HTC köper S3 Graphics – igen

Permalänk
Melding Plague

HTC köper S3 Graphics – igen

Taiwanesiska telefontillverkaren HTC går vidare med köpet av S3 Graphics, efter att ha lagt affären på is i slutet av 2011. Målet är framför allt att stärka företagets patentportfölj.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på att de (HTC) förgrenar sig lite bredare än bara de mobila marknaderna, även om de är på stark frammarsch?
Det skulle vara trevligt att se fler aktörer som är uppbackade.

Permalänk

Vore ju helt klart intressant med S3 baserade GPUer i android lurar!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

I nästa Playstation tällefåån kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Inaktiv

Patentsystemet som det ter sig idag är så otroligt korkat och utvecklingshämmande att det är otroligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Patentsystemet som det ter sig idag är så otroligt korkat och utvecklingshämmande att det är otroligt...

Ekar det?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

S3's Texture Compression patent är av stort intresse för grafikdelen i nästan alla Open Source OS.

Patentet blev visserligen ogiltigtförklarat i striden mellan HTC och Apple, men ändå vågar ingen slå på det i MESA utan man lämnar det till den enskilde användaren. Samtidigt gick HTC med i Open Invention Network förra året så om man nu verkligen genomför köpet och patentet är giltigt skulle man ändå kunna slå på texture compression i MESA tack vare samarbetet i OIN.

Oavsett vilket vore det ett bra steg för grafiken i t.ex. Linux.

Permalänk
Avstängd

S3 har bara gamla grejer, de har inget coolt som HTC vill ha.
Den enda anledningen HTC köper S3 är för att få patent.

Patentsystemet är helt patetiskt trasigt att företag är tvungna att slösa pengar på att köpa ett gammalt teknikföretag från 90-talet bara för att få patent.

Hoppas att S3TC officiellt blir fritt nu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SilentHarmonic:

Vore ju helt klart intressant med S3 baserade GPUer i android lurar!

Nej tack.
S3 har inte gjort något anmärkningsvärd det senaste årtiondet.
Senaste dom gjorde (som del av Via) var Via Chrome som var oimponerande och hade skit kassa drivrutiner.
Deras storhets tid var på 90-talet med S3 ViRGE, det ända som gör S3 till ett anmärkningsvärt företag är att de skapade S3TC (S3 Texture Compression) som är en ganska simpel teknik.

Skrivet av HerrGoreMann:

I nästa Playstation tällefåån kanske?

Förhoppningsvis inte.

Skrivet av Vattendroppe:

Patentsystemet som det ter sig idag är så otroligt korkat och utvecklingshämmande att det är otroligt...

Ja, patentsystemet suger.
Patentsystemet behöver renoveras så att man blir av med triviala patent och äckliga patent troll.
De hindrar teknisk utveckling, konkurrens och ekonomisk tillväxt.

Skrivet av xemacs:

S3's Texture Compression patent är av stort intresse för grafikdelen i nästan alla Open Source OS.

Patentet blev visserligen ogiltigtförklarat i striden mellan HTC och Apple, men ändå vågar ingen slå på det i MESA utan man lämnar det till den enskilde användaren. Samtidigt gick HTC med i Open Invention Network förra året så om man nu verkligen genomför köpet och patentet är giltigt skulle man ändå kunna slå på texture compression i MESA tack vare samarbetet i OIN.

Oavsett vilket vore det ett bra steg för grafiken i t.ex. Linux.

Ja.
Som jag har förstått det så är S3TC är en förutsättning för OpenGL 3 stöd, men jag kan ha fel.
S3TC kan också snabba upp spel tror jag, eller möjligtvis så fler spel att fungera.
Man kan kring gå det genom S2TC vilket är en texturkomprimeringsalgoritm som är annorlunda från S3TC och därför inte täcks av patentet men ändå är kompatibel med S3TC. Dock så är bildkvalitén lite sämre i S2TC än i S3TC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej tack.
S3 har inte gjort något anmärkningsvärd det senaste årtiondet.
Senaste dom gjorde (som del av Via) var Via Chrome som var oimponerande och hade skit kassa drivrutiner.
Deras storhets tid var på 90-talet med S3 ViRGE, det ända som gör S3 till ett anmärkningsvärt företag är att de skapade S3TC (S3 Texture Compression) som är en ganska simpel teknik.

Nja, S3 Virge var inte så imponerande, men det satt i väldigt många datorer. Däremot vill jag minnas att Savage 3D eller framför allt Savage 4 var en riktigt bra GPU. Har för mig att den var lika snabb eller t om snabbare än konkurrenterna, typ Matrox Mystiqe, nVidias TnT2 och ATI Radeon mfl. Dem hade någon texturkomprimering som senare licencierades ut.

Mycket tråkigt att dem inte lyckades hålla sig kvar. Tänk om vi idag haft 3 stora aktörer som krigade om prestandatornen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frillan125:

Ekar det?

Patentsystemet är så utomordentligt dåligt att det kan få text att ge eko.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Mycket tråkigt att dem inte lyckades hålla sig kvar. Tänk om vi idag haft 3 stora aktörer som krigade om prestandatornen

Ja, fler aktörer på marknaden skulle varit kul.