Promise Pegasus J2 når rekordhastighet över Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Promise Pegasus J2 når rekordhastighet över Thunderbolt

Tillverkaren Promise satsar på användare med höga krav genom externa lagringsenheten Pegasus J2. Med SSD under skalet och anslutning via Thunderbolt landar maximala överföringshastigheten på hela 750 MB/s.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Exakt vilken teknik som används avslöjas inte, hastigheterna tyder dock på flera SSD-enheter i någon form av RAID-konfiguration."

Låter dyrt

Permalänk
Medlem

Att den kommer säljas av Apple låter ännu dyrare.

Permalänk
Medlem

jaa, men man kommer väll aldrig upp i hastigheterna om man inte själv har ssd i raid då en hdd inte läser jättesnabbt.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

"Exakt vilken teknik som används avslöjas inte, hastigheterna tyder dock på flera SSD-enheter i någon form av RAID-konfiguration."

Låter dyrt

behöver ju inte bli alltför dyrt?

tänker om dom tar te.x 2st 128gb ssd's och raidar så blir det ju 2000kr, visst det är priset på vad en 256gb kostar.

Permalänk
Medlem

Lär inte bli en billig historia...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av aptjack:

behöver ju inte bli alltför dyrt?

tänker om dom tar te.x 2st 128gb ssd's och raidar så blir det ju 2000kr, visst det är priset på vad en 256gb kostar.

Men om dom då dessutom är "bäst i klassen" så kommer dom säkerligen mjölka vad dom kan!

Permalänk
Medlem

Apple är med i spelet? Lägg på 25% utöver ordinarie pris och vi har en vettig prisbild klar för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Behövs nog ingen RAID för den hastigheten, det finns ju flera PCI-express-baserade enheter som klarar det utan någon slags RAID.

Permalänk
Musikälskare

Imponerande! Kommer säkert att sälja bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Batman:

Apple är med i spelet? Lägg på 25% utöver ordinarie pris och vi har en vettig prisbild klar för oss

25%? Så lite? Dubbla helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

750 MB/s?
Ja, jäsiken.
Intressant att se vad som sker när det inte är begränsat av s-ATA 6.0Gbps, inte för att det är så långsamt till att börja med.

Men jag är nyfiken på de mer slumpmässiga siffrorna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tigerhamster:

750 MB/s?
Ja, jäsiken.
Intressant att se vad som sker när det inte är begränsat av s-ATA 6.0Gbps, inte för att det är så långsamt till att börja med.

Men jag är nyfiken på de mer slumpmässiga siffrorna.

A jag har ju testat att RAID 0 På 4x Vertex 4 och 4 vertex 3 och då är det ju bara 6 gigabit kontrollern som sätter stop och så klart om man skickar vi RJ45 Så har vi hu 1 gigabit men asså geif thunderbolt !!!!!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Thunderbolt är ju snabbare än SATA, skulle det inte gå att använda det som ett internt gränssnitt tilll interna enheter?

Prisfråga i dagsläget kan jag tänka, men teoretiskt sett när tekniken är lite mer avancerad?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Thunderbolt är ju snabbare än SATA, skulle det inte gå att använda det som ett internt gränssnitt tilll interna enheter?

Prisfråga i dagsläget kan jag tänka, men teoretiskt sett när tekniken är lite mer avancerad?

Det finns redan och kallas PCI-e

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Apple är med i spelet? Lägg på 25% utöver ordinarie pris och vi har en vettig prisbild klar för oss

"Vettig" prisbild vete fan, jag skulle använt ordet "sannolik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

Det finns redan och kallas PCI-e

Japp, Thunderbolt är PCI-Express + DisplayPort över ett seriegränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Japp, Thunderbolt är PCI-Express + DisplayPort över ett seriegränssnitt.

Ah, nyvaken är virrig! Men fortfarande, varför inte göra interna TB-portar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Fin hastighet, två sådana diskar skulle ju tyvärr flaska Thunderbolt. Lite synd att gränssnitten hinner bli gamla innan de ens kommit in på marknaden.

Permalänk
Medlem

är inte Esata de snabbaste sättet? varför inte göra allt med strömsatta esata portar?

Ps, är thunderbolt snabbare än esata så medger jag fel.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

är inte Esata de snabbaste sättet? varför inte göra allt med strömsatta esata portar?

Ps, är thunderbolt snabbare än esata så medger jag fel.

