Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk
Medlem

har Intel® SSD 520, mkt nöjd.
/A

Permalänk

Jag skulle vilja se vad OCZ Octaine serie presterar med Indilinx kretsen i eran Prestandad test.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Sandisk extreme? Verkar ju slå Plextor på fingrarna enligt testet nedan.

http://www.tweaktown.com/articles/4613/24nm_flash_ssd_faceoff...

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem

Köpte en Kingston 120gb Hyper X för en vecka sen är riktigt nöjd snabb snabbare

Permalänk

Visst kan man peta in en SSD även i en sådan här gammal skrutt?
Toshiba P200-14U
http://www.dooyoo.co.uk/laptops/toshiba-satellite-p200-14u/de...
SATA-chipset: Intel(R) 82801GBM/GHM (ICH7-M Family) Serial ATA Storage Controller - 27C4
Verkar vara Serial ATA-150.

Alltså inget fartmonster. Just 120GB verkar vara lagom stort. Då kan jag byta ut den 200GB jag har kvar eftersom jag bytt ut den andra 200 mot en 500. Eller är jag helt ute och cyklar med denna gamla burk och inte alls kommer se någon märkbar prestandaskillnad?

Lite knas att titta på Prisjakt. Alla som har diskar hemma på lager tar över 1000 spänn, medan det finns massor av leverantörer som tar ner emot 600 kr, fast de har inga hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Trevligt test, har precis skaffat en Intel 520 som jag är väldigt nöjd med men "Permanent prestandabortfall efter hård belastning" lät ju inget vidare

Ordet Permanent er feil, med Intel 520 får man tilbake "factory fresh" ytelse med en secure erase fra Intel SSD Tool, eller HDDErase fra minnepinne eller CD (eller andre produsent spesifike tools) som gir fresh ytelse hos alle SSD'er. Det var et problem om man trengte dette etter vanlig bruk, det er ikke et problem om man må dette etter en tortur som ikke skjer selv de mest extreme brukere engang, men kun reviewsider som provoserer dette frem.

Det de skulle sagt er at ytelsesfallet etter tortur er tilstede helt til man tar en secure erase, ordet permanent kan man ikke bruke dersom det ikke er permanent, det er vel ganske innlysende. TRIM fungerer like godt på SF-22xx SSD'er ved sletting som andre SSD'er, det er kun ved ekstreme tilfeller at man når en slik tilstand som krever en secure erase. En svakhet ved denne kontrolleren er det allikevel, selv om det er en ganske liten svakhet..

Edit: Ordet Permanent er vel fjernet fra testen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ourasi:

Ordet Permanent er feil, med Intel 520 får man tilbake "factory fresh" ytelse med en secure erase fra Intel SSD Tool, eller HDDErase fra minnepinne eller CD (eller andre produsent spesifike tools) som gir fresh ytelse hos alle SSD'er. Det var et problem om man trengte dette etter vanlig bruk, det er ikke et problem om man må dette etter en tortur som ikke skjer selv de mest extreme brukere engang, men kun reviewsider som provoserer dette frem.

Det de skulle sagt er at ytelsesfallet etter tortur er tilstede helt til man tar en secure erase, ordet permanent kan man ikke bruke dersom det ikke er permanent, det er vel ganske innlysende. TRIM fungerer like godt på SF-22xx SSD'er ved sletting som andre SSD'er, det er kun ved ekstreme tilfeller at man når en slik tilstand som krever en secure erase. En svakhet ved denne kontrolleren er det allikevel, selv om det er en ganske liten svakhet..

Edit: Ordet Permanent er vel fjernet fra testen..

Hmm ok jag är noob på SSD, "secure erase" känner jag inte till, visst jag har hört det nämnas men inget jag orkat kolla upp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ourasi:

Ordet Permanent er feil, med Intel 520 får man tilbake "factory fresh" ytelse med en secure erase fra Intel SSD Tool, eller HDDErase fra minnepinne eller CD (eller andre produsent spesifike tools) som gir fresh ytelse hos alle SSD'er. Det var et problem om man trengte dette etter vanlig bruk, det er ikke et problem om man må dette etter en tortur som ikke skjer selv de mest extreme brukere engang, men kun reviewsider som provoserer dette frem.

