Permalänk

Överklockning

Går det bra att klocka genom att bara öka hastigheten på processorn? alltså multipliern? Utan några som helst andra ändringar sålänge man bara ökar lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Går det bra att klocka genom att bara öka hastigheten på processorn? alltså multipliern? Utan några som helst andra ändringar sålänge man bara ökar lite?

Du har råkat missa en väldigt viktig detalj innan någon kan svara på din fråga i detalj.
Frågan lyder: Vad är det för processor du vill överklocka?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast

Beror ju på vad du menar med "lite", efter några hundra MHz extra så måste Volten höjas.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du har råkat missa en väldigt viktig detalj innan någon kan svara på din fråga i detalj.
Frågan lyder: Vad är det för processor du vill överklocka?

jag snor lite utav länken.. jag har en E6750 å jag undra om det går att höja multipel från 8 till 9? såg din OC med luftkylning... SICK!!

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

det är en 1055t det gäller, tänkte höjja till kanske 3,5ghz om möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

det är en 1055t det gäller, tänkte höjja till kanske 3,5ghz om möjligt

Alla dina problem är lösta på 2 röda. Googla "Overclock AMD 1055T Guide" så får du så pass mycket material att du kan ligga sömnlös i några veckor

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Alla dina problem är lösta på 2 röda. Googla "Overclock AMD 1055T Guide" så får du så pass mycket material att du kan ligga sömnlös i några veckor

Har läst igenom allt dedär men jag blir bara snurrig i skallen av allt man ska ändra och inte ändra osv osv. Därav min fråga

Permalänk
Medlem

Så länge du bara ändrar multipeln är det väldigt svårt (om ens möjligt?) att ha sönder någonting, så prova det och kör sedan en halvtimme stresstest med t.ex. occt eller intel burn test. Funkar inte det får du väl höja spänningen (volt) lite och prova igen. Håll koll på temperaturerna bara!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Provade öka hastigheten till 3,5ghz. Bara svart bild när jag startade. Ökade volten 1 steg, sen 2 steg, ingen skillnad. Vet inte om jag borde öka nå mer? Ehm, vad är skillnaden mellan att bara öka själva cpu frequency och att öka mulitipliern? Har för mig att ram minnena också ska öka i hastighet i samband med att man ökar processorns hastighet men det kanske bara gäller om man ökar multipliern?

Permalänk
Medlem

Prova istället att göra en lite mindre ökning, typ till 3.0 GHz, det borde gå relativt problemfritt. Blev skärmen bara svart? Ingen bluescreen eller varningspip eller så? Har du på några autojusteringar, typ att spänningen justeras automatiskt? Stäng av det i så fall.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

1055T har låst multipel så om du vill överklocka får du höja FSPn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

1055T har låst multipel så om du vill överklocka får du höja FSPn

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är FSPn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Vad är FSPn?

Han lär mena FSB = Front side bus

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Prova istället att göra en lite mindre ökning, typ till 3.0 GHz, det borde gå relativt problemfritt. Blev skärmen bara svart? Ingen bluescreen eller varningspip eller så? Har du på några autojusteringar, typ att spänningen justeras automatiskt? Stäng av det i så fall.

ingenting alls bara svart, kom ju inte ens in i windows

Permalänk
Medlem

Just det fan, 1055T har ju låst multiplier så då måste du höja basklockfrekvensen. Det värdet du ska ändra på lär väl heta "base clock frequency" eller något i den stilen.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

när du klockar med fsb så överklockas även bla rammen mm.
http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Jag använde en grej som heter "Ez Overclocking" i bios som ska ändra allting annat som behövs samtidigt som man ändrar hastigheten, ökade till 3.5ghz och då ökade min cpu volt till 1.488, tyckte jag verkade normalt och allt verkar då funka hitils. Men en annan sak jag undrar över är att jag såg att den också ökade NB volten till 1.3. Är detta ett normalt värde eller? Den stog på 1.1v innan OC om jag inte minns helt fel. Klockade från 2.8 till 3.5ghz

Mina ram minnen verkar också gå i 2000 mhz, iaf NB frequency enligt cpu-z. Är detta farligt?

Edit: Vilka tems är det man ska gå efter? CPU temp eller core temp? Cpu ligger på ca 55 grader efter 15min stresstest i occt medans core tempen ligger på ca 40 grader

Edit 2: Ser också i Cpu-z att cpu volten ändras lite då och då i små steg. Är det normalt eller? Har stängt av Amd cool and quiet och turbo core technology i bios.