Permalänk
Medlem

Epic Fail :) Corsair H100

Hoppas ni inte tröttnat att jag frågar om hjälp varannan dag men det gör jag... Det jag undrar är hur skall jag rikta fläktarna i Corsairs H100... Skall de 2 fläktarna riktas mot radiatorn?, jag har nzxt phantom som chassi så jag har en mega fläkt på toppen som har klistermärket uppåt och då antar jag att fläkten blåser ut där... Så hur skall jag rikta dem fläktarna som sitter under radiatorn för bra luftflöde, har kortslutning nu, är det meningen att fläktarna skall kyla ner radiatorn som avger värme från CPU via vattenkylning eller skall den varma luften blåsas bort från radiatorn... Kommer den större fläkten ta upp detta då?

Radiator_________ ......... Eller Radiator________

Fläktar =0= =0= ........ Fläktar =0= =0=

Rikting Uppåt (fläkten blåser mot radiatorn) ........... Rikting Nedåt (Fläkten blåser bort luften omkring radiatorn ut i chassit)

Hoppas ni förstår med den fina illustrationen.

Permalänk
Medlem

finns lite olika sätt.

men jag tror dom flesta bruka ha sin h100 sittande i taket på insidan (vissa på utsidan) sedan sitter fläktarna och blåser luften mot radiatorn upp¨åt och ut ur chassit.

vissa sätter sedan igång 2 fläkter till på chassits top. som drar ut från chassit. så att luften blåser iväg ... det kallas push pull. och ska vara effektivast.

riktiar du direkt fläktarna från radiatorn och in i chassit så kommer du pumpa in warm luft i chassit som inte är en lyckad manöver :P.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Ska du montera radiatorn i taket så ta bort den stora fläkten som sitter där. Montera radiatorn i lådan, fläktarna under radiatorn med klistermärket mot radiatorn så de blåser luft innifrån lådan och upp genom radiatorn.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ska du montera radiatorn i taket så ta bort den stora fläkten som sitter där. Montera radiatorn i lådan, fläktarna under radiatorn med klistermärket mot radiatorn så de blåser luft innifrån lådan och upp genom radiatorn.

Säg att jag behåller fläkten i taket, går det lika bra även om jag har radiatorn precis under och blåser upp också? dvs mot radiatorn Jag har såna watercooling brackets för att spänna fast radiatorn under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melekai:

finns lite olika sätt.

men jag tror dom flesta bruka ha sin h100 sittande i taket på insidan (vissa på utsidan) sedan sitter fläktarna och blåser luften mot radiatorn upp¨åt och ut ur chassit.

vissa sätter sedan igång 2 fläkter till på chassits top. som drar ut från chassit. så att luften blåser iväg ... det kallas push pull. och ska vara effektivast.

riktiar du direkt fläktarna från radiatorn och in i chassit så kommer du pumpa in warm luft i chassit som inte är en lyckad manöver :P.

Alright då förstår jag tackar:D, kan jag fortfarande köra Push and Pull med bara en fläkt på toppen? För jag vill nog behålla den, alternativt köper jag en till och fäster på toppen, samtidigt som fläktarna blåser uppåt dvs kyler radiatorn.