PHANTEKS PH-TC14PE med Corsair Dominator Minnen

Permalänk

PHANTEKS PH-TC14PE med Corsair Dominator Minnen

Tjena!

Börjar se ut som det behövs en ny kylare här då BF3 triggar upp min i7 920 @3,3Ghz till 90 grader under lir, har inge minne av att den stigigt så mkt förut.
Har en h50 i daxläget. Montera bort den idag, rengjorde å bytte pasta. Känns som ingen skillnad.

Frågan är om en PHANTEKS PH-TC14PE får plats över ett par Dominator GT minnen. Dom har juh trots allt en lite kylfläns på toppen.
Sen när man kollar alla installationsfilmer och bilder så har varenda en monterat den så att en fläkt sitter i mitten och den andra precis över minnena.
Är det ett krav eller kan man bara sätta den ena på andra kanten, förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli i luftflöde.

Tacksam för teorier eller raka svar

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk

Nästan hundra på att det inte kommer få plats.... men man väl skruva bort kylflänsarna på "dominator" minnena om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av skogsraggarn:

Nästan hundra på att det inte kommer få plats.... men man väl skruva bort kylflänsarna på "dominator" minnena om jag inte minns fel.

Jo man kan juh det, frågan är väl om det är helt ofarligt, vill juh inte riskera nåt?

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Jo man kan juh det, frågan är väl om det är helt ofarligt, vill juh inte riskera nåt?

Flänsarna är där bara för att vara snygga i precis... Om du har en fläkt ovanför RAMen så kommer du också tillföra lite luftflöde så det kompenserar för flänsarna ändå.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Flänsarna är där bara för att vara snygga i precis... Om du har en fläkt ovanför RAMen så kommer du också tillföra lite luftflöde så det kompenserar för flänsarna ändå.

Så rycker jag flänsarna så passar kylaren? eller är det vad vi hoppas på ^^

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Så rycker jag flänsarna så passar kylaren? eller är det vad vi hoppas på ^^

Dominator är väldigt höga minnen inte nog med att de har flänsar hela stickan är högre också. En kompis kör med en DH14 och Dom-minnen han fick flytta upp fläkten för att få plats. Fanns inte en chans att de skulle passa under flänsarna.

Phanteks och DH14 ser väldigt lika ut så förutsatt att du bara krockar med en fläkt ska det nog gå bra.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Dominator är väldigt höga minnen inte nog med att de har flänsar hela stickan är högre också. En kompis kör med en DH14 och Dom-minnen han fick flytta upp fläkten för att få plats. Fanns inte en chans att de skulle passa under flänsarna.

Phanteks och DH14 ser väldigt lika ut så förutsatt att du bara krockar med en fläkt ska det nog gå bra.

Oh:/ låter faktiskt inte som det är någon bra idé med att köpa den där Phanteks.
Finns det någon kylare där ute i världen ni rekomenderar som BÖR få plats till datorn i min sign.
Och bättre än en H50.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Oh:/ låter faktiskt inte som det är någon bra idé med att köpa den där Phanteks.
Finns det någon kylare där ute i världen ni rekomenderar som BÖR få plats till datorn i min sign.
Och bättre än en H50.

Phanteks kylfläns sitter högre upp än Noctua NH-D14, så om du skruvar av delen med piggarna på minneskylaren, så ska det inte vara några problem.

Från annat forum:

"i like the way Phanteks make a big cooler (the D14 and SA are also big) but unlike the SA, it doesnt cause interference issues with the front fan and tall RAM. it was physically impossible to use my corsair dominator RAM with the SA because of the fan mounting method keeping the fan in a static position. With the Phanteks cooler, i was able to just place the fan clip higher up on the heatsink (same as the D14) for plenty of clearance."

Från Noctuas hemsida (och Phanteks går högre över minnena som sagt):

Så här ser det ut med Vengeance Low Profile så du ser hur mycket plats som är kvar till själva kylaren. Tänk bara på att om man höjer fläkten så kommer den ta mer plats i chassit utåt, det var inga problem i mitt HAF 912 plus som är ganska brett.

Skillnaden i luftflöde med att ha en fläkt i mitten och en i bak är att det blir sämre luftflöde genom det första kylflänstornet, eftersom luften tar lättare väg så sugs det mesta in från sidorna på flänsen istället för att gå genom hela, medan när du blåser så riktar fläkten om så att du får en mer fokuserad luftström rakt genom.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har en Phanteks på min i5a och granne med den sitter två dominator GT...och ja du måste ta bort flänsen på toppen av minnena för att få plats. Sen beror det på vad du har för chassi, i mitt R3 så gick det inte att ha 140fläktar för det är inte tillräckligt med plats mellan toppen på minnena (även utan fläns) och chassi sidan. Så jag tog helt enkelt bort dom och kör med 3 st Noctua NF-P12 istället.

Lyckades av en slump hitta ett stort test på kylare där dom just använde NF-P12 som "refferens", där var bland annat Phanteks med och det skiljer under 1C att byta från dom två fläktarna som förljer med till 2 NF-P12...därför kör jag med tre så blir det tillochmed lite bättre än orginal
Dessutom är Noctua mycket tystare än Phanteks fläktarna.
Har inte länken nu för jag sitter på jobbet.

Mitt mobo har dessutom minnena väldigt nära cpu sockeln, men minnena utan flänsar vs. Phanteks är inga problem, problemet kan som sagt bli fläktarna om du väljer att köar med orginal beroende på vad du har för chassi.

Sen vad gäller att sätta den ena fläkten på andra sidan så går det bra också, nackdelen är att du är lite sämre verkningsgrad på fläktarna då dom oftast trycker bättre än dom suger...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |