Nvidia tillkännager Tesla K20 med GK110 – 7,1 miljarder transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GK100 är inställt. Det är dålig planering att pumpa många miljoner i ett projekt som inte lyckas. Hade de lyckats så hade de åtminstone släppt dem som Quadro-kort om din teori ska hålla. Det är dålig planering att sikta för högt, igen. Och det är riktigt dålig planering när man inte lärt sig av att man siktat för högt och fått problem varje generation sedan man bytte namnschema!

GK110 är gjort för att möta Radeon 8000, inte 7000, det misslyckade GK100 skulle möta Radeon 7000.

nVidia har alltså misslyckats när de inte kan producera GK100, och nu tror folk att de leker för att deras kort från nästa generation är så mycket bättre än AMDs från dagens generation. Titta på mitt inlägg två steg upp.

Vad är det för fel med att "sikta högt" när resultatet blev att ett mellansagmentkort idag är värdens snabbaste Gpu.

Utvecklingskostnaden för "inställda" GK100 har nog tagits igen med råge, när NVidia kan ta 1500-2000kr mer för varje 680/670 än vad som var tänkt från början.

Dålig planering? Kanske, vad vet jag. Men jag kallar det definitivt inte för ett misslyckande, snarare en 100%-ig fullträff.

Nu lite Off-T.
När du upprepar ord som "misslyckad", "dålig planering" och "problem" så många gånger som du gör är det väldigt lätt att bli stämplad som fanboy. Jag (och många med mig) har personligen svårt att ta fanboyz på riktigt allvar. Kan bara inte förstå varför det ska vara så svårt att bara glädjas när ett företag kommer med en riktigt bra produkt.

Själv bara älskar jag dessa TVÅ aktörer som fullkomligt krigar om mina pengar. Tänk efter lite, hur skulle det se ut om bara ETT av företagen fanns. Just det, halvtaskiga grafikkort till skyhöga priser.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Nvidia offrade GPGPU för lägre strömförbrukning i GK104. Fördelen var att man snabbt fick ut en "7970 killer" pga enklare konstruktion och enklare drivrutiner. Nackdelen blev att kretsen var sämre för Tesla/Quadro "uppgifter" än den numera avsomnade GK100. Dock tänker Nvidia inte på långa vägar ge upp den marknaden, framför allt pga priserna (vinst per enhet) och prestigen som Quadro korten ger. Nvidia verkar att ta efter Intels strategi med Xeon vs "vanlig" CPU. Innan har Quadro korten alltid baserats på samma kretsar som G-force korten men nu verkar det att ha delas upp. Orsakerna är enkla:

1. Lägra pris för tillverkning av G-Force kretsarna. De flesta entusiaster köper sina grafikkort efter hur det presterar i vanliga prog/spel samt priset. Jag gör det.

2. Lägre ström förbrukning på G-Force kretsarna. Vilket betyder mindre värme i datorn, mindre nätaggar, billigare kylningslösningar, enklare att överklocka mm.

3. Quadro korten kostar idag 10-30K (Ok det det finnes billigare "snik" versioner men billiga är de inte). De flesta sitter i servrar och workstations för 50-200K. Där betyder strömförbrukningen mindre. Om man har betalt 100 000:- för en workstation så bryr man sig inte om att den drar 1000:-/år i högre strömförbruknig! Och sådana system överklockas nästan aldrig.

4. Eftersom de flesta workstations har presstandard Xeon i sig och därför redan bra kyllösningar, så värmen är inget problem.

Som sagt så verkar GK110 att i första hand komma i Quadro version. Det ironiska i det hela är att om G-Force versionen av GK110 kommer att släppas hänger på AMD. Om AMD släpper en 8xxx serie innan Q1 2013 så lär nog Nvidia snabbt ta fram G-Force versionen, annars kommer de nog att vänta tills de har en ny GK104 variant. Dvs en krets med hög GPU-del, låg strömförbrukning och relativt låg tillverkningskostnad. Hög GPGPU låter de sina Quadro kretsar ta hand om. En utveckling som verkar passa de flesta vanliga användare (mig exempelvis).

Sen skall man komma i håg att stort antal transistorer betyder samma som ett hög presstandard i praktiken. Sandy bridge med sin 0.97 miljarder (2700K) slog utan problem Bulldozer med sina 1.4 miljader (eller hur många den nu har, ingen verkar veta). Antalet transistorer verkar ha tagit över från GHz som den nya skryt siffran.

Personligen så tro jag inte att vi får se GK110 i G-Force version men som sagt det hänger på AMD!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Såg det här nu

Citat:

GK110 will not appear in Quadro or GeForce products this year. It is expected that NVIDIA will fight AMD’s new Graphics Core Next based FirePro at SIGGRAPH 2012 (early August 2012), with GK107 and GK104 based parts, while professionals will probably have to wait for GK110-based Quadro until April 2013 (NAB 2013). GeForce gamers should get their hands on GeForce GTX 700 Series sooner, though. Did we just mention GTX 780? Dang...

http://vr-zone.com/articles/nvidia-s-monster-gpu-for-tesla-k2...

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att dela upp det så här. Då Geforce korten generellt sett används mest till att spela, sen så är ju inte GPGPU prestandan inte helt borta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Tycker att det är bra att dela upp det så här. Då Geforce korten generellt sett används mest till att spela, sen så är ju inte GPGPU prestandan inte helt borta.

Själv tycker jag det är en mycket tråkig utveckling då jag använder "vanliga" Geforce-kort till både generella beräkningar och till grafik. Som jag förstår det på tidigare talare innan så var 480 bättre på generella beräkningar men hade som bekant ett flertal problem medan 580 tydligen är en något nedskalad variant på det området men fungerar bättre på de flesta andra sätt samtidigt som de generella beräkningarna inte är fy skam ändå. På samma sätt så tyckte jag att 7970 var ett stort steg i rätt riktning för AMD.

Dessvärre så var 680 ett STORT steg bakåt för NVIDIA angående GPGPU-funktionalitet... Det är mycket tråkigt om det skulle visa sig att det i framtiden inte går att få tag på kort för lättare generella beräkningar till hyfsat rimliga priser i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hur stor ska en GK110 krets vara?

GF110 var ju ~550mm^2, och GK104 är ju 294mm^2, så jag kan tänka mig att GK110 är ~550mm^2.

Point being: Nvidia vill inte sälja svårtillverkade kretsar som just Fermi och GF100/GF110 var.
Kostar mycket att tillverka, dåliga yields (förhållandevis till ex. GK104) = liten vinst.

När det säljer GPU'n i ett Teslakort kostar ett kort runt >10x mer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Point being: Nvidia vill inte sälja svårtillverkade kretsar som just Fermi och GF100/GF110 var.
Kostar mycket att tillverka, dåliga yields (förhållandevis till ex. GK104) = liten vinst.

När det säljer GPU'n i ett Teslakort kostar ett kort runt >10x mer.

Man kan ändå utan problem sälja dem till konsumenter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Vad är det för fel med att "sikta högt" när resultatet blev att ett mellansagmentkort idag är värdens snabbaste Gpu.

Utvecklingskostnaden för "inställda" GK100 har nog tagits igen med råge, när NVidia kan ta 1500-2000kr mer för varje 680/670 än vad som var tänkt från början.

Dålig planering? Kanske, vad vet jag. Men jag kallar det definitivt inte för ett misslyckande, snarare en 100%-ig fullträff.

Haha, ja det gick bra om man ser det så, men resultatet är att de gjorde en AMD "Golden Spot" fast med extra lasten att de la ner pengar på GK100. AMD hade itne den extra lasten och gjorde också en "Golden Spot" som de får mer pengar för än vanligt. På grund av avsaknaden av GK100.
Och jag säger inte att det är direkt fel att sikta högt om nVidia vill ta riskerna. Men man kan inte skylla på bristande konkurrens från AMD för att deras kort för övre mellansegmentet inte kan konkurrera med nVidias toppkort från nästa generation, eller att det inte kan konkurrera med ett kort som inte ens gick att tillverka.

Skrivet av Spill:

Nu lite Off-T.
När du upprepar ord som "misslyckad", "dålig planering" och "problem" så många gånger som du gör är det väldigt lätt att bli stämplad som fanboy. Jag (och många med mig) har personligen svårt att ta fanboyz på riktigt allvar. Kan bara inte förstå varför det ska vara så svårt att bara glädjas när ett företag kommer med en riktigt bra produkt.

Själv bara älskar jag dessa TVÅ aktörer som fullkomligt krigar om mina pengar. Tänk efter lite, hur skulle det se ut om bara ETT av företagen fanns. Just det, halvtaskiga grafikkort till skyhöga priser.

