Permalänk
Avstängd

Vattenkylnings frågor - Köpa block osv

Hallå där, Jag tänkte köpa mig vattenkylning för att kyla cpu och två st grafikkort i datorn. Jag har vart med och hjälpt en kompis sätta ihop hans vattenkylning så jag har iaf ett litet hum om hur det fungerar vid själva monteringen. Men det är delarna jag kan behöva hjälp med Satte ihop ett litet paket och tog en bild, kom gärna med förslag på ändringar eller om jag har valt något helt galet. Är lite osäker ang nipplar och storlek på dem, så att man får samma i hela systemet tänkte jag

*Tänkte köpa vanligt batterivatten på en mack och blanda med glykol därför är inte något vatten valt i detta paketet.

Min dator har jag skrivit ner i sign.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk

Tänker börja med en fråga innan jag kommer med mer synpunkter men vad är dit mål med vattenkylningen? Ett tyst system? Att kunna överklocka mer?

Lite synpunkter. Jag är nojig själv och skulle aldrig snålat in de fåtalet kronor det kostar extra att gå över till kompression fittings istället, det känns helt enkelt säkrare.

Sen en 240 radiator till en 2600k och 2 st 680, Det kommer funka med högljuda högvarviga fläktar, men tvekar på att du kommer få bättre temps än vad du har nu, i alla fall om du ska hålla dig till samma ljudnivå!

Och sist, använd inte glykol, köp en silver killcoil istället så slipper du tillsatser i vattnet helt

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är på tok för liten radiator för att kyla en 2600k och två 680. Så antingen väljer du en större radiator/fler radiatorer eller så bör du nog fundera på att plocka bort något ur loopen (dvs antingen kyler du bara processorn eller bara grafikkorten).

Permalänk
Avstängd

Tackar för svaren!

Jag hade nog tänkt att överklocka en ganska bra bit, så en mycket större radiator är att föredra ? En 360 kanske är lika bra att gå på en gång? Jag hade tänkt att använda mig av "Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm" då jag tycker att dem har ett väldigt behagligt ljud

lanbonden: "kompression fittings" jag ser att det finns väldigt mycket olika storlekar på dem, hur fungerar det rent praktiskt ? Sätter man en vanlig nippel i tex cpu blocket och sedan en kompression i slangen eller hur funkar just den biten ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Skrivet av Syhndel:

Tackar för svaren!

Jag hade nog tänkt att överklocka en ganska bra bit, så en mycket större radiator är att föredra ? En 360 kanske är lika bra att gå på en gång? Jag hade tänkt att använda mig av "Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm" då jag tycker att dem har ett väldigt behagligt ljud

lanbonden: "kompression fittings" jag ser att det finns väldigt mycket olika storlekar på dem, hur fungerar det rent praktiskt ? Sätter man en vanlig nippel i tex cpu blocket och sedan en kompression i slangen eller hur funkar just den biten ?

En 360 rad kommer fungerar bättre, men kommer nog få det jobbigt själv också, vi pratar ändå om 400W värme som ska bort oklockat och klart mer om du klockar. Dessutom är radiatorn du valt designad för lågvarviga fläktar (vilket verkligen inte en 1850RPM fläkt är!) och en pump med sämre flöde. Beroende på vad du har för chassi och att du vill överklocka en "bra bit" kanske det är värt att titta på tex en 360 plus en 240 rad?

Kompression fittings fungerar precis som en vanlig nippel att du fäster den i blocket, skillnaden är att du har en metall ring som du skruvar fast utan på nippeln och slangen som klämmer fast den. Svårt att förklara med kolla lite på youtube för att se hur de fungerar tex http://www.youtube.com/watch?v=DxHpaV8i_Xs

Permalänk
Avstängd

Tackar för länken, jo det verkar ju vara rätt mycket bättre att köra med kompression fittings än den vanliga som man sätter fast med en klämma runt slangen. Cpun jag använder fungerar i 5ghz och det är väl i dem ghz´en jag vill använda den i en 360rad kanske man kan ha stående utanför datorlådan på högkant (bakom datorn) och sedan placera en 240 rad inne i chassit.

Annars är jag helt öppen för förslag, finns det nån radiator som presterar bättre så att det räcker att ha en 360 rad så kan jag köpa en sådan Tex "EK CoolStream XTX 360" såg ganska maffig ut

EK-CoolStream RAD XT 480 Ser ganska stor ut också, jag skulle helst vilja ha bara 1 rad för utrymmet är begränsat

Ändrade om lite bland delarna.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

EK-CoolStream RAD XT 480 tycker jag ser riktigt bra ut!

Satte ihop ett "kit" på inet, tog bla en bättre pump. Kanske den bästa ?

*Såg att jag gjorde ett fel, du skall ha 19/13mm slangen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Tackar för alla svar!

La till lite extra fittings man vet ju aldrig då är det bara frågan klarar en 480 rad av att kyla min delar, tänkte ha 4st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm på den till att börja med, sedan kan man ju alltid sätta 4till på andra sidan av radiatorn så att säga

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk

rekommenderar att du har mer radiatoryta/en mycket bättre 480 rad för allt det där. du lär inte ha ett allt för tyst system med det du har valt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tedwallpro:

rekommenderar att du har mer radiatoryta/en mycket bättre 480 rad för allt det där. du lär inte ha ett allt för tyst system med det du har valt.

Radiator, EK-CoolStream RAD XTX (480) Är den bättre än XT varianten ? Inet hade bara två st 480 rad´s att välja på.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Tackar för alla svar!

La till lite extra fittings man vet ju aldrig då är det bara frågan klarar en 480 rad av att kyla min delar, tänkte ha 4st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm på den till att börja med, sedan kan man ju alltid sätta 4till på andra sidan av radiatorn så att säga

Ett tips, köp några 45* och 90* graders adaptrar till slanganslutningarna, annars blir det oftast väldigt svårt att få till en bra slangdragning.

Permalänk
Skrivet av Syhndel:

Radiator, EK-CoolStream RAD XTX (480) Är den bättre än XT varianten ? Inet hade bara två st 480 rad´s att välja på.

Är inget fan' av EK's radiatorer. Och att kyla SLI 680 med lite OC samt en processor med OC kommer vara tajt med en "budget" 480 radiator från EK.
Medför att du blir tvungen att ha höga fläktvarv vid belastning och tempsen kommer vara höga. och då ser jag ingen mening med att ha just vattenkylning.
XTX'an är helt klart bättre i alla fall om du inte tänker beställa från andra ställen.

Köp hellre en ordäntlig radiator från början, du kommer aldrig ångra dig!
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p6248_XSPC-RX4...

Permalänk
Avstängd

Marcusk> det var ett bra tips ska ta och tänka på vilka vinklar jag behöver ett par 45/90 adaptrar till.

Tedwallpro> tackar för länken, tar och beställer den radiatorn du länkade till och dem andra delarna ifrån inet.se

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd

Så där ja, då tackar jag för all hjälp och alla bra förslag jag fått av er, lägger in en beställning hos inet.se om några timmar tänkte jag

Beställer radiatorn som Tedwallpro tipsade mig om i tråden, istället för EK radiatorn hos inet.se

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Ja en 480 rad är mycket bättre, tänk bara på att den är en halv meter lång också

f.ö. så kanske du vill beställa 4 fläktar istället för 2.

Permalänk

kommer du att få in en 480 radiator i ett HAF-922?

