Permalänk
Medlem

Processorfläkt - bästa på marknaden?

Jag ska köpa ny processorfläkt, jag har läst massvis om fläktar och det verkar som de bästa fläktarna på marknaden är:
Thermalright Silver Arrow
och
Noctua NH-D14

Är detta sant? De är väl ganska gamla egentligen? Finns det någon ny fläkt som slår dom på fingrarna? Eller är det någon påväg som beräknas göra det?

(Min processor AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition, ska överklockas)

Permalänk
Medlem

Thermalright silver arrow vinner oftast med en hårsmån, har den själv och är mycket nöjd. Finns ingen lösning under tusenlappen som presterar bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Går inte säga vilken som är bäst beroende på själva kylningen i chassit.

Permalänk

Vattenkylning spöar väl Luftkylning?
Corsair Cooling Hydro H100 äger.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Silver Arrow prestarar bättre än h100 i flera test, skiljer inte mycket dock, men den är billigare samt att man slipper trixa med vatten. Dessutom bidrar ju silver arrow till att öka luftflödet ur chassit ganska dramatiskt iom att den samverkar med bakre utblås i de flesta chassin.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Hoppas du menar processorkylare och inte fläkt. I fläktfallet kan jag rekommendera en Schyte GT 1850rpm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Går inte säga vilken som är bäst beroende på själva kylningen i chassit.

Jag kommer att köpa ett Antec 280, eller ett fractal r3. Vilken rekommenderar du till dessa?

Skrivet av juckeyy:

Hoppas du menar processorkylare och inte fläkt. I fläktfallet kan jag rekommendera en Schyte GT 1850rpm

Självklart menar jag det (vet dock inte vad skillnaden är)

Så finns det någon processorkylare som slår Noctua NH-D14 och Thermalright silver arrow? (ljudnivån är rätt viktigt också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Jag kommer att köpa ett Antec 280, eller ett fractal r3. Vilken rekommenderar du till dessa?

Självklart menar jag det (vet dock inte vad skillnaden är)

Så finns det någon processorkylare som slår Noctua NH-D14 och Thermalright silver arrow? (ljudnivån är rätt viktigt också)

fläkt= snurrande sak som flyttar luft
processorkylare= den stora(finns små) saken man monterar fläkten på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tharilas:

Självklart menar jag det (vet dock inte vad skillnaden är)
Så finns det någon processorkylare som slår Noctua NH-D14 och Thermalright silver arrow? (ljudnivån är rätt viktigt också)

Det är fortfarande en av dom två som gäller om man ska ha den bästa luftkylaren H100 blir det annars, men den presterar ungefär lika och verkar dras med rätt höga RMA siffror.

Många tänker nog mest på kylfänsen (metallklumpen av koppar/aluminium) som "kylaren". Den biten ger naturligtvis heller inte ifrån sig något ljud. Fläktarna brukar vara utbytbara i allra högsta grad på entusiastmodeller. Där brukar vissa rekommendera scythe gentle typhoon 1150/1450/1850 RPM (1850RPM har tydligen en lite mer högljudd motor).

Men både silver arrow och noctuas dito kommer redan med mycket anständiga fläktar från vad jag vet, så att byta ut dem mot något annat bör göras först i efterhand om man nu verkligen tycker att de är högljudda.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Vattenkylning spöar väl Luftkylning?
Corsair Cooling Hydro H100 äger.

Sluten vattenkylning ger inte alltid bättre temps under load.. vanligvis brukar de vara någon grad bättre eller sämre beroende på CPU.

Problemet med sluten vattenkylning är att framförallt Corsairs H60/80/100 fortfarande lider av flera barnsjukdomar tex. så har deras pumpar en tendens att klicka och framförallt låter de ibland mer än vad motsvarigheten bland luftkylarna.. Sedan så kostar H100 mer än Noctua och kylar inte överdrivet mycket bättre. Fördelen är att själva pumpen är inte direkt stor och då slipper man oroa sig för att den är förstor för tex. chassit eller minnet man har.

Skrivet av Tharilas:

Jag ska köpa ny processorfläkt, jag har läst massvis om fläktar och det verkar som de bästa fläktarna på marknaden är:
Thermalright Silver Arrow
och
Noctua NH-D14

Är detta sant? De är väl ganska gamla egentligen? Finns det någon ny fläkt som slår dom på fingrarna? Eller är det någon påväg som beräknas göra det?

(Min processor AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition, ska överklockas)

Silver Arrow och Noctua NH-D14 är de bästa luftkylarna på marknaden just nu och de är helt klart värd pengarna. Noctua NH-D14 släpptes förra året och ersatte den väldigt populära Noctua NH-U12P. På Computex i år så visade Noctua upp sina ev. uppföljare till NH-D14.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Phanteks är i princip samma kylare som silver arrow då de ägs av samma företag om jag inte minns fel. Dock är fläktarna betydligt sämre och saknar framförallt pwm funktion och har bara medföljande fläktkontroll som styrningsalternativ, vilket betyder att du får öppna chassit för att ställa nivån. Om de nu inte har ändrat på detta under senaste månaderna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Thermalright Archon erbjuder enormt bra prestanda, tillsammans med 2 av deras 150mms fläktar krossar det de flesta kylare när det gäller ljudnivå/prestanda/pris.
Archon täcker ej över RAM-slots heller.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Tänk på att väldigt få testar med en "standard" fläkt, bara SPCR vad jag vet, och det gör att det är svårt att jämföra olika kylares prestanda om man faktiskt byter fläktar på dem. Kylare 1 med fläktar som låter som en hårtork och slår kylare 2 med tysta fläktar, behöver ju inte vara bättre än kylare 2 med kylare 1:s fläktar, och ljudnivå.

Skrivet av HawkHo:

Silver Arrow prestarar bättre än h100 i flera test, skiljer inte mycket dock, men den är billigare samt att man slipper trixa med vatten. Dessutom bidrar ju silver arrow till att öka luftflödet ur chassit ganska dramatiskt iom att den samverkar med bakre utblås i de flesta chassin.

Och det finns inte fördelar med att ha en kompakt vatten kylare typ H100 som blåser ut den varma luften ur lådan direkt? Så att man slipper ventilerar ut den värmen i lådan helt och hållet. Alternativt så kan man ju köra vatten kylarena så att de tar luft direkt från rummet, och blåser in den i lådan, vilket gör att man slipper ta redan uppvärmd luft från lådan och kyla CPU med, vilket brukar kunna göra några grader, kan vara värt att tänka på då de flesta tester görs i öppna bänkar där man slipper bekymra sig vars värmen tar vägen i lådan.

Nu låter det som om jag gillar kompakt vatten kylare, jag är skeptisk. Man har en till rörlig del, pumpen, som låter och kan gå sönder, och att flera av högprestanda kylarna verkar komma med högvarviga fläktar som i och för sig kyler bra men låter alldeles för mycket. Inte kul att behöva lägga 300:- på fläktar på sin 800:- kylare. Då skickar ju Noctua och Thermalright rimliga fläktar med sina torn kylare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag riktar inte enbart detta svaret till dig, men jag tror många saknar grundläggande kunskaper i termofysik. Processorn blir varm, utan aktiv kylning så kommer den varma processorn att använda den energin för att värma upp resten av luften i chassit för att sträva efter en temperaturjämvikt. Detta hjälper vi till med genom att montera en kylare som effektivare leder bort värmen, slutligen genom mekanisk konvektion från flänsarna. Du vill alltså få bort värmen ur chassit så effektivt som möjligt, inte nödvändigtvis ta in kall luft som många ofta pratar om. Det är betydligt viktigare att få ut den varma luften så snabbt och effektivt som möjligt. En radiator i bakdelen på chassit blir ett stort motstånd för övrig luft som vill ut den vägen och får då en lång väg att gå från insug i front till utsug i bakdelen utan någon hjälp på vägen. Detta bidrar till att luften i datorn värms upp snabbare, och värmeutbytet från dina varma komponenter minskar. Därmed bidrar en stor processorkylare med fläktar uppradade med utblåset till att hålla en lägre genomsnittstemperatur i chassit och få ut den varma luften snabbare. Detta gynnar i sin tur övriga komponenter såsom grafikkort och moderkortskomponenter, medan en vattenkylare i regel enbart gynnar processorn då den försämrar luftflödet i chassit.

Och kom ihåg att man aldrig kan få s.k. kall luft, luften blir aldrig kallare än i rummet och med effektiva utblås med hög omsättning kan du hålla en lufttemperatur i chassit nära denna nivån.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Satsa på luftflöde och en Phanteks

Hej,

Jag gjorde ganska mycket research på området för några månader sedan när jag byggde mitt drömsystem och bestämde mig i slutändan för en Phanteks PH-TC14PE. Den kommer faktiskt med PWM nuförtiden. Om du skulle köpa en modell utan så kan du efterbeställa gratis ifrån deras hemsida. Phanteks har den bästa passiva kylningen även om Noctua-fläktarna är något bättre. http://www.vortez.net/articles_pages/phanteks_ph_tc14pe_cpu_cooler_review,1.html

Prestandaskillnaderna är nog ändå negligerbara då det rör sig om någon grad hit eller dit.

Jag har en 2700K på 5Ghz som kör mycket tyst i Windows i ett öppet Corsair 500 R chassi.
Jag skulle hålla mig borta ifrån ett P280 eller en R3 om du vill ha performance. De chasssin är byggda mer för tystnad men är för slutna för att kunna ge tillräckligt bra luftflöde. Kör hellre med ett mer öppet chassi som är tyst i Windows men som låter något mer när man spelar. I allmänhet är det ändå GPU-fläktarna som låter mest. Mitt chassi är ändå relativt tyst då fläktarna på min 7970 går på 30-40% i spel då temperaturen är så låg i chassit. Ett Corsair 550D med sidofläkt ger nog ungefär samma prestanda.
Satsa således på en bra CPU-fläkt och sedan ett chassi med bra luftflöde.

Hoppas att det var till hjälp.

Visa signatur

Intel 2700K@5GHz, 1.38V. Phanteks PH-TC14PE med PWM, Corsair 500R black, Seasonic 760W, Asus Radeon 7970, Asus P8z68-V/Gen3, 16GB Corsair Vengeance LP, Samsung 830 256 GB SSD, 1TB WD Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Phanteks är i princip samma kylare som silver arrow då de ägs av samma företag om jag inte minns fel. Dock är fläktarna betydligt sämre och saknar framförallt pwm funktion och har bara medföljande fläktkontroll som styrningsalternativ, vilket betyder att du får öppna chassit för att ställa nivån. Om de nu inte har ändrat på detta under senaste månaderna.

Ja och nej De har fortfarande inte PWM på fläktarna i sig, men man får med en PWM-adapter, eller kan skicka efter en gratis genom ett formulär på hemsidan ifall man fått en modell där de inte hunnit inkludera adaptern.

Fungerar fint nu, men jag skulle fortfarande rekommendera Silver Arrow för bättre/tystare fläktar, om man får tag i gamla modellen vill säga, den nya kostar så mycket mer än både NH-D14 och Phanteks nu, så där får man väga in lite pris, men de fläktarna kanske är värt en extra hundralapp eller två.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX