Permalänk
Medlem

Micro ATX / Standard ATX

Tjena Sweclockers!

Tänkte höra med er, om jag köper en GTX 680, med i7 ivybridge etc, skulle det vara en prestanda försämring/skillnad att köra Micro ATX Modekort med dessa delar? Är det nån skillnad på prestanda vare sig man kör med Micro ATX eller standard ATX modekort?

Modekortet jag tänkte köpa var; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746655

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den finns ingen ren prestandaskillnad på m-ATX och ATX, då det endast är deras formfaktor (storleksskillnad). Dock måste du givetvis jämföra specifikationerna på moderkorten och se så de är likvärdiga.

Permalänk
Hjälpsam

Precis, det som skiljer är den fysiska storleken och därmed hur många portar med mera man får plats med.

Gene som du länkat till är ett av de mest potenta mATX moderkort på marknaden så där har du inga problem med prestanda i alla fall

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att det är färre med anslutningsmöjligheter på m-atx korten.
Färre sata portar, chassifläktsanslutningar, pci-e platser osv.
Men du förlorar ingen prestanda med ett m-atx kort kontra atx.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av LobCity:

Tjena Sweclockers!

Tänkte höra med er, om jag köper en GTX 680, med i7 ivybridge etc, skulle det vara en prestanda försämring/skillnad att köra Micro ATX Modekort med dessa delar? Är det nån skillnad på prestanda vare sig man kör med Micro ATX eller standard ATX modekort?

Modekortet jag tänkte köpa var; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746655

Tack på förhand!

Kolla min rig! Sjukt stabil till allt

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LobCity:

Modekortet jag tänkte köpa var; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746655Tack på förhand!

Som alla säger är det i grund och botten bara storleken och därmed hur mycket som ryms på kortet (antal pci-e-portar normalt) som skiljer.

Jag har den där morsaplankan själv (med en i7 3770K och ett 7970), och den är klart prisvärd faktiskt. Gott om inställningar för den som vill klocka också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Kolla min rig! Sjukt stabil till allt

Vad är en Samusung F3 1Gig?

Permalänk
Skrivet av nlkar:

Vad är en Samusung F3 1Gig?

haha! ja säg det. Något jag trodde jag hade men med den stavningen så är det garanterat bullshit
Borde se lite bättre ut nu i alla fall. Såg också att jag inte uppdaterat luren. Nu står min SGS3 med.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Fan va jag älskar er grabbar

Tack så mycket for the insight

Då behöver jag nog inte byta ut den, blev bara lite orolig på plats, men ska bara ha ett kort, så de borde sitta fint

Permalänk
Medlem

Jao när man väl upptäckt hur najs det är med mATX formatet så återvänder man nog aldrig till vanlig ATX igen

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Just MAXIMUS V Gene är ju säkerligen redigt bra på alla fronter. När det kommer till mATX så är det väl bland det lyxigaste man kan få tag på. Men de flesta mATX-kort av den billigare sorten brukar vara aningen begränsade i överklockning p.g.a. sämre strömförsörjning till CPU.

Pillat med en kompis Asus P8P67-M Pro och min egen HTPC's P8Z77-M Pro och inställningarna är färre. Kan inte justera CPU PLL nedåt, t.ex. Load line calibration hade bara två lägen på P8P67-M Pro och jag vill minnas att manuell spänning inte gick att sätta, utan istället gällde bara offset (men de kanske de har fixat sen dess).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Just MAXIMUS V Gene är ju säkerligen redigt bra på alla fronter. När det kommer till mATX så är det väl bland det lyxigaste man kan få tag på.

Helt rätt!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Jag har själv kollat på m-ATX men märkt att om man kör SLI så kommer det inte finnas nån PCI slots mellanrum mellan korten.
Kan det betyda att korten blir varmare?

Permalänk
Medlem

ja om det är kort som tar mkt plats (inte singleslot kort som tar en pci plats på chassiet)

tryckte inte jag på citera

typiskt...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja om det är kort som tar mkt plats (inte singleslot kort som tar en pci plats på chassiet)

tryckte inte jag på citera

typiskt...

Hmm då får vi se vad jag tar. Tänkte köpa ett define chassi så det finns ju möjligheter till båda.

Permalänk
Medlem

Har man inte tänkt vattenkyla så är det bäst med kort av referensmodell där värmen knuffas ut baktill istället för inuti chassit vad gäller SLI/Xfire. Just med tanke på att det oftast blir tätare mellan korten.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus h:

Jag har själv kollat på m-ATX men märkt att om man kör SLI så kommer det inte finnas nån PCI slots mellanrum mellan korten.
Kan det betyda att korten blir varmare?

Ska du köra SLI är det mycket bättre med ett fullstort kort som ger rum mellan korten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja jag tenderar på att hålla med där faktiskt. Om man bygger en rigg med syftet att det faktiskt ska vara SLI och inte bara ett kraftfullt kort så är det givet bättre med vanlig ATX. Om det däremot finns faktorer med som att släpa runt burken ofta osv så kan jag förstå att det lockar med mATX.. men eftersom jag inte testat SLI i detta mindre format kan jag faktiskt inte uttala mig om hur varmt det egentligen blir. Funkar säkert bra ändå om man tar referenskort som spottar ut värmen i baken som sagt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar det blir nog ATX

Skickades från m.sweclockers.com