Permalänk

Hjälp dator startar ej

Hej idag bytte jag kylpasta på processorn och nu får jag ingen bild allt annat flyter på ,det finns en lampa på chassit som indikerar att man kan få bild men den lyser bara före jag startar då jag tog bort processorn märkte jag att det var 3 böjda pinnar som jag böjde tillbaka till rätt possition.nu får jag ingen bild,och jag har kollat alla kablar

tacksam för svar

Permalänk

kan vara att processorn trasig, men börja med att reseta bios?
en lampa på chassit bör ju inte indikera att du kan få fram bild, kanske en HDD led?

Permalänk

Ja det är det

Permalänk

ser inget annat val än att testa med en annan cpu

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk

Ingen av mina kompisar eller nån närheten har samma CPU elr moderkkort =service till nån datorbutik

Permalänk

hade samma problem på en p4 processor med att den startade pep till sen ingen bild och så fort man tryckte på reset knappen på chassit ett par ggr så gick det. Och det var böjda pinnar som orsakade det.

men som det låter det du säger så är det nog att byta processor om inget annat hjälper. Dock ingen dyr historia i dagsläget ändå max typ 2 tusen kr om du ska ha en av det bättre varianterna

Permalänk

Den kostar 124 euro här i min stad (Finland)

Permalänk

det är ju billigt =D men som sagt att köpa nytt är ju sissta lösningen pröva så mkt truble shooting som möjligt innan köp att spendera pengar på processor och sen se att den gammla funka fint kan vara lite drygt det med =P

gl med det iallafall hoppas det löser sig

Permalänk

tack får föra den på service (verkar som allt jag rör i pajar

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att bara titta och känna när man misstänker glapp. Man måste ta loss allt som dina armar varit i närheten av. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta tillbaka ordentligt. Har du tur så var det även något annat.

Glöm inte att kolla upp andra saker som tex andra änden av skärm kabeln som sitter i skärmen som kan ha lossnat utan att du märkt det. Ta bort allt som inte behövs för att alltid få bild för det händer att struntsaker som tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar osv blockerat så att man inte fått bild. Dessutom är det lättare att gå igenom datorn med färre saker inblandat.

Ta det lugnt. Sitt framför TV eller andra datorn när du arbetar så att du inte har tråkigt eller stressar i onödan.