Permalänk
Medlem

Fläkt i TV

Fläkten i min Samsung LE40A656 har börjat låta illa, dags att byta ut den tänkte jag.
Skruvade upp TVn och tittade, 3-pin... trevligt blir ju enkelt.. men sen såg jag själva fläkten..

Vad är det för fläkt egentligen och vart hittar man en ny? Ser ju ut som en axial, men det är monterad under pcb:n så den borde kyla "radialt".
Google ger mig inga bra svar..

Har redan mailat samsung och jag hoppas komma billigare undan än de 30$ med frakt som amazon ger mig. (då ser den dessutom annorlunda ut, som en vanlig fläkt "hel" inte "halv" som denna). Hittar heller inget likande hos ELFA.

Permalänk
Medlem

Om måtten stämmer kanske du kan modifiera/såga till en vanlig chassifläkt?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

köp en vanlig fläkt och klipp bort halva ramen bara
borde funka

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Det är ju det enklaste..
Men eftersom den är monterad så konstigt så vet jag inte riktigt vilken modell man ska gå på.

Hittade ett bild på skiten, den delen som kyls är alltså den dammiga saken i ovankant på bilden :

Normalt så hade den blåst luft "rakt in", men eftersom en del av fläkten är borttagen så antar jag (med tanke på dammet) att luften istället går "upp".
Är det bättre att gå på en fläkt som har lite högre tryck? så att den "orkar" trycka luften i fel riktning?

Permalänk
Medlem

Jag bytte fläkt i en samsung tv till en kompis (kommer inte alls ihåg model) och den såg nästan likadan ut men annat namn och det var en 70mm fläkt.
Var lika fundersam som du var först men efter lite testande med en 120mm dålig papst fläkt jag hade liggandes så kom jag till slut på att jag kunde skruva fläkten i bakstycket istället och fick då ett litet mellanrum till chassit som den satt skruvad i (som bilden).
Så köpte hem två st noctua 120mm fläktar (dom med minst varvtal) vart två st för det fick plats och ifall en inte skulle räcka till (och det fanns 4-5 st uttag för fläktar i tv'n).

Det jag gjorde var att helt enkelt bara skruva fast fläkten med den vanliga tjocka fläktskruven

Visst så var ju ventilationshålen lite för små men det går att borra upp dom heller som jag gjorde ta en tjockare trå,plåtskruv och skruva i så blir hålet större och sen när fläktskruven väl kan få fäste så är det bara att skruva i den och så har du rätt storlek (gör detta utan fläkten först det blir lättast).
Det lilla problem jag hade var att endast tre skruvar gick att skruva i det sisat hålet passade inte alls så där vart det ingen men det gör ju inte mycket.

Efter detta så var tv'n tystare än när den var ny (då hördes fläkten lite fårn sittplats när det var tyst) dvs dom hördes inte ens när man stog framför tv'n när det var tyst efteråt.
Och dom flyttade MYCKET mera luft den gamla fläkten kände man knappt att den flyttade nåt och luften var ganska varm som kom ur tv'n men nu så känns luftflödet en bra bit över tv'n och den är mycket kallare (man känner även att det drar in luft i nederkanten på tv'n med vilket man inte gjorde innan).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blk:

Fläkten i min Samsung LE40A656 har börjat låta illa, dags att byta ut den tänkte jag.
Skruvade upp TVn och tittade, 3-pin... trevligt blir ju enkelt.. men sen såg jag själva fläkten..

Vad är det för fläkt egentligen och vart hittar man en ny? Ser ju ut som en axial, men det är monterad under pcb:n så den borde kyla "radialt".
Google ger mig inga bra svar..

Har redan mailat samsung och jag hoppas komma billigare undan än de 30$ med frakt som amazon ger mig. (då ser den dessutom annorlunda ut, som en vanlig fläkt "hel" inte "halv" som denna). Hittar heller inget likande hos ELFA.

Perfekt exempel då man bör testa uppsmörjning. Har räddat massor av redan missljudande fläktar på detta sätt. Helsyntet 0W-30 motorolja ger den bästa livslängden och tillräcklig utfyllnad och filmstyrka för att tysta glappande lager.

Lyft på etiketten, droppa i 3 droppar, rotera fläkten samtidigt som du trycker fläkten upp och ner så att oljan verkligen kommer åt.

Gjort så sedan minst 10 år och har glidlagrade sunkfläktar i billiga lådor som jag smorde 2003 och som fortfarande snurrar, i tystnad. Just de fläktarna slamrade ordentligt när jag smorde. Symaskinsolja och annat håller inte alls lika bra, så kör på högkvalitets motorolja enligt ovan, så slipper du göra om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Perfekt exempel då man bör testa uppsmörjning. Har räddat massor av redan missljudande fläktar på detta sätt. Helsyntet 0W-30 motorolja ger den bästa livslängden och tillräcklig utfyllnad och filmstyrka för att tysta glappande lager.

Lyft på etiketten, droppa i 3 droppar, rotera fläkten samtidigt som du trycker fläkten upp och ner så att oljan verkligen kommer åt.

Gjort så sedan minst 10 år och har glidlagrade sunkfläktar i billiga lådor som jag smorde 2003 och som fortfarande snurrar, i tystnad. Just de fläktarna slamrade ordentligt när jag smorde. Symaskinsolja och annat håller inte alls lika bra, så kör på högkvalitets motorolja enligt ovan, så slipper du göra om.

Står 2 ball på fläkten, så jag antar att den är kullagrad.
Dåligt med motorolja, har 5-56 och kedjevax vad tror du om det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blk:

Står 2 ball på fläkten, så jag antar att den är kullagrad.
Dåligt med motorolja, har 5-56 och kedjevax vad tror du om det

Odugligt, tyvärr. 5.56 varar i någon vecka om du har tur. Kullagrad fläkt som börjat skramla kan bli svår att få helt tyst igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sleeva kablarna i TVn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

ALL rostlösning är värdelös att använda om man ska smörja något!
Visst det smörjer ett kort tag MEN efter att allt har avdunstat (MAX några dagar) så har även den befintliga oljan,fettet,etc som smorde försvunnit med pga rostlösaren löser upp oljan,fettet.
DVS efter några dagar så är det mindre smort än innan rostlösaren användes.

Inte nog med det utan röstlösarna drar även till sig vatten efter ett litet tag och kan då i värsta fall inebära att lagret börjar rosta.
Visst just när du sprutar på röstlösaren så är den vatten avvissande och kan då i nödfall användas till detta MEN det kan leda till mer problem efter ett tag.

Med andra ord ska en röstlösare INTE användas till annat än att lösa röst,fastrotade saker och direkt efteråt detta (om saken ska användas) smörjas in med olja,fett.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Man kan köpa originalfläkten från Convena

Länken för att beställa fläkten är http://www.convena.com/MKTP/tradepoint/b2c/ui/Catalog/item.as...

Jag köpte en (med frakt var priset 501 kr) och monterade den idag, funkar perfekt (naturligtvis).

Permalänk
Medlem

Fläkten är där för att luften skall cirkulera. Kan inte se att någonting på kretskortet kräver direkt kylning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W