Moderkort till HTPC - Z77 eller H77-baserat?

Permalänk
Medlem

Moderkort till HTPC - Z77 eller H77-baserat?

Spånar på vad jag ska ha för moderkort till mitt kommande HTPC-bygge, och som det ser ut nu står det mellan dessa två kort, ett Z77-baserat och ett H77-baserat:

http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx
http://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx

Processorn kommer bli antingen en i3-3225 när den kommer i höst, eller en i5-3475S om jag inte pallar vänta tills dess. Tanken är att börja med att försöka köra på den integrerade HD4000-IGPU:n, och i bästa fall slippa ett diskret grafikkort tills 4k slår igenom på allvar.

Nu kan man förstås fråga sig vad jag ska med ett Z77-kort till i en HTPC, det kan ju tyckas vara ganska saftig overkill. Vad jag främst är intresserad av är överklockningsfunktionerna, de kan också användas åt andra hållet för att underklocka, och framförallt undervolta processorn. Vad jag förstått så går inte detta att göra lättvindigt med H77-kortet. Är det någon som vet om detta stämmer? Den information man hittar om kortet är tämligen bristfällig på den fronten, förmodligen av det enkla skälet att inte särskilt många presumtiva köpare är så värst intresserade av den sortens aktiviteter.

Utöver det har Z77-kortet en del annat egentligen fullständigt onödigt lull-lull, som ändå kan vara trevligt att ha, exempelvis wifi onboard (som jag iofs inte kommer använda annat tillfälligtvis), bluetooth så man slipper använda dongeln till tangentbordet, DP-utgång, osv. Om det inte går att undervolta/underklocka processorn med H77-kortet, så kan denna funktionalitet tillsammans med ovanstående faktiskt motivera det närmare dubbla inköpspriset.

Så, vad har ni att säga om saken? Finns det något mer som kan motivera inköp av Z77-kortet? Och är det någon som har H77-kortet som kan ge mig förstahandsinformation hur det ligger till med underklockning/undervoltning på det?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt P8H77-I tillsammans med en 2100T och körde det från början underklockat, däremot skiljde det inte så mycket i strömförbrukning så jag återgick till stock igen. Den står på dygnet runt och håller 30-35 (45 i load) grader med boxad kylning. XBMC med DXVA fungerar utan anmärkning och kör VMWare med en Linux distro i bakgrunden.

Skickar min sparade varukorg från Webhallen för alla delar i HTPCn. http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/37248/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Jag köpte mitt P8H77-I tillsammans med en 2100T och körde det från början underklockat, däremot skiljde det inte så mycket i strömförbrukning så jag återgick till stock igen. Den står på dygnet runt och håller 30-35 (45 i load) grader med boxad kylning. XBMC med DXVA fungerar utan anmärkning och kör VMWare med en Linux distro i bakgrunden.

Skickar min sparade varukorg från Webhallen för alla delar i HTPCn. http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/37248/

Ahh, kanon, då har jag fått en del av min fråga besvarad då: det går att underklocka på P8H77-I Du råkar inte veta, eller orka glutta in i bios och ta reda på hur det ligger till med undervoltning också?
Snackade i övrigt med en kollega, som är något av en audiofil, och ville mena att Vias ljudchip låter bra mycket bättre än Realteks dito om man tänkt använda datorns analoga ljudutgångar. Ytterligare en liten fördel med att köpa H77-kortet.

Trevligt också att se att det räcker med 65w nätdel. Kommer köra ISK-310-150, med dubbelt så stor nätdel, så förhoppningsvis blir det inga problem på den fronten heller.

Jag kommer nog köra ungefär som nu, primärt med XBMC under Windows, men också ha en partition med linuxvarianten, den senare blir ju bara bättre och bärttre tycker jag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!