Permalänk

Nofan CR-95C Icepipe - Passiv Kylning

Hej.

Just monterat in denna kylare i burken och tänkte dela med mig av 1 bild eller 2 och några temp siffror då det kanske finns någon som är lite nyfiken på denna kylare. Jämför mot en Silver Arrow SB-E. Körde 15 rundor med Intel Burn Test och tog max tempen som HWMonitor visade.

Tagit bort hårddiskburen och fläkten i taket har jag tagit bort då den ändå inte användes.

Chassi - Fractal XL
Insug - 2x 140mm Fractal
Utsug - 1x 140mm Noctua NF-P14
Rums temperatur - Ca 21-22°c

Silver Arrow SB-E Dess fläkt snurrade mellan 600-650rpm. Chassi In @550rpm Ut @600rpm
Core #0 65°c
Core #1 71°c
Core #2 69°c
Core #3 65°c
Package 71°c

Nofan CR-95C Chassi In @550rpm Ut @600rpm
Core #0 73°c
Core #1 76°c
Core #2 73°c
Core #3 72°c
Package 77°c

Nofan CR-95C Chassi In + Ut @ 800rpm
Core #0 70°c
Core #1 72°c
Core #2 70°c
Core #3 69°c
Package 74°c

Nofan CR-95C Körde med endast front fläktarna @550rpm
Core #0 73°c
Core #1 77°c
Core #2 74°c
Core #3 74°c
Package 77°c

Test kör nu med endast fläktarna i fronten @550rpm. Idle tempen ligger runt 36-42°c med CR-95C och det är någon grad högre än vad jag hade med Silver Arrow. Tempen har även lite lättare att stiga, går snabbare upp några grader om man börjar använda burken lite mer.

(dämpmattan som sitter för det övre gallret bak på chassit sitter inte där nu eller under testerna)

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Låter som den levererar riktigt bra tycker jag.
Vad är din uppfattning om ljudskillnad vid idle till liten användning?

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk

Tycker det är tystare/behagligare ljud ifrån burken nu.

Silver Arrow var riktigt tyst. Men dess fläktar gav/ger ifrån sig en dov ton. Inte något man direkt stör sig på men man hör/känner att det är något som låter. Märkte inte av någon skillnad om jag bara använde 1 eller 2 av fläktarna på kylaren.

Nu efter några dagar så upplever jag att idle tempen sjunkit lite. Bara inbillning eller tar det ett tag för kylpastan att hitta formen? Funderar även på att ta lös den och montera om bara för att se om man fick dit kylpastan bra första gången eller om det går att förbättra.

Men är helt klart nöjd. Fungerar bra och tempen springer inte iväg. Undra hur denna skulle fungera i ett mindre chassi. XL är i största laget för mig.

Det som stör mest nu är hur fan man ska få tyst på HDD. har den monterad med resårband + har dämpmatta runt omkring. Men den hörs ändå betydligt mer än övriga komponenter. Törs man bädda in disken mellan 2 madrass bitar/skumgummi? eller kommer den bli för varm?

Tankarna går att göra en liten kub/låda som är klädd med dämpmatta/skumgummi och där stoppar man in HDD och stänger för. Men detta gör väl att HDD kommer bli alldeles för varm.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Tycker det är tystare/behagligare ljud ifrån burken nu.

Silver Arrow var riktigt tyst. Men dess fläktar gav/ger ifrån sig en dov ton. Inte något man direkt stör sig på men man hör/känner att det är något som låter. Märkte inte av någon skillnad om jag bara använde 1 eller 2 av fläktarna på kylaren.

Nu efter några dagar så upplever jag att idle tempen sjunkit lite. Bara inbillning eller tar det ett tag för kylpastan att hitta formen? Funderar även på att ta lös den och montera om bara för att se om man fick dit kylpastan bra första gången eller om det går att förbättra.

Men är helt klart nöjd. Fungerar bra och tempen springer inte iväg. Undra hur denna skulle fungera i ett mindre chassi. XL är i största laget för mig.

Det som stör mest nu är hur fan man ska få tyst på HDD. har den monterad med resårband + har dämpmatta runt omkring. Men den hörs ändå betydligt mer än övriga komponenter. Törs man bädda in disken mellan 2 madrass bitar/skumgummi? eller kommer den bli för varm?

Tankarna går att göra en liten kub/låda som är klädd med dämpmatta/skumgummi och där stoppar man in HDD och stänger för. Men detta gör väl att HDD kommer bli alldeles för varm.

(PM om någon är sugen på SB-E.)

Inte min dator men:

Permalänk

Är sådär jag har disken monterad nu + det är dämpmatta uppe,nere,sidorna.

Nästa steg är att göra en helt sluten låda/kub i plexi eller plåt som fylls med något dämpande. Men risken är väl det blir för varmt eller vad säger folket?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Är sådär jag har disken monterad nu + det är dämpmatta uppe,nere,sidorna.

Nästa steg är att göra en helt sluten låda/kub i plexi eller plåt som fylls med något dämpande. Men risken är väl det blir för varmt eller vad säger folket?

Jo jag skulle säga att disken tyvärr blir lite toast. Alternativet kan ju vara en stor kylfläns på ena sidan och dämpning på andra.

Permalänk

kanske skulle funka om man gör en låda i plåt med dämpmatta inne. Utan på lådan sätter man en kylfläns. Kanske även lämnar en lite bit på insidan där man inte har någon dämpning så värmen tar sig fram till plåten och kylflänsen.

Kan man kanske leda ut värmen genom gångar, Men kommer ljudet att leta sig ut också eller kommer det att dämpas tillräckligt innan det kommer fram till hålen i lådan?

Får nog leva med att den låter lite. Får välja mellan utrymme eller tystnad. Man får va lite smart och inte använda disken till torrent eller annat då man sitter vid burken. Utan då får den stänga ner sig och va tyst.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,