Permalänk
Medlem

ESD matta

Hejsan.

Har funderingar kring ESD mattor.
Tänkte skaffa mig en eftersom jag kommer att bygga en dator imorgon.

Jag hittade denna som verkar vara billig och bra.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Men den är rätt så liten, 60x60, vilket betyder att enbart chassit får plats på den och inga komponenter.
Då är min fråga, går det att ställa ESD mattan på t.ex. ett bord av trä, och sedan ha så att halva chassit ligger på mattan, och halva på bordet?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Det blir bara konstigt att börja mecka med en matta. Om du inte vet vad du ska med mattan till så spelar den nog marginell roll jämfört med övriga felkällor.

Jag vet inte om det är någon vits att gå in på allt du kan göra istället eller om det är bäst att söka på alla tidigare trådar..

Att du själv och chassit är 100% urladdat (vilket inte är ett möjligt begrepp ens men skitsamma) skulle ändå inte spela någon roll.

Det jag gör, vilket säkert inte är optimalt, är:
- Inte röra vid mer än jag behöver (Jag kan inte ladda ur i saker jag inte kommer nära)
- Inte ladda upp mig själv genom att gnugga på plastpåsar, bära fleece, vifta på armarna
- Alltid ha kontakt med chassit när jag är inne och rotar i datorn för att dra sladdar osv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Hejsan.

Har funderingar kring ESD mattor.
Tänkte skaffa mig en eftersom jag kommer att bygga en dator imorgon.

Jag hittade denna som verkar vara billig och bra.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Men den är rätt så liten, 60x60, vilket betyder att enbart chassit får plats på den och inga komponenter.
Då är min fråga, går det att ställa ESD mattan på t.ex. ett bord av trä, och sedan ha så att halva chassit ligger på mattan, och halva på bordet?

Tack för hjälpen.

Mattan funkade utmärkt till moderkort och liknande saker. Sen kan du ju kopla chassit till jord i en vanlig stickontakt med hjälp av packetet som du länkade. Men som nämts tidigare. Sitt på en platts och jobba, spring inte runt och ta i en massa saker. Ha på dig vanliga kläder som är av bumull. Men framför allt så lägg båda underarmarna mot chassit varje gång du skall gjöra något eller fingra på det innan du lyfter i något så minimerar du riskerna. (bara underarmar utan lång erm på tröjan) men skall du vara riktigt säker så är det ESD golv/tofler, matta på bordet och dubbla handledsskydd.. Kanske lite överdrivet men säkrare..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag vet hur/varför mattan används.
Undrar helt enkelt bara om HELA föremålet måste ligga på den.
Eller om det räcker med kontakt.

Är det någon som har en aning om detta?

Permalänk

Du ska stå på den tror jag.
Så använder iaf jag exakt den där mattan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du ska stå på den tror jag.
Så använder iaf jag exakt den där mattan.

LMFAO du måste skämta.
Nej, komponenterna och chassit ska stå på den, inte du.

Permalänk
Skrivet av SeLEcto-:

LMFAO du måste skämta.
Nej, komponenterna och chassit ska stå på den, inte du.

Haha jag har alltid stått på den, det har funkat bra

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Haha jag har alltid stått på den, det har funkat bra

"Det har funkat bra" det vet du faktiskt aldrig riktigt säkert
Och du har använt den på fel sätt, tror knappast att du fick något skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

LMFAO du måste skämta.
Nej, komponenterna och chassit ska stå på den, inte du.

För ett antal år sedan så jobbade jag på ett stort IT företag som service tekniker. Vi STOD på ESD mattor. Även vid Ericsson Telecoms kretskort tillverkning STOD arbetarna på ESD mattor.

Så?? LMFAO @ your comment?????

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

För ett antal år sedan så jobbade jag på ett stort IT företag som service tekniker. Vi STOD på ESD mattor. Även vid Ericsson Telecoms kretskort tillverkning STOD arbetarna på ESD mattor.

Så?? LMFAO @ your comment?????

Låt mig gissa, hela rummet var ESD säkert?
Det är en helt annan femma, du hade säkert ESD tofflor och kläder också.

Har man bara en liten ESD matta, är det meningen att Chassit ska ligga på den, och mattan ska vara kopplad till chassit.
Och komponenterna ska läggas på mattan, innan man öppnar dom och stoppar in dom i datorn.

Samtidigt ska ett ESD armband vara kopplat mellan dig själv och chassit.

Så LMFAO @ right back at you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Låt mig gissa, hela rummet var ESD säkert?
Det är en helt annan femma, du hade säkert ESD tofflor och kläder också.

Har man bara en liten ESD matta, är det meningen att Chassit ska ligga på den, och mattan ska vara kopplad till chassit.
Och komponenterna ska läggas på mattan, innan man öppnar dom och stoppar in dom i datorn.

Samtidigt ska ett ESD armband vara kopplat mellan dig själv och chassit.

Så LMFAO @ right back at you.

Ingen mening med att ha en ESD-matta (inkopplad till chassit) att lägga prylarna på om du dessutom har ett ESD-armband kopplat till chassit eftersom du måste använda dina händer för att placera prylarna på ESD-mattan kommer potentialutjämning ske redan där.
I så fall ska ESD-mattan kopplas till jord.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Ingen mening med att ha en ESD-matta (inkopplad till chassit) att lägga prylarna på om du dessutom har ett ESD-armband kopplat till chassit eftersom du måste använda dina händer för att placera prylarna på ESD-mattan kommer potentialutjämning ske redan där.
I så fall ska ESD-mattan kopplas till jord.

Ok.
Så du menar att mattan ska vara jordad, och chassit ska ligga på den.
Samtidigt som man är kopplad med armbandet till chassit?

Det låter ju rätt så vettigt.
Men har du någon aning om ifall hela chassit måste ligga på mattan, eller kan man ha t.ex. halva stickandes ut på bordet?
Logiken säger ju att så länge en större del av ytan av chassit har kontakt med mattan så borde det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Ok.
Så du menar att mattan ska vara jordad, och chassit ska ligga på den.
Samtidigt som man är kopplad med armbandet till chassit?

Det låter ju rätt så vettigt.
Men har du någon aning om ifall hela chassit måste ligga på mattan, eller kan man ha t.ex. halva stickandes ut på bordet?
Logiken säger ju att så länge en större del av ytan av chassit har kontakt med mattan så borde det gå bra.

Det räcker med att mattan har kontakt med något metallföremål (dvs jord) på chassit. Så har chassit gummifötter/lackad botten måste dessa kopplas förbi på något sätt.
Vetefan om det är värt besväret..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Du skall ha armbandet som öljer med runt din arm ellet fotled komponenterna på mattan och chassiet kopplat till mattan via krokodilklämman.
På det viset blir alla utjämnade med varandra hela tiden.
Första du skall göra är att lägga komponenterna i sina esdpåser på mattan då utjämning sker redan då.
Sen kan du packa upp allt efter hand och montera in i chassiet.

Det där med jord kan du glömma då det är fullständigt ointressant då det är skillnaden i laddning mellan dig och komponeterna som är den viktiga sen om ni är laddade till 0 eller 5000volt spelar ingen roll.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Du skall ha armbandet som öljer med runt din arm ellet fotled komponenterna på mattan och chassiet kopplat till mattan via krokodilklämman.
På det viset blir alla utjämnade med varandra hela tiden.
Första du skall göra är att lägga komponenterna i sina esdpåser på mattan då utjämning sker redan då.
Sen kan du packa upp allt efter hand och montera in i chassiet.

Det där med jord kan du glömma då det är fullständigt ointressant då det är skillnaden i laddning mellan dig och komponeterna som är den viktiga sen om ni är laddade till 0 eller 5000volt spelar ingen roll.

Tack för svaret.
Nu vet jag hur jag ska göra i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Du skall ha armbandet som öljer med runt din arm ellet fotled komponenterna på mattan och chassiet kopplat till mattan via krokodilklämman.
På det viset blir alla utjämnade med varandra hela tiden.
Första du skall göra är att lägga komponenterna i sina esdpåser på mattan då utjämning sker redan då.
Sen kan du packa upp allt efter hand och montera in i chassiet.

Det där med jord kan du glömma då det är fullständigt ointressant då det är skillnaden i laddning mellan dig och komponeterna som är den viktiga sen om ni är laddade till 0 eller 5000volt spelar ingen roll.

PS: det är väl meningen att chassit också ska ligga på mattan, eller?
Och i såna fall, räcker det med att den bara har kontakt med mattan, låt oss säga halva chassit ligger på den, eller måste hela chassit ligga på mattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Låt mig gissa, hela rummet var ESD säkert?
Det är en helt annan femma, du hade säkert ESD tofflor och kläder också.

Har man bara en liten ESD matta, är det meningen att Chassit ska ligga på den, och mattan ska vara kopplad till chassit.
Och komponenterna ska läggas på mattan, innan man öppnar dom och stoppar in dom i datorn.

Samtidigt ska ett ESD armband vara kopplat mellan dig själv och chassit.

Så LMFAO @ right back at you.

Nej, rummet/rummen va INTE helt ESD säkrat.
Det va en service verkstad jag jobbade på. Vi stod på ESD matta.
Vi hade arbetsbänkar av trä. Nya komponenter skulle vi lägga på dom ESD påsar som dom levereras i.
Hade inte heller ESD kläder.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nej, rummet/rummen va INTE helt ESD säkrat.
Det va en service verkstad jag jobbade på. Vi stod på ESD matta.
Vi hade arbetsbänkar av trä. Nya komponenter skulle vi lägga på dom ESD påsar som dom levereras i.
Hade inte heller ESD kläder.

Det finns vissa typer av ESD påsar som är skadligt att lägga komponenten på, du kan läsa mer om det på google eller på SC om du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

Det finns vissa typer av ESD påsar som är skadligt att lägga komponenten på, du kan läsa mer om det på google eller på SC om du söker.

?

Kan inte hitta något om detta.

Kan du hjälpa med sökord?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeLEcto-:

PS: det är väl meningen att chassit också ska ligga på mattan, eller?
Och i såna fall, räcker det med att den bara har kontakt med mattan, låt oss säga halva chassit ligger på den, eller måste hela chassit ligga på mattan?

Chassiet behöver inte ligga eller stå på mattan, det har kontakt med chassiet via krokodilklämman och mattan genom den ena fästpunkten nere i ena hörnet (samma punkt som du fäster ditt esd-armband)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Var kan man köpa esd-mattor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dj christian:

Var kan man köpa esd-mattor?

T ex här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anden12:

Ingen mening med att ha en ESD-matta (inkopplad till chassit) att lägga prylarna på om du dessutom har ett ESD-armband kopplat till chassit eftersom du måste använda dina händer för att placera prylarna på ESD-mattan kommer potentialutjämning ske redan där.
I så fall ska ESD-mattan kopplas till jord.

Ursäkta om jag tar upp en mycket gammal tråd. Men är det inte så att man ska koppla ESD-armbandet till ESD-mattan? Varför ska man blanda in jord?