Tror nog thunderbolt är snabbare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Skrota fulhacket Dunderbork och använd mer standardiserad e-pci-e istället. Eller dräp åtminstone bort displayporttjafset.

Just den här produkten: extremt onödigt trams, som kommer kosta fruktansvärda pengar. Tydligt riktat till folk som har mer pengar än vett, som vanligt i denna kategori.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ah, nyvaken är virrig! Men fortfarande, varför inte göra interna TB-portar?

Det skulle bara vara vettigt för lagring, annars kan man använda PCI-Express-platser eller SATA, och jag är tveksam till att ens SSD kan använda hela bandbredden av SATA3 (6 Gbit/sek eller 750MB/sek) i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

är inte Esata de snabbaste sättet? varför inte göra allt med strömsatta esata portar?

Ps, är thunderbolt snabbare än esata så medger jag fel.

Yup, thunderbolt är 2*10Gbps, full duplex. eSata är 6Gbps.

Ang. vilken teknik det är i pegasusen så är det :

http://www.promise.com/storage/raid_series.aspx?region=en-glo...

dvs 6Gbps*2 sata raid0.

Den här disken skulle vara galet fin att ha som man installerar sitt system på, sen när man kommer till en annan mac så bootar man bara från TB-disken och vips, galet snabb bootdisk och man har med sig "sin" dator. Perfekt för företag där man skulle kunna byta arbetsstation bara genom att flytta sin externa disk och ändå ha med sig sina inställningar, sina program, sina filer.

Tycker dock att OCZs version är mer intressant då de har skippat SATA helt och kör pci-diskar direkt. Ska bli spännande att se vad den kostar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

behöver ju inte bli alltför dyrt?

tänker om dom tar te.x 2st 128gb ssd's och raidar så blir det ju 2000kr, visst det är priset på vad en 256gb kostar.

Och så får man tänka på att Thunderbolt kretsen tydligen lägger till ca. 1000kr i kostnad, och så måste man köpa en Thunderboltkabel som bara Apple säljer för ca. 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det skulle bara vara vettigt för lagring, annars kan man använda PCI-Express-platser eller SATA, och jag är tveksam till att ens SSD kan använda hela bandbredden av SATA3 (6 Gbit/sek eller 750MB/sek) i dagsläget.

För all del, men SATA3 maxades ju nästan redan när det kom av den nuvarande generationen SSD's (550mb/s är inte långt ifrån). Tänker framåt och att det snart kan behövas ett nytt gränssnitt för nästa generation.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar, vad ska man ha sån snabb hastighet på hårddiskarna till och om man inte jobbar med media produktion.
Surfa, ladda banor i spel och behöver man sån hastighet?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Jag bara undrar, vad ska man ha sån snabb hastighet på hårddiskarna till och om man inte jobbar med media produktion.
Surfa, ladda banor i spel och behöver man sån hastighet?

Man vet aldrig med framtiden ,;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Yup, thunderbolt är 2*10Gbps, full duplex. eSata är 6Gbps.

Ang. vilken teknik det är i pegasusen så är det :

http://www.promise.com/storage/raid_series.aspx?region=en-glo...

dvs 6Gbps*2 sata raid0.

Den här disken skulle vara galet fin att ha som man installerar sitt system på, sen när man kommer till en annan mac så bootar man bara från TB-disken och vips, galet snabb bootdisk och man har med sig "sin" dator. Perfekt för företag där man skulle kunna byta arbetsstation bara genom att flytta sin externa disk och ändå ha med sig sina inställningar, sina program, sina filer.

Tycker dock att OCZs version är mer intressant då de har skippat SATA helt och kör pci-diskar direkt. Ska bli spännande att se vad den kostar dock

De släppte väl OCZ för mer än ett år sedan (köpte en revodrive förra året, en liten en dock)
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137678-ocz_intern_ssd...
men tillsammans med ett par feta & överklockade grafikkort i CF/SLi så flaskar säkert pcie på mobot!
Thunderbolt kommer nog att möjliggöra högre hastigheter där..

Visa signatur

2600K, 2120T, 955(II), 5200+, 4000+ & 4 x bärbar

Permalänk
Medlem

Vad bra då kan man ju slänga nätversdonkeln som också använder thunderbolt då det bara finns en anslutning på den nya macbooken. Men det skiter väl apple i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again