Permalänk
Avstängd

Jag har 2st gentle typhoon fläktar sedan tidigare så det var därför jag bara beställde två st nu

Nje det går nog inte att få in radiatorn in i haf-922, jag får antingen köpa en ny låda, eller köra radiatorn utanför lådan stående på kant bakom datorn. Får kolla om det blir okej att ha det så, ser det för jäkligt ut blir det till att köra ett större chassi istället

Förresten är det torx t6 mejsel man behöver för att skruva isär gtx 680 korten ? har sökt lite runt på nätet och det som nämns verkar vara torx t6 mejsel, den minsta jag har i min "tool box" är nog t10, så jag får ge mig ut på jakt efter en t6´a oxå

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Skrivet av Syhndel:

Jag har 2st gentle typhoon fläktar sedan tidigare så det var därför jag bara beställde två st nu

Nje det går nog inte att få in radiatorn in i haf-922, jag får antingen köpa en ny låda, eller köra radiatorn utanför lådan stående på kant bakom datorn. Får kolla om det blir okej att ha det så, ser det för jäkligt ut blir det till att köra ett större chassi istället

Förresten är det torx t6 mejsel man behöver för att skruva isär gtx 680 korten ? har sökt lite runt på nätet och det som nämns verkar vara torx t6 mejsel, den minsta jag har i min "tool box" är nog t10, så jag får ge mig ut på jakt efter en t6´a oxå

Det är relativt få chassin som det ryms en 480mm radiator i utan att modda. De kändaste är silverstones TJ07 och den nya TJ11, en begagnad TJ07 kan hittas ganska billigt medan nypriserna är grymma. Lian Li har också en del större chassin för vattenkylning. Vad man läser på nätet så lär det behövas en torx t6.

Permalänk
Avstängd

Jag ska testa först hur det ser ut med att ha radiatorn stående på högkant bakom datorn tänkte jag, hoppas det går att få till på nått snyggt sätt, annars så får jag nog kolla på en sådan som du tipsade om "silverstones TJ07". Inet sa att det skulle ta ca 10-12 dagar att få in blocken när dem inte fanns på lager, så i slutet av juni hoppas jag att jag har fått hem delarna och byggt ihop allt

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag har 2st gentle typhoon fläktar sedan tidigare så det var därför jag bara beställde två st nu

Nje det går nog inte att få in radiatorn in i haf-922, jag får antingen köpa en ny låda, eller köra radiatorn utanför lådan stående på kant bakom datorn. Får kolla om det blir okej att ha det så, ser det för jäkligt ut blir det till att köra ett större chassi istället

Förresten är det torx t6 mejsel man behöver för att skruva isär gtx 680 korten ? har sökt lite runt på nätet och det som nämns verkar vara torx t6 mejsel, den minsta jag har i min "tool box" är nog t10, så jag får ge mig ut på jakt efter en t6´a oxå

Köpte mina T6 bits hos Swedol för en billig peng, så ta en titt där om du kan.

Du har valt ett bra kitt helt klart, så du kommer säkert bli nöjd! MEN, jag skulle tänka över om du verkligen vill ha koppar utan nickelplätering? Koppar kommer att missfärgas efter ett tag, vilket iaf jag inte tycker är särskilt snyggt. Även fast EK har haft en usel nickelplätering innan så skulle jag köra på nickelblock före ren koppar alla dagar i veckan, då de kommer att behålla sin glans och se "nya" ut.

Permalänk
Avstängd

Tackar för tipset babianen, beställde en torx t6 ifrån Swedol på en gång Jag läste om EK´s problem med just nickelplätering och därför valde jag koppar versionen. Har inget "fönster" på datorn så kommer inte att se in så mycket, men det är klart byter jag chassi så kanske jag kommer kika in mer ofta

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd

Fick hem radiatorn idag, nu är det bara delarna ifrån Inet.se som fattas, hoppas dem kommer i nästa vecka

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk

Hur har det gått?

Permalänk
Avstängd

Jodå allt är på plats och det gick finemang. Skall dock köpa ett större chassi då det blev lite trångt i mitt nuvarande. Får tacka alla så mycket för hjälpen! Bilder kommer när jag flyttat över alla delar i ett nytt chassi

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |