överclockar trots defualt inställningar samt reflash av bios?

Permalänk

överclockar trots defualt inställningar samt reflash av bios?

Tjena!

Jag har ett Sabertooth Z77 och en i5 3570k. Har vart inne i bios och provat överklocka genom att hoppa mellan standard och turbo mode. Då standard håller CPUN på max 3.4GHz och turbo på 4.2GHz. Det har gått hur bra som helst att byta mellan dessa modesen fram tills idag.

Men nu när jag körde några benchmarks på standard inställningen, märkte jag att det stod att min CPU kör i 3.8GHz. Går in i bios och såg att jag har standard inställningen vald, men när jag går in Advanced mode och ai Tweaker står det Target turbo ratio: 3800MHz.

Har provat trycka på defualt settings, det har inte hjälpt. Har tillochmed reflashat bios, det har heller inte hjälpt.

Vad kan jag göra för att få tillbaka till att det skall vara 3.4GHz på standard inställningen, som det tidigare varit? Och vad kan orsaken till detta vara?

Tack på förhand!

Permalänk

Gick in i AI suite och tryckte på Turbo V för att se hur där ser ut. Har provat trycka på restore defualts men ingenting händer, men jag antar att den röda biten på alla coresen indikerar överklock? Är inte alls insatt i detta och vågar inte dra ner dessa själv. Tycker bara det är konstigt att den överklockar på defualt inställningar. Några idéer?

Permalänk

1. Överklocka aldrig i 3:e parts mjukvara, överklocka alltid i BIOS (eller UEFI som det heter nu).
2. Överklockning med energispar/speedstep påslaget är att avråda. Lås den till max-hastighet om du vill ha en jämt prestanda.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Överklocka aldrig i 3:e parts mjukvara, överklocka alltid i BIOS (eller UEFI som det heter nu).
2. Överklockning med energispar/speedstep påslaget är att avråda. Lås den till max-hastighet om du vill ha en jämt prestanda.

Jag har inte överklockat i 3:e parts mjukvara, har endast överklockat i bios. Visade på den bilden över bara hur AI suite visade min prestanda. Har provat återställa default inställningar i bios men har icke gjort någon skillnad.

Vart hittar jag speedstep?