal Design Define R3

i övrigt. Kollade screens på mobot nu och det ser dåligt ut med x1-platsen där då... eller kan man sätta lycom-kortet i en x16-port?

Det är helt olika platser så det går ej tyvärr. Men har du inget annat som ska in i en x1 plats så har du en ovanför första x16 platsen (där grafik-kortet sitter). Ditt grafikkort kommer blockera den andra x1 platsen så du har dessvärre bara en sådan tillgänglig på det moderkortet.
Tänk även på att stora processorkylare kan vara i vägen för den översta x1 platsen.

Jodå, det funkar utmärkt att sätta ett x1-kort i en x16-port. Man kan i vissa fall t.o.m. sätta ett x16-kort i en x1-port om man filar bort lite i änden på porten.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Jag var lite otydlig där. Frågan var om det fortfarande räcker med FWportens ström med 400 så jag slipper sätta i ACadaptern i saffirekortet. Det slapp jag på nuvarande dator.

Tyckte det var tveksamt om översta x1-porten fick en bakpanelsplats men det får man ju förutsätta. då är det bara frågan om kylaren är för stor då. täntke ta ett noctua nh d14-vidunder nämligen.

ok då kan jag ju tom sätta FW-kortet i nedersta x16-porten så då rä inte kylaren nåt problem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

Jodå, det funkar utmärkt att sätta ett x1-kort i en x16-port. Man kan i vissa fall t.o.m. sätta ett x16-kort i en x1-port om man filar bort lite i änden på porten.

Då ber jag om ursäkt för missledande information. Det var mer än jag visste.

Skrivet av motionfield:

Jag var lite otydlig där. Frågan var om det fortfarande räcker med FWportens ström med 400 så jag slipper sätta i ACadaptern i saffirekortet. Det slapp jag på nuvarande dator.

Du kan dra ström från ditt PSU till Firewire kortet jag länkade, vilket jag rekommenderar. Personer har meddelat att det fungerar även utan, men då är risken att ditt saffire inte får tillräcklig ström utan AC adapter.
Så a) koppla ström från PSU till FW-kortet eller b) använd AC adapter till ditt saffire.
Jag kör mitt RME Fireface 400 utan AC adapter, men då har jag som sagt kopplat ström från mitt psu till Firewire-kortet. Adapter medföljer FW-kortet förresten. Det är en vanlig 4-pin kabel så se till att ditt PSU har dessa kablar (har hört att det finns PSU'er utan men mina har alltid haft).

Citat:

Tyckte det var tveksamt om översta x1-porten fick en bakpanelsplats men det får man ju förutsätta. då är det bara frågan om kylaren är för stor då. täntke ta ett noctua nh d14-vidunder nämligen.

Har den själv, och då får det precis plats ett kort i den översta x1 platsen, men bara om fläktarna är riktade horisonellt. Jag kan dessvärre inte garantera att det kommer vara lika på ditt moderkort.

Citat:

ok då kan jag ju tom sätta FW-kortet i nedersta x16-porten så då rä inte kylaren nåt problem!

Verkar så!

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT