Högre Mhz på minnen VS Mer GB per sticka?

Permalänk
Medlem

Högre Mhz på minnen VS Mer GB per sticka?

Är det nån ökning i prestanda eller nåt sånt om man jämför dessa två. Dom ligger på samma prisklass så tänkte att jag skulle kolla här.

Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 1866Mhz DOMINATOR

eller

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Är det bättre att ha 8GB ram med 1866Mhz eller att ha 16GB ram med 1600Mhz?

Permalänk
Rekordmedlem

För allmänt bruk är det bättre med mera minnesmängd, för även de slöaste minnena är snabbare än diskar, tom ssder, det är de som tar över om minnet tar slut. Ska du försöka sätta nått klockrekord så satsa på så lite men snabbt minne som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

8GB är så pass mycket idag att du normalt aldrig kommer använda mer än det.
Du kommer inte heller märka någon skillnad mellan 1866Mhz minnina jämfört med 1600Mhz minnena.
Så du kan göra vilket val du vill och kommer knappast bli besviken. Jag hade själv valt de lite slöare minnena för att få 16GB istället då mera minne aldig kan skada. Man kan dessutom använda minnet till andra saker (casha för hårddiskar osv.).

Om någon har en annan åsikt eller tycker att jag har fel så säg gärna till. Men i mitt huvud är det såhär.

Vilket val som är bäst för dig beror ju också på vad du ska göra med din dator. Är det spela du ska göra? Videoredigering eller något helt annat?

Mvh Binky

Permalänk
Medlem

A wild Blazin87 appears.

Permalänk
Medlem

Mer minne är klart att föredra. Hastigheten ger ytterst liten skillnad i total prestanda.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

8GB är så pass mycket idag att du normalt aldrig kommer använda mer än det.
Du kommer inte heller märka någon skillnad mellan 1866Mhz minnina jämfört med 1600Mhz minnena.
Så du kan göra vilket val du vill och kommer knappast bli besviken. Jag hade själv valt de lite slöare minnena för att få 16GB istället då mera minne aldig kan skada. Man kan dessutom använda minnet till andra saker (casha för hårddiskar osv.).

Om någon har en annan åsikt eller tycker att jag har fel så säg gärna till. Men i mitt huvud är det såhär.

Vilket val som är bäst för dig beror ju också på vad du ska göra med din dator. Är det spela du ska göra? Videoredigering eller något helt annat?

Mvh Binky

Videoredigering och spela blir det mest av skulle jag tro.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FknDemo:

Videoredigering och spela blir det mest av skulle jag tro.

Då ska du gå med 16 GB @ 1600 MHz. Det är väldigt liten prestandaskillnad mellan 1600 och 1866 MHz, men det kan vara stor skillnad mellan 8 och 16 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Isåfall skulle jag ha satsat på 16GB. Skillnaden i hastighet märker du bara om du gör dynamiska tester på minnena...inget du kommer märka i vardagsbruk eller ens extrem användning...så kör på minnesmängd.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå på mycket i förhållande till snabba. Mest för att det passar mig böttre.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på 16 GB @ 1600, prestandavinsten slutar vid 1600 MHz-ish

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Avstängd

Mer ram är bättre. RAM är så oerhört mycket snabbare än disk, även om du har långsamt.