Permalänk
Entusiast

"Bästa" 120mm-fläkten?

Vilken fläkt är den "bästa" just nu med en motivation?
Jag ska köpa fläktar till mitt Fractal Design Define R3 och jag vill ha rejäla kvalitetsfläktar som är så tysta och flyttar så mycket luft som möjligt, kosta vad det kosta vill! (Tystnad föredras)
Jag hade tänkt köpa 5 st fläktar för att ha 2 längst fram i chassit, 2 på min Corsair A70 och 1 där bak då jag vill låta resten av fläktplatserna vara ljuddämpade, kan detta resultera i bra ventilation?

PS. ALLA 120mm-fläktar passar på en Corsair A70 va?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har hört att Noctuas fläktar ska vara tystas.

Även Nexus ska var bra.

Jag lånar tråden då jag själv sitter i samma sits som trådskaparen de medföljande fläktarna man får med Delfine R3 låter för mycket på max.
och skulle vilja byta ut dem mot någon av de jag har nämnt ovan.

De här gummistropparna man får med fläktarna funkar de bra och stoppar de några vibrationer?

Permalänk
Entusiast

Har inte testat den själv men enligt nöten på overclock 3D så är den till och med bättre än när dom kom på skivat bröd. Och resultaten han presenterade visar det samma. Den är ju dock väldigt dyr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

Sen får du ju tänka på att olika fläktar är ämnade för olika ändamål

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shakademus:

Har hört att Noctuas fläktar ska vara tystas.

Även Nexus ska var bra.

Jag lånar tråden då jag själv sitter i samma sits som trådskaparen de medföljande fläktarna man får med Delfine R3 låter för mycket på max.
och skulle vilja byta ut dem mot någon av de jag har nämnt ovan.

De här gummistropparna man får med fläktarna funkar de bra och stoppar de några vibrationer?

Jag byter ut fläktarna som följer med för att dom inte flyttar så mycket luft, inte var att dom är högljudda, dom låter ju ingenting ju!
Däremot fläktarna som följde med Corsair A70 upplever jag som ganska högljudda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

du kan ju alltid kolla in traden en halv sida ner med i stort sett samma namn

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det som gör absolut mest för ljudnivån är en fläktkontrollern, skulle hellre tagit lite billigare fläktar och en fläktkontroller än att köpa typ Noctua.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inveramsay:

du kan ju alltid kolla in traden en halv sida ner med i stort sett samma namn

Dock så har ju inte den TS sagt någonting om ljud-tolerans etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LTsm:

Det som gör absolut mest för ljudnivån är en fläktkontrollern, skulle hellre tagit lite billigare fläktar och en fläktkontroller än att köpa typ Noctua.

Jag fick ju faktiskt med en fläktkontroller till mitt R3-chassi har jag för mig men jag har ingen aning om hur "bra" den är och vad som skiljer olika fläktkontrollers åt? Samtidigt kan jag nog behöva lite bättre luftflöde ändå

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag fick ju faktiskt med en fläktkontroller till mitt R3-chassi har jag för mig men jag har ingen aning om hur "bra" den är och vad som skiljer olika fläktkontrollers åt? Samtidigt kan jag nog behöva lite bättre luftflöde ändå

Har ingen aning hur bra den är men grejen med fläktkontroller är ju att du kan sänka idle tempsen extremt mycket för att höja lite när det behövs och då har ifallafall jag mycket annat ljud så jag stör mig inte på fläktljudet då.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Om du har möjlighet till PWM-styrning från moderkortet skulle jag ha köpt: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1891576/2012-06-10-flaktar-1...
Be Quiet! till chassit och Noctua till kylaren.
Sedan koplat alla till en eller två sådan splitters så tar du ström från nätagget och styrning från moderkortet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag skulle gå allout på bra fläktar, i stil med Noctua. Personligen så skulle jag aldrig använda en fläktkontroller, har aldrig gjort det heller. Äger också noctuafläktar och vetatt man får med hela 2-st olika motstånd, så om stock inte räcker så kan du sänka dem enormt mkt. Jag skulle säga köp högvarvade noctuafläktar och nyttja det faktum att du kan sätta på motstånd

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag skulle gå allout på bra fläktar, i stil med Noctua. Personligen så skulle jag aldrig använda en fläktkontroller, har aldrig gjort det heller. Äger också noctuafläktar och vetatt man får med hela 2-st olika motstånd, så om stock inte räcker så kan du sänka dem enormt mkt. Jag skulle säga köp högvarvade noctuafläktar och nyttja det faktum att du kan sätta på motstånd

Ursäkta men vad är "motstånd"?:P
Och går det att sänka och höja varvtalet på alla Noctuas fläktar i Windows eller måste man ha en fläktkontroller?
För på denna utgångna Noctua-fläkt så står det att den kan styras, dock inte hur. http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ursäkta men vad är "motstånd"?:P
Och går det att sänka och höja varvtalet på alla Noctuas fläktar i Windows eller måste man ha en fläktkontroller?
För på denna utgångna Noctua-fläkt så står det att den kan styras, dock inte hur. http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300

Alla 3pins fläktar fungerar likadant, med undantag för vissa moderkort och deras respektive fläktar. ja du kan justera varvtalet i Windows alternativt bios, om moderkortet stödjer det. Typ alla moderkort har medföljande programvara för fläktjustering, och jag vet att speedfan fungerade mkt bra förr itiden, men fungerar tydligen sämre eller inte alls på modernare hårdvara då den inte uppdaterats mkt på sistonne.

som du ser på bilden till vänster på inet, den som visar hela lådans innehåll, så ser du nere till vänster 2st ca 4cm långa sladdar som båda har 2st olika motstånd monterade på för att sänka hastigheten med typ 15% respektive 30%. (inte helt säker dock, bara att kolla noctuas hemsida.) Kortfattat så fungerar de som flaskhalsar för strömmen som ska driva fläkten, vilket då givetvis sänker hastigheten, och därmed också luftflöde, dbnivå och vibrationer med mera. men noctuas fläktar är av toppklass så motatånden är sällan nödvändiga.

jag har en 80mm som direkt kyler stockkylaren till en athlon II x2, och den har det kraftigare motståndet monterat så den typ snurrar i 600rpm, gämfört med 2000rpm och samma Temps med stockfläkten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchy Trojan:

Det du saSkickades från m.sweclockers.com

Det låter bra

Men varför finns det inte ett program som liknar MSI Afterburner för chassi-fläktar och CPU-fläktar? (Jag tror inte att det finns)
Alltså att man helt enkelt ställer in en exakt hastighet för fläktarna istället för att göra en fläktkurva i tex SpeedFan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det låter bra

Men varför finns det inte ett program som liknar MSI Afterburner för chassi-fläktar och CPU-fläktar? (Jag tror inte att det finns)
Alltså att man helt enkelt ställer in en exakt hastighet för fläktarna istället för att göra en fläktkurva i tex SpeedFan.

Det finns nog, men eftersom varje bios är unikt så krävs det en hel del arbete för att ge stöd åt så många moderkort. därför är de få, och därför är speedfan nu sämre. som jag sa så om man vill justera så gör man det antingen med programmet som ingick med moderkortet, eller så överlåter man det till bios.

sedan så är sladden längst ut på ena sidan av en 3-pins kontakten den som säger det nuvarande rpmtalet till bios, men vad gäller 4-pins kontakter, som finnes på cpufläktar, så kan dessa ljustera fläkten automatiskt. därför så skiljer det sig åt mellan fläktuppsättningar, vilket också försvårar tillverkningen av bra ljusteringsmjukvara.

speedfan ändrar inte hastigheten utifrån det maximala varvtalet, utan rent av utifrån procentsatsen ström som fläktens 2 andra sladdar får. därför är det en procentsats man ändrar och inte det specifika rpmtalet, dock så kan man det som sagt på 4-pinsfläktar (tror jag). Dedär med fläktkurvor har jag aldrig brytt mig om, men det är väl också procentsats utifrån temp.

vill du ställa in ett fast tal för dina fläktar så är det bara att utgå ifrån maxrpmtalet till respektive fläkt, och sedan sänka strömmen från 100% tills det är tillräckligt tyst. när du väl har satt ett procenttal så är det bara att börja räkna varven utåfrn procenten, om du nu ville ha det

slutsats, noctua eller liknande som flyttar så mycket luft som möjligt gäntemot så låg db som möjligt. fläktkontroller är frivilligt, men det är bättre att spendera de pengarna på bättre fläktar iatället (tycker jag).
Gör större ljusteringar med motstånd och jobba sedan med bios alternativt fläktkurvor/fasta tal i valfri väl fungerande mjukvara.

lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det låter bra

Men varför finns det inte ett program som liknar MSI Afterburner för chassi-fläktar och CPU-fläktar? (Jag tror inte att det finns)
Alltså att man helt enkelt ställer in en exakt hastighet för fläktarna istället för att göra en fläktkurva i tex SpeedFan.

Mer info angående kopplingen mellan fläkt och moderkort

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Cougar vortex tycker jag var trevliga.

En fläktkontroller av något slag är inte att förakta för att hitta "sweetspot" (rpm vs oväsen)