Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk

Hej! Nu är det så att när jag skulle städa datorn och använde mig då av en burk med tryckluft, vinklade burken snett och å for det ut massa "vätska" på moderkortet och grafikkortet. Är allting förstört nu eller kan jag vara lugn?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Fick det på en bärbar en gång, blåste in luft i utblåset o då kom det sån där vätska. Men det var inga problem då, den startade som vanligt och fungerar än. Det här var i slutet på augusti förra året.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

I tryckluftsburkar så är luften under så högt tryck så det blir en vätska. Ditt moderkort kommer inte ta skada av det (om det inte råkar vara igång)

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk innehåller inte luft, utan någon annan gas som har lite mer lämpligt ångtryck vid rumstemperatur och därmed kan emballeras i vätskefas i en vanlig sprayburk. Det som sprutat ut är gasen, fast i vätskeform. Den kokar av tämligen omedelbart när den kommer ut i atmosfärstryck.

Som sagt, så länge datorn inte igång är risken att det går åt helvete minimal när det där händer, och enligt min erfarenhet är det alltid frågan om kolväten, ibland i sin naturliga form, ibland klorerade/fluorerade, vilka inte är elektriskt ledande . Man bör ändå vara försiktig och försöka undvika det, eftersom det blir oerhört kallt när vätskan kokar av, och man får lokalt väldigt låga temperaturer, vilket får materialet att krympa. Det blir mekaniska påkänningar, och därmed finns alltid en liten risk att något rent fysiskt går sönder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Inga probs vänta lite innan du drar igång grejorna.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.