Det de skulle sagt er at ytelsesfallet etter tortur er tilstede helt til man tar en secure erase, ordet permanent kan man ikke bruke dersom det ikke er permanent, det er vel ganske innlysende. TRIM fungerer like godt på SF-22xx SSD'er ved sletting som andre SSD'er, det er kun ved ekstreme tilfeller at man når en slik tilstand som krever en secure erase. En svakhet ved denne kontrolleren er det allikevel, selv om det er en ganske liten svakhet..

Edit: Ordet Permanent er vel fjernet fra testen..

Men en secure erase raderar ju exakt allt på enheten och vet inte riktigt om man kan hänvisa till destruktiva metoder för att rädda den. I praktiken är det ju permanent eftersom det inte finns något sätt att få tillbaks prestandan utan att installera om hela datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men en secure erase raderar ju exakt allt på enheten och vet inte riktigt om man kan hänvisa till destruktiva metoder för att rädda den. I praktiken är det ju permanent eftersom det inte finns något sätt att få tillbaks prestandan utan att installera om hela datorn.

De andre ikke SF SSD'ene henter seg inn igjen etter en formatering m/TRIM i win7 etter torturen, som man ser på "etter TRIM" søylene, og er like destruktiv som en SE, man sletter alt på begge og formatering ER altså "etter TRIM" delen i testen utført av testeren.. Siden en formatering og SE er like destruktive i prinsippet, burde man likegodt tatt med en secure erase i denne kategorien siden det er like enkelt eller enklere, og siden all data slettes uansett, så synes denne problemstillingen blir litt kunstig iom. at man liksom setter en kunstig grense ved formatering og ikke tar med secure erase..

De fleste som har SSD idag burde lære seg å ta et image, om de til stadighet "missbruker/torturerer" SSD'en, det tar 3 minutter å få factory fresh ytelse med OS tilbake på plass, som er det de fleste, inkludert meg, gjør når man har Raid0, og dermed aldri opplever en degradert ytelse, noensinne..

Igjen må jeg kritisere bruken av ordet permanent, dette kan man altså ikke bruke dersom det, *host*, ikke ER permanent. I dette tilfelle, hvor det er såre enkelt å rette det opp, er det enda værre å se folk benytte dette ordet... Permanent er permanent, for evig tid, ingenting annet, og dette er ikke på noen måte tilfelle her......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hmm ok jag är noob på SSD, "secure erase" känner jag inte till, visst jag har hört det nämnas men inget jag orkat kolla upp

Last ned Intel SSD Tool, den er laget for din 520 bla., der har du ikke bare Secure Erase, men også en manuell TRIM funksjon, som man selv kan bruke for å motvirke degradering. Du kan til og med sette denne til å gå på schedule og den er ikke destruktiv, plug and play mao....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ourasi:

De andre ikke SF SSD'ene henter seg inn igjen etter en formatering m/TRIM i win7 etter torturen, som man ser på "etter TRIM" søylene, og er like destruktiv som en SE, man sletter alt på begge og formatering ER altså "etter TRIM" delen i testen utført av testeren.. Siden en formatering og SE er like destruktive i prinsippet, burde man likegodt tatt med en secure erase i denne kategorien siden det er like enkelt eller enklere, og siden all data slettes uansett, så synes denne problemstillingen blir litt kunstig iom. at man liksom setter en kunstig grense ved formatering og ikke tar med secure erase..

De fleste som har SSD idag burde lære seg å ta et image, om de til stadighet "missbruker/torturerer" SSD'en, det tar 3 minutter å få factory fresh ytelse med OS tilbake på plass, som er det de fleste, inkludert meg, gjør når man har Raid0, og dermed aldri opplever en degradert ytelse, noensinne..

Igjen må jeg kritisere bruken av ordet permanent, dette kan man altså ikke bruke dersom det, *host*, ikke ER permanent. I dette tilfelle, hvor det er såre enkelt å rette det opp, er det enda værre å se folk benytte dette ordet... Permanent er permanent, for evig tid, ingenting annet, og dette er ikke på noen måte tilfelle her......

Du får ursäkta mig för jag har lite svårt att tyda språket. Det ser ut som om du blandar ihop trim med en formatering vilket inte är fallet. TRIM är inte destruktivt utan körs alltid i bakgrunden. Innehållet på disken är alltså det samma både före och efter TRIM förutom att TRIM städar lite skit. En formatering är något helt annat och har inget med TRIM att göra.

Så en disk som inte har SF som till exempel Samsung återfår full prestanda om man kör TRIM vilken man antingen kan tvinga datorn att köra eller så lämnar man den vara ifred tillräckligt länge så körs det automatiskt.

Jo jag förstår lite hur du tänker med ordet permanent. Det är sant att det går att återställa en SSD med SF fast det kräver ju ett minst sagt avancerat ingrepp med antingen total ominstallation eller att man, som du säger tar en kopia på hela skiten och sedan kopierar tillbaks. Inget av alternativen är ett lätt ingrepp och i min laptop hade det inte varit roligt att ta en kopia. Det skulle ju kräva att jag gräver ut SSDn och monterar in den i min stationära vilket är väldigt mycket trassel. Så mycket trassel att jag tror att många hellre låter bli. Så i praktiken är det prestanda som du antagligen inte får igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

TRIM er en ATA kommando som trigges når brukeren sletter data, eller når programmer/OS'et sletter data. TRIM kommandoen blir også trigget ved formatering, som er sletting av data bla.... Dette er alt TRIM er, og må ikke forveksles med Garbage Collection.

Du missforstår tydligvis endel av hva jeg skriver, det er Sweclockers som selv utfører: Quote fra testen: "Enheten formatteras sedan vilket aktiverar TRIM, och testas åter för att se hur väl prestandan har återhämtat sig." http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Dette er hva jeg poengterer, å formatere som sweclockers gjør som er "Etter TRIM" i grafene, er ikke noe anderledes enn å ta en Secure Erase..

Les mitt innlegg engang til når du har lest denne, så forstår du sikkert bedre..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ourasi:

TRIM er en ATA kommando som trigges når brukeren sletter data, eller når programmer/OS'et sletter data. TRIM kommandoen blir også trigget ved formatering, som er sletting av data bla.... Dette er alt TRIM er, og må ikke forveksles med Garbage Collection.

Du missforstår tydligvis endel av hva jeg skriver, det er Sweclockers som selv utfører: Quote fra testen: "Enheten formatteras sedan vilket aktiverar TRIM, och testas åter för att se hur väl prestandan har återhämtat sig." http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Dette er hva jeg poengterer, å formatere som sweclockers gjør som er "Etter TRIM" i grafene, er ikke noe anderledes enn å ta en Secure Erase..

Les mitt innlegg engang til når du har lest denne, så forstår du sikkert bedre..

Fast du måste inte formatera en SSD för att TRIM ska fungera. Det fungerar alltid. Det TRIM gör är att faktiskt tömma minnesceller när man raderar en fil istället för att bara markera dem som tomma. På en hårddisk är det skit samma men på en SSD tappar man massa hastighet om inte cellen är tom när man skriver. Så TRIM fungerar alltid. Sweclockers och andra testsidor formaterar bara för att tvinga igång TRIM på hela disken för att se hur det fungerar. Vid normalt användande ligger TRIM alltid och jobbar.

http://www.anandtech.com/show/2738/10

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du måste inte formatera en SSD för att TRIM ska fungera. Det fungerar alltid. Det TRIM gör är att faktiskt tömma minnesceller när man raderar en fil istället för att bara markera dem som tomma. På en hårddisk är det skit samma men på en SSD tappar man massa hastighet om inte cellen är tom när man skriver. Så TRIM fungerar alltid. Sweclockers och andra testsidor formaterar bara för att tvinga igång TRIM på hela disken för att se hur det fungerar. Vid normalt användande ligger TRIM alltid och jobbar.

http://www.anandtech.com/show/2738/10

Min norsk er tydligvis for vanskelig å forstå, siden du er på et totalt sidespor av hva jeg egentlig diskuterer... Jeg visste forøvrig hva TRIM var og er før de fleste visste hva SSD var, TRIM er ikke hva jeg diskuterer, besøk gjerne min sticky på hardware.no: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834

På SF SSD'er funker TRIM som alle andre SSD'er til å vedlikeholde ytelsen, men ved ekstrem tortur så henter den seg ikke inn igjen som de andre kontrollerne, som jeg skrev tidligere, dette rammer kun disse reviewsitene med denne ekstreme torturen, ikke brukerne med selv marginal kunnskap. Årsaken til dette har jeg visse teorier på, men er uvesentlig å diskutere videre, det er vanskelig nok å bli forstått på vårt norske forum..

Det er altså ingen grunn til å ikke velge en Sandforce basert SSD, sålenge den er stabil, og det gjelder vel dem alle nå og ikke bare Intels versjon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ourasi:

Min norsk er tydligvis for vanskelig å forstå, siden du er på et totalt sidespor av hva jeg egentlig diskuterer... Jeg visste forøvrig hva TRIM var og er før de fleste visste hva SSD var, TRIM er ikke hva jeg diskuterer, besøk gjerne min sticky på hardware.no: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834

På SF SSD'er funker TRIM som alle andre SSD'er til å vedlikeholde ytelsen, men ved ekstrem tortur så henter den seg ikke inn igjen som de andre kontrollerne, som jeg skrev tidligere, dette rammer kun disse reviewsitene med denne ekstreme torturen, ikke brukerne med selv marginal kunnskap. Årsaken til dette har jeg visse teorier på, men er uvesentlig å diskutere videre, det er vanskelig nok å bli forstått på vårt norske forum..

Det er altså ingen grunn til å ikke velge en Sandforce basert SSD, sålenge den er stabil, og det gjelder vel dem alle nå og ikke bare Intels versjon.

Jag ska göra ett nytt försök att läsa Norskan i morgon när jag inte är lika trött för just nu får jag inte alls ihop det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför testar ni inte hur snabba diskarna är med kryptering, truecrypt?

Skulle också väldigt gärna vilja se ett test på hur de presterar med exempelvis truecrypt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooker:

Skulle också väldigt gärna vilja se ett test på hur de presterar med exempelvis truecrypt.

De kommer prestera som i testet "Test: Crystaldiskmark 3 – svårkomprimerad data".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Ändrade mitt inlägg. Men varför ser det ut så här vid en jämförelse på Inet mellan Intel och Plextor?

http://www.inet.se/jamfor?compare=4304353&compare=4304348&com...

Läshastighet så väl som skrivhastighet på Intels SSD är snabbare än Plextor. Men med en SATA kabel så får man bara 280/260 MB/sek till dessa, vad skall man köra med utom SATA för att kunna komma upp i maxhastigheten? ^^

Plextor har inga sånna här lustiga specs...

Vore nice om någon kunde svara och citera eftersom jag känner mig lite osäker här. Jag är ingen expert i detta, därför frågar jag. Känner dessutom för att köpa en SSD nu typ, så snabbasvar uppskattas.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Intel oppgir SATA II/3G hastigheter om man ikke har SATA III/6G kontroller på sitt hovedkort, noe Plextor/nettbutikk ikke gjør på M3P. Alle SATA III/6G SSD'er begrenses til hastighetene Intel oppgir (sekvensielle) på en SATA II/3G kontroller, uansett hvor raske de er på en SATA III/6G kontroller.. Ikke noe å henge seg opp i med mindre du kun har SATA II eller Marvell porter på hovedkortet ditt..