Permalänk

Vad kan jag göra med mitt system?

Hej pojkar.
Funderar på att tweaka till mitt system lite...allt är original än så länge.
Ska läsa de guider jag inte hunnit med ännu såfort jag kommer hem från jobbet, men inte hittat så mycket info om just det jag använder.
Hur klockar jag lättast min prolle?
Stänga av Cool&Quiet skulle tydligen vara smart.
Tror inte mina minnen går i 1600 utan endast 1333, så detta måste jag också lösa.

Alla tips är välkomna

Mvh Danne

Edit: Har ett rätt välkylt chassi...kör 2 insug i fronten, 2 utblås på toppen, PnP H60 baktill för processorn, sen nätaggets fläkt på undersidan. Skulle eventuellt kunna trycka in en till fläkt nedtill, alternativt på sidan av chassit. Så temperaturer borde inte vara nått jätteproblem än så länge.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

men din prolle behöver du bara öka multipel i bios så länge det går stabilt, sen är det ju ditt val om du vill pilla med strömmen om du vill ha upp den mer.

Skaffa ett till 6850?`inte mer än 700 kronor som ger dig en rejäl uppschvung i spel.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

men din prolle behöver du bara öka multipel i bios så länge det går stabilt, sen är det ju ditt val om du vill pilla med strömmen om du vill ha upp den mer.

Skaffa ett till 6850?`inte mer än 700 kronor som ger dig en rejäl uppschvung i spel.

förutom att moderkortet i hans sign inte stöder tre grafikkort så ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

förutom att moderkortet i hans sign inte stöder tre grafikkort så ..

oj där var jag allt lite snabb, trodde bara han hade ett! Sorry

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Avstängd

Ladda X.M.P för dina minnen så får du alla inställningar korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

förutom att moderkortet i hans sign inte stöder tre grafikkort så ..

Det är väll också så att ett 6850 inte klarar mer än 2 way crossfire. Mitt 6870 går inte att ha mer än 2 way i alla fall.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Det är väll också så att ett 6850 inte klarar mer än 2 way crossfire. Mitt 6870 går inte att ha mer än 2 way i alla fall.

det går köra fler 6870 , kräver dock dubbelmacka kortet från t.ex powercolor
finns flertal som kör tri-fire med just X2 och sen en singel gpu.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Det är väll också så att ett 6850 inte klarar mer än 2 way crossfire. Mitt 6870 går inte att ha mer än 2 way i alla fall.

Jag sade inget om CF ... Moderkortet har bara 2 st pcieX16 ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av Immort:

men din prolle behöver du bara öka multipel i bios så länge det går stabilt, sen är det ju ditt val om du vill pilla med strömmen om du vill ha upp den mer.

Skaffa ett till 6850?`inte mer än 700 kronor som ger dig en rejäl uppschvung i spel.

Håller på o testar lite lätt med AMD OverDrive just nu, 18.5 i multipel (3.7ghz) verkar gå utan problem iaf!
Maxtemp gick upp till 51 med AMD's stresstest...ska köra ett ordentligt sen och ändra multipeln i BIOS istället för att se mer.

Skrivet av Skuggan74:

Ladda X.M.P för dina minnen så får du alla inställningar korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns inget sånt alternativ i mitt BIOS, så fick lov att pilla manuellt.
Ställde in så att dom går i 1600 nu, däremot kunde jag inte köra manuellt 9-9-9-24, utan var tvungen att använda auto (11-11-11-29) annars ville systemet inte starta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk

Hittade 2 Fractal-fläktar hemma i byrålådan och insåg när jag öppnade lådan att jag inte alls körde PnP på h50'n.
Åtgärdade det och satte in ett insug i botten.
Höjde multipeln till 19, inget annat gjort med processorn.
Körde stresstest under natten och maxtemp gick upp på 47 grader.

Helt okej måste jag säga!
Hade jag vetat att 965'an var så simpel att klocka lite hade jag garanterat gjort det tidigare!
Så nu går den stadigt i 3.8Ghz...får se om man ska försöka skrämma upp den lite till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W