Min nya dator träffad av blixten (Nätverkskortet i moderkortet gick sönder).

Permalänk
Medlem

Min nya dator träffad av blixten (Nätverkskortet i moderkortet gick sönder).

Hejsan! min dator fick en chock av blixten igår. Det regna inte och det åskade inte, Sedan helt plötsligt slog blixten ner rakt ovanför mitt hus, Då jag har min data öppen på sidan stående bredvid skärmen och jag använde den såg jag vad som hände. Det sa bara pang och jag såg en liten explosion strax ovanför grafikkortet (GTX 580) fick lock på högra örat så högt det var så slocknade även allt direkt, Även min router blev grillad men modemet klarade sig lyckligtvis.

Trodde självklart att hela datorn var grillad. Men jag kunde starta den igen och till min yttersta överraskning funkade till synes allt, GPU CPU Ram minnen och nätaggregat allt. Men jag fick ingen internet connection, Insåg då att det inbyggda nätverkskortet inte hittades av datorn och det var antagligen det som exploderade inne i datorn.

När jag insåg detta sprang jag ner på stan och köpte ett billigt separat nätverkskort men som jag märkte nu inte passar till min dator. Så jag behöver expert hjälp från Sweclockers!

Jag behöver ett nätverkskort som passar till detta moderkort http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5
Och till ett HAF coolermaster 990 chassi.

Bästa Hälsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipz:

Hejsan! min dator fick en chock av blixten igår. Det regna inte och det åskade inte, Sedan helt plötsligt slog blixten ner rakt ovanför mitt hus, Då jag har min data öppen på sidan stående bredvid skärmen och jag använde den såg jag vad som hände. Det sa bara pang och jag såg en liten explosion strax ovanför grafikkortet (GTX 580) fick lock på högra örat så högt det var så slocknade även allt direkt, Även min router blev grillad men modemet klarade sig lyckligtvis.

Trodde självklart att hela datorn var grillad. Men jag kunde starta den igen och till min yttersta överraskning funkade till synes allt, GPU CPU Ram minnen och nätaggregat allt. Men jag fick ingen internet connection, Insåg då att det inbyggda nätverkskortet inte hittades av datorn och det var antagligen det som exploderade inne i datorn.

När jag insåg detta sprang jag ner på stan och köpte ett billigt separat nätverkskort men som jag märkte nu inte passar till min dator. Så jag behöver expert hjälp från Sweclockers!

Jag behöver ett nätverkskort som passar till detta moderkort http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5
Och till ett HAF coolermaster 990 chassi.

Bästa Hälsningar!

Om det är ett vanligt PCI-nätverkskort bör det passa längst ned.
Annars köp ett valfritt med PCI-E

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipz:

Hejsan! min dator fick en chock av blixten igår. Det regna inte och det åskade inte, Sedan helt plötsligt slog blixten ner rakt ovanför mitt hus, Då jag har min data öppen på sidan stående bredvid skärmen och jag använde den såg jag vad som hände. Det sa bara pang och jag såg en liten explosion strax ovanför grafikkortet (GTX 580) fick lock på högra örat så högt det var så slocknade även allt direkt, Även min router blev grillad men modemet klarade sig lyckligtvis.

Trodde självklart att hela datorn var grillad. Men jag kunde starta den igen och till min yttersta överraskning funkade till synes allt, GPU CPU Ram minnen och nätaggregat allt. Men jag fick ingen internet connection, Insåg då att det inbyggda nätverkskortet inte hittades av datorn och det var antagligen det som exploderade inne i datorn.

När jag insåg detta sprang jag ner på stan och köpte ett billigt separat nätverkskort men som jag märkte nu inte passar till min dator. Så jag behöver expert hjälp från Sweclockers!

Jag behöver ett nätverkskort som passar till detta moderkort http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5
Och till ett HAF coolermaster 990 chassi.

Bästa Hälsningar!

Tur att det inte var mer som gick sönder iaf!

Denna borde passa: http://www.inet.se/produkt/5409381/tp-link-pcie-x1-gigabitnic-with-realtek-rtl8168b

Permalänk
Medlem

Vad köpte du för nätverkskort egentligen som inte passar?

Moderkortet du länkade till har ju både PCI express och vanliga PCI portar.

Hur som helst borde alla kort under dessa två kategorier passa.
http://www.inet.se/kategori/301/pci-express
http://www.inet.se/kategori/225/pci
Jag skulle föredra ett kort ifrån Intel eller Realtek.

Permalänk
Medlem

TP link kort är billiga och bra.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Snacka om tur i oturen där!

Hur ser kontakten ut på det nätverkskortet du köpte?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köpte http://www.vivanco.de/cgi-bin/vivanco/en_US/productDetail.htm... för 45kr på Media mark... Den enda dem hade och 45kr var jag villig att riskera. Men den passar inte i PCI porten längst ner konstigt nog.

Noterade att PCI korten på Inet iaf dem man ser på bilderna ser likadana ut som den jag köpt.. Ska försöka igen, Kan vara så att jag är efterbliven idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipz:

Hejsan! min dator fick en chock av blixten igår. Det regna inte och det åskade inte, Sedan helt plötsligt slog blixten ner rakt ovanför mitt hus, Då jag har min data öppen på sidan stående bredvid skärmen och jag använde den såg jag vad som hände. Det sa bara pang och jag såg en liten explosion strax ovanför grafikkortet (GTX 580) fick lock på högra örat så högt det var så slocknade även allt direkt, Även min router blev grillad men modemet klarade sig lyckligtvis.

Trodde självklart att hela datorn var grillad. Men jag kunde starta den igen och till min yttersta överraskning funkade till synes allt, GPU CPU Ram minnen och nätaggregat allt. Men jag fick ingen internet connection, Insåg då att det inbyggda nätverkskortet inte hittades av datorn och det var antagligen det som exploderade inne i datorn.

När jag insåg detta sprang jag ner på stan och köpte ett billigt separat nätverkskort men som jag märkte nu inte passar till min dator. Så jag behöver expert hjälp från Sweclockers!

Jag behöver ett nätverkskort som passar till detta moderkort http://www.inet.se/produkt/1902048/gigabyte-ga-990fxa-ud5
Och till ett HAF coolermaster 990 chassi.

Bästa Hälsningar!

Jag tycker du snabbt bör anmäla till försäkringsbolaget att det har hänt. Ta inte ut någon försäkring men anmäl det altså. Åskskador är jäkligt knepiga, det kan gå sönder mer saker senare och då har du gjort en anmälan och kan ta ut på din hemförsäkring.
Mina två korvören

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipz:

Köpte http://www.vivanco.de/cgi-bin/vivanco/en_US/productDetail.htm... för 45kr på Media mark... Den enda dem hade och 45kr var jag villig att riskera. Men den passar inte i PCI porten längst ner konstigt nog.

Noterade att PCI korten på Inet iaf dem man ser på bilderna ser likadana ut som den jag köpt.. Men jag får den ej att passa.

PCI porten på moderkortet ser ut såhär

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIII

Men Nätkortet ser ut såhär

IIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIII

Kanske jag borde köpa express för säkerhets skull?

Har för mej att det passar ändå. Köpte ett usb kort som var pci och den såg ut som ditt kort. Mina pci lanes såg ut som dina och det funkar galant

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska passa med alla förekommande nätverkskort eftersom du har både pci och nyare pci-e.

Räkna inte med att datorn är hel för övrigt eftersom åskskador kan visa sig allt eftersom, tyvärr. Så var iaf uppmärksamm på vad som händer. Ett skadat nätagg kan i sin tur döda andra delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hahaha Blupparen, Jag lyckades trycka dit den, Fy så pinsamt! Antar att man kan vara lite efterbliven när man nyss har vaknat ska testa om allt funkar nu!

Permalänk
Medlem

Okej tack för varningarna Finns det något jag kan göra för att förebygga framtida problem? Nytt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipz:

Hahaha Blupparen, Jag lyckades trycka dit den, Fy så pinsamt! Antar att man kan vara lite efterbliven när man nyss har vaknat ska testa om allt funkar nu!

Blev också lite fundersam när jag köpt usbkortet^^ Jag tror det har med backåtkompabilitet att göra.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blupparen:

Blev också lite fundersam när jag köpt usbkortet^^ Jag tror det har med backåtkompabilitet att göra.

Menar ni slitsarna så har det att göra med stöd för äldre 5V pci eller nyare 3,3V.

Det länkade nätverkskortet har båda slitsarna och klarar alltså både och.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Slipz:

Okej tack för varningarna Finns det något jag kan göra för att förebygga framtida problem? Nytt nätagg?

Jag hade rekommenderat att investera i en OK UPS med överspänningsskydd för att vara så snäll mot datorn som möjligt.

UPS är en korsning av förgreningsdosa, strömfilter och bilbatteri. DVS om strömmen går så har du några minuter på dig att stänga av datorn kontrollerat.

Alla vet vi hur bra hårddiskar med mera mår av att få strömkontakten utryckt sådär bara.

Överspänningsskydd tar han om en hel del styggelser, men inte allt.

För runt 1000lappen kan du få en som täcker dina behov, se även till att köra RJ45an genom filtret så du inte har några kablar som kan vidarebefordra fler smällar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

har du byggt datorn själv? eller har du köpt ett färdigt paket av någon återförsäljare? Du borde kanske kolla om blixtnedslag täcks av någon garanti på delarna eller av dem du köpte den av. Och anmäl till försäkringsbolaget!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Jag hade rekommenderat att investera i en OK UPS med överspänningsskydd för att vara så snäll mot datorn som möjligt.

UPS är en korsning av förgreningsdosa, strömfilter och bilbatteri. DVS om strömmen går så har du några minuter på dig att stänga av datorn kontrollerat.

Alla vet vi hur bra hårddiskar med mera mår av att få strömkontakten utryckt sådär bara.

Överspänningsskydd tar han om en hel del styggelser, men inte allt.

För runt 1000lappen kan du få en som täcker dina behov, se även till att köra RJ45an genom filtret så du inte har några kablar som kan vidarebefordra fler smällar.

Vid mitt senaste åsknedslag stoppade UPSens nätverksskydd åskan från att spridas vidare från modemet (som brann), men fortsatte ändå fungera, mycket bra! Måste haft någon form av gnistgap som överlevde. Gången innan hade jag Belkins dyraste överspänningsskydd som inte räckte och då rök även routern. Var ett Eaton Powerware 5115 500VA, mycket prisvärd UPS med ren sinusvåg på utgången, fläktlöst.

Faktum är att det är först sedan jag introducerade 5 st bra UPSer (5115 av olika storlek) med nätverkskydd i hela huset som jag sluppit skador utöver ADSL-modem. Tidigare körde jag överspänningsskydd och 2st billigare UPSer. Kör även projektorn på det och lampan firar snart 4 år trots nästan daglig användning (Optoma HD65).

Nu har varje nätverksslinga i huset dubbla skydd. Först något Belkin Gold sedan Powerware 5115. Det har räckt.

Edit: Mindes fel och ändra/lade till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hade en laptop som råkade ut för ungefär samma sak. Blixten slog ner utanför huset och jag såg en ljusblixt från bakom skärmen där portarna var, och nätverkskortet dog. Dock fungerade allt annat, inklusive trådlöst nätverk.

MultiMan har dock rätt, du kan ha dolda skador som kan uppträda senare. Kontakta försäkringsbolaget. Jag vet att alla har inte åskskador med i hemförsäkringen, eller så är ersättningsbelopped begränsat, men det är värt att kolla upp. Jag har Dalarnas försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och de tar med även just denna typ av skada (har frågat dem uttryckligen).

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Har för mej att det passar ändå. Köpte ett usb kort som var pci och den såg ut som ditt kort. Mina pci lanes såg ut som dina och det funkar galant

De två hålen på PCIkortet betyder bara att nätverkskortet är kompatibelt med två versioner av PCI.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Om det är ett vanligt PCI-nätverkskort bör det passa längst ned.
Annars köp ett valfritt med PCI-E

Är ingen elektriker eller fysiker, men hur blev nätverkskortet grillat och inte PSU kortaste vägen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid_83:

Är ingen elektriker eller fysiker, men hur blev nätverkskortet grillat och inte PSU kortaste vägen?

Vanligaste ingången på landet, enligt min erfarenhet, är adslmodem och via det till nätverket. Speciellt där det finns luftledningar kvar. Aldrig själv fått nedslag via elnätet, enbart strömavbrott, men 6 ggr via modem/nätverk.

Edit: Eller ja, inga allvarliga nedslag via elnätet. Inget som inte UPSer eller överspänningsskydd klarat och fortsatt fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är ingen elektriker eller fysiker, men hur blev nätverkskortet grillat och inte PSU kortaste vägen?

han kanske kör adsl eller liknande, blixten slog ner i telefonlinan, slog ut routern, skickade vidare spänning via nätverkskabeln till datorn, samt att routern grillades och drog med sig en säkring som släckte resten av huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

han kanske kör adsl eller liknande, blixten slog ner i telefonlinan, slog ut routern, skickade vidare spänning via nätverkskabeln till datorn, samt att routern grillades och drog med sig en säkring som släckte resten av huset?