Då rekommenderar jag dig att du läser vad jag skrivit om GTX 600 vs. Radeon 7000 i andra trådar. Jag föredrar det som levererar mest prestanda per watt främst och mest prestanda per krona sekundärt. Denna generationen är nVidia mitt solklara val. Finns ingen anledning i världen för mig att köra AMDs grafikkort, denna generationen det vill säga. Men jag klarar inte av när folk har vanföreställningar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Nvidia offrade GPGPU för lägre strömförbrukning i GK104. Fördelen var att man snabbt fick ut en "7970 killer" pga enklare konstruktion och enklare drivrutiner. Nackdelen blev att kretsen var sämre för Tesla/Quadro "uppgifter" än den numera avsomnade GK100.

Två GK104 sitter i Tesla K10, så GK104 har fortfarande GPGPU-prestanda, men är inriktat på områden som inte är DP-krävande. Däremot är konsumentversionen i GTX 680 strypt utöver det. Men GTX 680 har fortfarande riktigt bra GPGPU-prestanda för specifika ändamål, t.ex. är PhysX-prestandan mycket bättre än på GTX 580.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om GPGPU prestanda hanteringen, jag vill se vad den åstadkommer som geforce ren GPU. Det blir nåt att fira jul med hoppas jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GK100 är inställt. Det är dålig planering att pumpa många miljoner i ett projekt som inte lyckas. Hade de lyckats så hade de åtminstone släppt dem som Quadro-kort om din teori ska hålla. Det är dålig planering att sikta för högt, igen. Och det är riktigt dålig planering när man inte lärt sig av att man siktat för högt och fått problem varje generation sedan man bytte namnschema!

GK110 är gjort för att möta Radeon 8000, inte 7000, det misslyckade GK100 skulle möta Radeon 7000.

nVidia har alltså misslyckats när de inte kan producera GK100, och nu tror folk att de leker för att deras kort från nästa generation är så mycket bättre än AMDs från dagens generation. Titta på mitt inlägg två steg upp.

Nvidia har ju bevisligen lyckats mycket bättre än AMD i denna serie (AMD lyser fortfarande med sin frånvaro med dual-GPU-kort tex). Vad som är inställt eller inte, vad saker heter eller inte spelar inte så stor roll i min värld. Nvidia har bästa korten nu, och allt jag sett och läst tyder på att Nvidia är en hygglig bit före AMD. De får planera hur dåligt de vill, men nu säljer de kort som glass på stranden och har de snabbaste korten i världen. Jag tror nog inte de tabbar sig igen med en arkitektur som blir överdrivet varm och drar mycket ström nu när de väl har gjort en mycket bra produkt vilket de själva är medvetna om. Så de är Nvidia som "leder" och AMD som måste kontra och det är alltid bästa att ligga lite före. Jag tror nog att det kommer att vara Nvidia som kommer leda i prestanda-klassen de kommande generationerna.

Det som varit jackpott med GK104 kommer nog gå vidare till GK110, men med ännu bättre prestanda, annat är ologiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nvidia har ju bevisligen lyckats mycket bättre än AMD i denna serie (AMD lyser fortfarande med sin frånvaro med dual-GPU-kort tex). Vad som är inställt eller inte, vad saker heter eller inte spelar inte så stor roll i min värld. Nvidia har bästa korten nu, och allt jag sett och läst tyder på att Nvidia är en hygglig bit före AMD. De får planera hur dåligt de vill, men nu säljer de kort som glass på stranden och har de snabbaste korten i världen. Jag tror nog inte de tabbar sig igen med en arkitektur som blir överdrivet varm och drar mycket ström nu när de väl har gjort en mycket bra produkt vilket de själva är medvetna om. Så de är Nvidia som "leder" och AMD som måste kontra och det är alltid bästa att ligga lite före. Jag tror nog att det kommer att vara Nvidia som kommer leda i prestanda-klassen de kommande generationerna.

Det som varit jackpott med GK104 kommer nog gå vidare till GK110, men med ännu bättre prestanda, annat är ologiskt.

Ja jag säger inte att nVidia inte är ett trevligare alternativ denna generationen. Det jag säger är att det är väldigt korkat att klaga på AMD för att 7970 inte kan mäta sig med GK100 eller GK110. Den ena gick inte att tillverka och den andra kommer ett år senare. Alltså idiotiskt att jämföra med 7970 och sedan klaga.

Jag tror inte att GK110 kommer bli lika bra för sin tid som GK104. Det kommer bli ett klassiskt toppkort, precis som GK100, GF110, GF100 eller GT200. Det innebär ordentligt mycket snabbare, men det kommer inte vara lika trevligt svalt som GK104.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det var länge sen AMD åkte på såhär mycket stryk utan att ha några ess i rockärmen mer än prisdumpningar. Smått oroande.

Fast det är ju precis vad de har 8000-Serien kommer ju lanseras under 2012 vad jag har hört och läst

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless