Permalänk
Medlem

Överklocka AMD PII 955 BE?

Som uppföljaren till min andra tråd tänkte jag
fråga lite saker angående kylningen. Jag är väl informerad över att man inte skall använda moderkortens
'enkla lösningar' när man ska överklocka, men för skojs skull testade jag klocka upp min processor till
3.8ghz vilket var stabilt nog (kollar förstås med prime 95). Men temperaturen höll sig upp till 59-60 grader.

Vad jag märkte programmen göra var att öka multipeln till runt 16.5x och FSB'n till 230 för att få ~3.8ghz

Tyder det på att jag behöver byta ut min CM Hyper 212 plus kylfläns till något tyngre? Det kan ju vara
så att dessa program ökade min vcore etc lite onödigt högt också. Man vill ju inte gå över 1.5 v på processorn.

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 - låter denna som en bra lösning? Eller ska jag hålla
mig till 100% luft kylning?

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Behåll din kylare, ställ volten på 1.40-1.45 så borde det vara okej. Annars är din temp helt okey!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Behåll din kylare, ställ volten på 1.40-1.45 så borde det vara okej. Annars är din temp helt okey!

Hmm nu när jag går in på bios ser jag flera alternativ. Jag testade köra
4ghz med multipeln på 20x, och jag tror (är lite osäker) att jag satte vcore på 1.45?
Lite osäker på hur "Offset" fungerar.

Här har ni bilder på mina alternativ.

Dold text
Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Beror på hur högt du vill gå, ska du inte högre än 3,8 så är det ok...men du ligger precis på gränsen vad gäller tempen...PII 955BE börjar trottla vid 60-62C vilket gör att du antingen får BSOD eller dator "fryser".

Vill du högre så ja då behöver du en bättre kylare. Skillnaden mellan "amatörvatten" och "tyngre" luftkylare är minimal, många gånger är stora luftkylare bättre än dom vattenlösningarna som finns färdiga. Så länge du får plats så köp en så stor luftkylare du kan om du vill klocka.

T.ex :
http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14
http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit
http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Har du inte så bra koll på hur det fungerar, så skiter i fsb i början och överklocka bara med multipeln och volten. Jag kommer upp i 4.3 på 1.5v så, men jag tror jag har ett ganska bra ex den automatiska överklockningsgrejen brukar göra konstiga grejer med tex minnena. :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Beror på hur högt du vill gå, ska du inte högre än 3,8 så är det ok...men du ligger precis på gränsen vad gäller tempen...PII 955BE börjar trottla vid 60-62C vilket gör att du antingen får BSOD eller dator "fryser".

Vill du högre så ja då behöver du en bättre kylare. Skillnaden mellan "amatörvatten" och "tyngre" luftkylare är minimal, många gånger är stora luftkylare bättre än dom vattenlösningarna som finns färdiga. Så länge du får plats så köp en så stor luftkylare du kan om du vill klocka.

T.ex :
http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14
http://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit
http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...

En sån behöver han inte. Min kommer upp i 51c max på 1.5v med en be quiet dark pro c1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Testade öka Cpu offset voltage till 1.50v och multipen till 20x för att få 4ghz. Som innan kraschar datorn efter några få sekunder efter jag sätter igång prime 95. Temperaturen han inte komma upp i mer än 53 grader så det verkar inte vara temperaturen som
orsakar krascherna. Även 4ghz vid 1.45v funkar inget vidare.

Jag testade dock att sätta multipeln till 19x för att få 3.8ghz med 1.5v. Nu verkar det köra stabilt, och temperaturen håller sig runt 57-58 än så länge (testat i 10 minuter).

Jag har en 955 BE C3 modell så den skall kunna gå längre än 3.8ghz enligt en hel del sidor, så jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Jag kanske skall stanna runt 19x med multipeln och börja höja FSB'n istället för att få upp till 4ghz? Det går ju även öka CPU/NB som andra sidor nämner, kan 1.100v vara för lite kanske?

EDIT: En annan grej jag märker är att när jag väl höger vcore till 1.45 så får jag ändå upp vcore'n till 1.488v när jag väl stress testar, som innan förstår jag mig inte på varför eftersom jag bara höjde med 0.05 volt.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Tack för svaren

Testade öka Cpu offset voltage till 1.50v och multipen till 20x för att få 4ghz. Som innan kraschar datorn efter några få sekunder efter jag sätter igång prime 95. Temperaturen han inte komma upp i mer än 53 grader så det verkar inte vara temperaturen som
orsakar krascherna. Även 4ghz vid 1.45v funkar inget vidare.

Jag testade dock att sätta multipeln till 19x för att få 3.8ghz med 1.5v. Nu verkar det köra stabilt, och temperaturen håller sig runt 57-58 än så länge (testat i 10 minuter).

Jag har en 955 BE C3 modell så den skall kunna gå längre än 3.8ghz enligt en hel del sidor, så jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Jag kanske skall stanna runt 19x med multipeln och börja höja FSB'n istället för att få upp till 4ghz? Det går ju även öka CPU/NB som andra sidor nämner, kan 1.100v vara för lite kanske?

EDIT: En annan grej jag märker är att när jag väl höger vcore till 1.45 så får jag ändå upp vcore'n till 1.488v när jag väl stress testar, som innan förstår jag mig inte på varför eftersom jag bara höjde med 0.05 volt.

Ibland har man otur med sin processor :/
Se om du kan få 3.7GHz med betydligt lägre Vcore? Skulle vara en mer värd överklock isf..

Also: Har du kollat i CPU-Z eller liknande program för att se efter att du får rätt Vcore matad till processorn när du belastar den? Annars kanske du måste höja Load Line Calibration lite i UEFI för att få ut rätt Vcore så att processorn håller sig stabil

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

En sån behöver han inte. Min kommer upp i 51c max på 1.5v med en be quiet dark pro c1

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men skillnaden är att han redan är uppe i 60C med den kylaren han har och alltså behöver han en bättre. Då CM212 redan är en väldigt bra kylare så behöver han upp på dom "stora" för att få ner tempen mer.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ibland har man otur med sin processor :/
Se om du kan få 3.7GHz med betydligt lägre Vcore? Skulle vara en mer värd överklock isf..

Also: Har du kollat i CPU-Z eller liknande program för att se efter att du får rätt Vcore matad till processorn när du belastar den? Annars kanske du måste höja Load Line Calibration lite i UEFI för att få ut rätt Vcore så att processorn håller sig stabil

Jo jag kollar detta med Asus Sensor Recorder samt zpu-z, och det verkar som att moderkortet alltid matar mer än vad jag har satt det på. 1.45v blir alltid betydligt mer vid belastning, runt 1.488v. Och dettar gör jag med "Offset" iställer för "manual" på CPU & NB Voltage mode.

Just nu kör jag med 3.8ghz på med 'Turbo unlocker' (multipel på 18x) och en FSB på 210 genom Asus AI suiteII...vilket verkar vara mer stabilt än att köra allt manuellt genom att bara öka multipeln och Vcore'n. Vcore håller sig på 1.464v när man egentligen har satt den på 1.4v rakt av. Temperaturen håller sig till 59 grader i load.

Det är något jag inte gör rätt med andra ord för om man kör manuellt får jag både sämre resultat i 3Dmark06, och att datorn blir ostabil.

Angående kylaren har jag bytt ut fläkten jag fick med mot två stycken Gentle typhoon 12 mm fläktar som går i 1225rpm konstant.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Jo jag kollar detta med Asus Sensor Recorder samt zpu-z, och det verkar som att moderkortet alltid matar mer än vad jag har satt det på. 1.45v blir alltid betydligt mer vid belastning, runt 1.488v. Och dettar gör jag med "Offset" iställer för "manual" på CPU & NB Voltage mode.

Just nu kör jag med 3.8ghz på med 'Turbo unlocker' (multipel på 18x) och en FSB på 210 genom Asus AI suiteII...vilket verkar vara mer stabilt än att köra allt manuellt genom att bara öka multipeln och Vcore'n. Vcore håller sig på 1.464v när man egentligen har satt den på 1.4v rakt av. Temperaturen håller sig till 59 grader i load.

Det är något jag inte gör rätt med andra ord för om man kör manuellt får jag både sämre resultat i 3Dmark06, och att datorn blir ostabil.

Angående kylaren har jag bytt ut fläkten jag fick med mot två stycken Gentle typhoon 12 mm fläktar som går i 1225rpm konstant.

Till att börja med, vcore kommer att variera, det värdet du ställer in är bara vad moderkortet försöker hålla sig nära. Hur noggrannt det bli beror på hur hårt du ställer in Load Line Calibration, ihop med hur noga moderkortets strömkretsar faktiskt kan komma.

Se det som att du ställer in ett medel, sen finns det olika stor tolerans på hur mycket upp och ner det kan variera från det medelvärdet.
Offset vet jag inte heller hur det funkar, jag kör manuellt på 1,425 och det kan variera uppåt 1,46 nånting i full load med IntelBurnTest.

Det stabilaste för mig var att kombinera FSB 237MHz med multipel 17 på CPUn för 4029Mz.
Då hamnade CPU/NB på 2370MHz och minnena på 1581Mz (för stabilitet och fart rekommenderas 3x minnet i single, dvs mina 1600-minnen räknas som 800, 3x800=2400MHz)

HT-link ställde jag så nära 2000 som möjligt fast högre, så den blev 2133MHz.
Minnena fick jag dessutom ställa in manuellt på 1,5V och DRAM Timing på 9-9-9-24-41 med Command Rate 2T, för att de skulle gå i den hastigheten.

Sen varierar det ju hur hög spänning man måste ha från CPU till CPU, samt hur varma de blir, jag kör med en Phanteks dubbeltornkylare med dubbla 140mm-fläktar och även med den kommer jag uppåt 57-58 grader efter ett par rundor av IntelBurnTest i High memory setting. Tänk även på att det kan vara strömkretsarna och nordbryggan som blir för varma även om CPUn är inom gränserna ibland, det problemet hade jag på mitt gamla moderkort som inte hade någon kylfläns på dem.

3,8GHz är ju en bra boost ändå

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jo det är en fin boost, men duger 3.8ghz för att inte flaska mina grafikkort?

Jag får nämligen ungefär 50-55 fps fortfarande, även om jag överklockar mina grafikkort gör det knappt en skillnad, så jag antar att det är dags för ett nytt mobo+cpu rigg..

Mitt slutgiltiga resultat i 3DMark06

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip.F:

Jo det är en fin boost, men duger 3.8ghz för att inte flaska mina grafikkort?

Jag får nämligen ungefär 50-55 fps fortfarande, även om jag överklockar mina grafikkort gör det knappt en skillnad, så jag antar att det är dags för ett nytt mobo+cpu rigg..

Mitt slutgiltiga resultat i 3DMark06
https://dl.dropbox.com/u/35066875/3.8ghz%20test1.PNG

50-55fps i vilka spel och upplösningar? En del spel är ju väldigt CPU-beroende som t.ex. WoW där även en snabb i7 kan dippa ner till 40fps då och då, eller BF3 som gillar både många kärnor och snabbare CPU, medan många andra spel klarar sig på en halvgammal quad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

50-55fps i vilka spel och upplösningar? En del spel är ju väldigt CPU-beroende som t.ex. WoW där även en snabb i7 kan dippa ner till 40fps då och då, eller BF3 som gillar både många kärnor och snabbare CPU, medan många andra spel klarar sig på en halvgammal quad.

Spel som battlefield 3 @ 1920 x 1080 på medium - low. Online då, eftersom jag bara lirar spelet med multiplayer. Så jag kan tänka mig att spelet
är väldigt cpu intensivt med 64 spelare. Övriga spel jag spelar klarar sig fint som de är. Kan även nämna att vid intensiva strider dippar fps'en ned till ~45 fps

Detta med microstutter är inte alls trevligt som ni kan tänka er

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M