Troligen detta, var med om att blixten slog ner i telefonledningen och det small till i datorn och den stängdes av men inget i datorn gick sönder förut ett modem pci kort (det var väldigt länge sen ). Den datorn fungerar fortfarande.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Såg att flera nämnde UPS:er. De är såklart bra, men kostar ju en slant, och är rätt mkt större än vanliga förgreningsdosor. Ett alternativ kan vara att skaffa en förgreningsdosa med spänningsskydd i. Tror inte egentligen man behöver en UPS för en vanlig dator. Servrar är därmemot lite annat.

PS. Tror mig minnas att mina föräldrar har någon dosa medd skydd i som också har en försäkring på upp till 100 000kr, så om den fallerar och komponenterna går sönder ändå så skall man få ersättning. Kan kolla vad den heter om du vill.

Edit: Kom på att det är ju rätt viktigt att även kunna dra nätverkssladden genom överspänningsskyddet, som du ju fått erfara. Här har du nåt som kanske kan vara intressant: Både försäkrad upp till 25000€ och skydd för tele/nätverk: http://www.dustinhome.se/product/5010135164/eaton-protection-...

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Är ingen elektriker eller fysiker, men hur blev nätverkskortet grillat och inte PSU kortaste vägen?

Som de andra säger, troligtvis via telefonledningen.
Elen har säkringar med mera som ska stoppa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag hade en IBM Aptiva för många herrans år sedan. Blixten slog ner i telefonjacket, gick genom kablarna in i chassits hölje och ut genom jorden (som inte var jordad dock, det behövdes visst inte...) Datorn startade, men var sig aldrig mera lik. Mycket krångel med portar (com-portar). Inte så kul! Hoppas du klarar dig med trasigt nätverkskort. Skador från statisk elektricitet kan dock visa sig efter ett tag så kolla nog allt. Min bror fick en liknande skada som din för ett par år sedan, men då funkade plötsligt nätverkskortet efter en tid...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Som de andra säger, troligtvis via telefonledningen.
Elen har säkringar med mera som ska stoppa.

Skrivet av Blupparen:

Troligen detta, var med om att blixten slog ner i telefonledningen och det small till i datorn och den stängdes av men inget i datorn gick sönder förut ett modem pci kort (det var väldigt länge sen ). Den datorn fungerar fortfarande.

Skrivet av aptjack:

han kanske kör adsl eller liknande, blixten slog ner i telefonlinan, slog ut routern, skickade vidare spänning via nätverkskabeln till datorn, samt att routern grillades och drog med sig en säkring som släckte resten av huset?

Skrivet av MultiMan:

Vanligaste ingången på landet, enligt min erfarenhet, är adslmodem och via det till nätverket. Speciellt där det finns luftledningar kvar. Aldrig själv fått nedslag via elnätet, enbart strömavbrott, men 6 ggr via modem/nätverk.

Edit: Eller ja, inga allvarliga nedslag via elnätet. Inget som inte UPSer eller överspänningsskydd klarat och fortsatt fungera.

Ja, det låter ju väldgit logiskt såhär i efterhand.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

har du byggt datorn själv? eller har du köpt ett färdigt paket av någon återförsäljare? Du borde kanske kolla om blixtnedslag täcks av någon garanti på delarna eller av dem du köpte den av. Och anmäl till försäkringsbolaget!

Klart att inte skador av blixtnedslag täcks av den vanliga garantin

Permalänk
Entusiast

Som sagt, riktigt tur i oturen!

Mitt gamla Xbox Original fick däremot möta sin skapare för 5 år sedan, det var så tagiskt
Sedan dess har jag överspänningsskydd, värt varenda krona!
Det är så roligt när man spelar och sina polare stänger av sina datorer i panik när åskan kommer medans man själv bara rullar vidare

PS. Kommer ihåg att när jag köpte skyddet så fick man garanti på allting som var anslutet till överspänningskyddet upp till 300000kr!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

han kanske kör adsl eller liknande, blixten slog ner i telefonlinan, slog ut routern, skickade vidare spänning via nätverkskabeln till datorn, samt att routern grillades och drog med sig en säkring som släckte resten av huset?

Hmm borde inte modemet också blivit grillat av blixten om den gick den vägen? Jag trodde att blixten kom från eluttaget till datorn sen till routern och från routern till propp skåpet vilket släckte huset. Kör ADSL.