Ny server, synpunkter

Permalänk
Medlem

Ny server, synpunkter

Hej,

Tänkte införskaffa ny hårdvara till min server, eller rättare sagt byta ut hela rubbet. Servern används som webserver (upload/hosting av filer), streamer till datorer i nätverket, Teamspeak och diverse spel (Mincraft, CS etc) vid behov. Kör även Wake on LAN applikation för att starta datorer i nätverket remote samt lite andra småapplikationer.

Nuvarande servern har följande specifikationer:
A8N32-SLI Deluxe
3GB DDR 1
AMD Athlon 64 3500+ 1 Core (Socket 939)
Geforce 9600 GT
Antec Super Lanboy
450w nätdel av något märke
160GB Systemdisk IDE
Win 7 Ultimate 32bit

Som ni ser är det inte mycket att hänga i granen, den funkar fortfarande och har tuffat på bra, konstant i 2½ år med uppehåll för oplanerade strömavbrott eller liknande handhavande fel. Jag tänkte att det är lika bra att skaffa nya delar innan korvmojjen klappar igen och jag står där med skägget i brevlådan.
Har dragit ihop en lista på saker som jag tycker är prisvärda och täcker mina behov.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1885642/server (Har diskar)

Synpunkter på min lista vill jag gärna att ni skall komma med, är det något som ni skulle gjort annorlunda?
Jag har några krav; moderkortet ska ha 8st SATA-portar, chassit 8st HDD-platser, gärna kvalitetsnätdel och ingen överskridning på 5000kr som är maxbudget.
Skall köra 2008 R2 (Fixar via MSDNAA).

Så återkoppla gärna med synpunkter, jag är öppen för förslag.
Edit: Ändrade nätdel till NZXT HALE90 550W 80+ Gold pga av 8st SATA-strömportar.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

200 visningar och inget svar, antar att mitt val är är bra.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det ser bra ut. Det enda som stack i ögonen var endast 8 GB RAM nu när 16 GB kostar nästan ingenting, samt lite väl dyrt nätaggregat? Du behöver knappast 550W för att driva det där och i mina ögon är NZXT ett riktigt crapmärke. Har dock inga personliga erfarenheter med just det där nätaggregatet skall nämnas.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

16GB ram borde du ju ha, annars ser jag inget problem med det

Permalänk
Medlem

Satsa på 16gb minne och med följande PSU.
http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...
Behöver ni mer kräm än så på PSUn?
Nope, kommer bli förvånad om den drar över 150w load i utaget.

Om du måste ha 8 s-ata strömkontakter kör på denna PSUn istället.
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tycker det ser bra ut. Det enda som stack i ögonen var endast 8 GB RAM nu när 16 GB kostar nästan ingenting, samt lite väl dyrt nätaggregat? Du behöver knappast 550W för att driva det där och i mina ögon är NZXT ett riktigt crapmärke. Har dock inga personliga erfarenheter med just det där nätaggregatet skall nämnas.

Jag håller med dig, RAM kostar nästintill obefintligt! Men jag kommer aldrig att använda 8GB, det enda som kommer att dra upp minnesanvädningen är Minecraftservern med fler än 5 spelare som åker upp vid behov. Jag har ingen erfarenhet av NZXT, har sökt på nätet och inte hittat något direkt dåligt med just det nätagget, självklart har alla produkter måndagsexemplar och bortser man från de så ser nätdelen riktigt lovande ut.

Skrivet av Wully:

16GB ram borde du ju ha, annars ser jag inget problem med det

Som jag skrev ovan, ser ingen användning för 16GB RAM, och argumentet bara för att det är billigt känns inte motiverande. Jag har klarat mig med ovanstående hårdvara i två år, så om nu behovet skulle uppstå så är det bara att införskaffa 8GB extra.

Skrivet av Tancoll:

Satsa på 16gb minne och med följande PSU.
http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80...
Behöver ni mer kräm än så på PSUn?
Nope, kommer bli förvånad om den drar över 150w load i utaget.

Om du måste ha 8 s-ata strömkontakter kör på denna PSUn istället.
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Jag vill ha 8 SATA-strömkontakter just för att jag har 8 diskar. Sedan vill jag ha lite mer kraft ifall min huvuddators nätdel stämplar ut, samt att om jag vill stoppa in lite extra diskar eller annan hårdvara så slipper jag anpassa mig efter nätagget. Jag förstår tänket med att det är onödigt att ha för stor nätdel till ett system som inte kommer att använda de, håller fullt med. Men som jag skrev valde jag NZXT nätagget då det jag har läst känns bra och passar mina behov vid eventuell uppgradering av hårdvara.

Jag tackar för alla synpunkter, alltid intressant att se hur andra tänker.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gonjer:

Jag har ingen erfarenhet av NZXT, har sökt på nätet och inte hittat något direkt dåligt med just det nätagget, självklart har alla produkter måndagsexemplar och bortser man från de så ser nätdelen riktigt lovande ut.

Jag vill ha 8 SATA-strömkontakter just för att jag har 8 diskar. Sedan vill jag ha lite mer kraft ifall min huvuddators nätdel stämplar ut, samt att om jag vill stoppa in lite extra diskar eller annan hårdvara så slipper jag anpassa mig efter nätagget. Jag förstår tänket med att det är onödigt att ha för stor nätdel till ett system som inte kommer att använda de, håller fullt med. Men som jag skrev valde jag NZXT nätagget då det jag har läst känns bra och passar mina behov vid eventuell uppgradering av hårdvara.

Jag tackar för alla synpunkter, alltid intressant att se hur andra tänker.

Kan du tänka dig 80+ Bronze-certifiering är ju exempelvis Be Quiet! Pure Power L7 550W eller OCZ ZT 550W rätt mycket mer prisvärda i min mening.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan du tänka dig 80+ Bronze-certifiering är ju exempelvis Be Quiet! Pure Power L7 550W eller OCZ ZT 550W rätt mycket mer prisvärda i min mening.

Absolut, mer prisvärt! Tyckte att det hade varit lärorikt att testa ett 80+ Gold just bara för att, lite dubbelmoral :), men 80+ Bronze har jag testat och tyckte att det inte är något speciellt med de.
Kommer troligtvis vara samma sak med 80+ Gold som med Bronze, men man måste testa så man vet till nästa gång.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gonjer:

Absolut, mer prisvärt! Tyckte att det hade varit lärorikt att testa ett 80+ Gold just bara för att, lite dubbelmoral :), men 80+ Bronze har jag testat och tyckte att det inte är något speciellt med de.
Kommer troligtvis vara samma sak med 80+ Gold som med Bronze, men man måste testa så man vet till nästa gång.

Glöm inte att nätaggregatet måste ha en relativt stor last för att komma upp i verkningsgraden. Det vill säga, har du ett 550W-agg och lastar det till 50% är verkningsgraden långt ifrån 80 procent.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Funderar på om det inte är värt att ta en http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz... istället.
Just ur strömförbrukingsläget. Om elen ingår i hyran/avgiften behöver du ju inte oroa dig.
Bara en enkel synpunkt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Funderar på om det inte är värt att ta en http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz... istället.
Just ur strömförbrukingsläget. Om elen ingår i hyran/avgiften behöver du ju inte oroa dig.
Bara en enkel synpunkt helt enkelt.

Elen ingår i hyran

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Elen ingår i hyran

Lyx

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tycker det ser bra ut. Det enda som stack i ögonen var endast 8 GB RAM nu när 16 GB kostar nästan ingenting, samt lite väl dyrt nätaggregat? Du behöver knappast 550W för att driva det där och i mina ögon är NZXT ett riktigt crapmärke. Har dock inga personliga erfarenheter med just det där nätaggregatet skall nämnas.

De NZXT-nätagg som tillverkas av Super Flower är väldigt bra. Ska vi tala crapmärke för nätagg tänker jag direkt på OCZ...

On topic, kolla på XFX Core 450W istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W