FTP Problem med Överföring utanför hemnätverk

Permalänk

FTP Problem med Överföring utanför hemnätverk

Använder Freenas Ftp service på hema nätverket kan jag ladda ner filer och ladda up till FTPn.
Men utan för hema nätverket så kan jag se filerna men inte ladda ner eller ladda up använder samma inloggnings uppgifter.
Min router verkar bara ha en port öppen den som jag ansluter med till FTPn.
Använder FTPn andra portar för Ned- och updladning

Använder mig av FTP klienten CyberDuck

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk

Vilken port använder du? Har hört att visa internetleverantörer har spärrat port 21?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Du måste öppna och vidarebefodra dataportarna ftp servern använder för att kunna ladda ner och upp.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Skrivet av TechJonti:

Använder Freenas Ftp service på hema nätverket kan jag ladda ner filer och ladda up till FTPn.
Men utan för hema nätverket så kan jag se filerna men inte ladda ner eller ladda up använder samma inloggnings uppgifter.
Min router verkar bara ha en port öppen den som jag ansluter med till FTPn.
Använder FTPn andra portar för Ned- och updladning

Använder mig av FTP klienten CyberDuck

Först "Hemmanätverket", och vidare;
Använder du dynamiska portar på FTP-servern? Normalt sett använder FTP-protokollet port 21 för listing, men helt andra portar om man nyttjar dynamiska portar (passive mode) för överföring av filer mellan klient & server. Om din router har en inbyggd brandvägg kan denna, eller din lokala mjukvarubrandvägg blockera dessa portar.

Permalänk

Jag har öppnat porten till FTP servern. Porten 21 var nog spärrat av internetleverantören
men när jag ansluter med ftp-cafe ftp klient program till android så ansluts den till ftp med porten jag har öppnat (enda porten öppen).
Men då den hämtar fillistan så säger den att det inte gick att ansluta till ftp serverns IP med en Random port efter

Använder Ftp endast en port eller andra portar för att förra data via ?

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av PirateKensai:

Först "Hemmanätverket", och vidare;
Använder du dynamiska portar på FTP-servern? Normalt sett använder FTP-protokollet port 21 för listing, men helt andra portar om man nyttjar dynamiska portar (passive mode) för överföring av filer mellan klient & server. Om din router har en inbyggd brandvägg kan denna, eller din lokala mjukvarubrandvägg blockera dessa portar.

Hur vet jag om jag använder Dynamiska portar
Har valt port i FreeNas FTP och öppnat en i Routern

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Har du inte gjort det innan så öppna port 20 och 21 i routern/brandväggen om du ska köra active ftp anslutning. för passive krävs bara port 21.

Permalänk

Det lustiga är att min router inte kan öppna portar under 21 och 21 är spärrat testade med port checker port 21 var alltid stängd men den port jag byte till sedan så var öppen med port checkern

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

FTP använder sig av en service/kontroll-port (välj själv i ftp-servern, 21 är standard själv väljer jag annan). Den kör sedan dataöverföringen via andra portar (själv körde jag höga nummer typ 50k+).

Tänk på att i vanlig FTP så sker allt i öppen text vad gäller lösen osv. Folk som sniffar nätet kan då få tillgång till information du inte vill delge.
SFTP (via SSH) är betydligt säkrare (om din server klarar det).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

FTP använder sig av en service/kontroll-port (välj själv i ftp-servern, 21 är standard själv väljer jag annan). Den kör sedan dataöverföringen via andra portar (själv körde jag höga nummer typ 50k+).

Tänk på att i vanlig FTP så sker allt i öppen text vad gäller lösen osv. Folk som sniffar nätet kan då få tillgång till information du inte vill delge.
SFTP (via SSH) är betydligt säkrare (om din server klarar det).

Okej... Tack för tipset skall byta till SFTP har byt ServerDator nu så skall väl instellera om allt.

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc